Ik ben opgegroeid in de jaren ‘70 in Baarn (daar ligt paleis Soestdijk) en ik ken van Bernard geen breaks, maar wél prestiges. Die had ie dus ook.
Inderdaad in donkergroen, met WNF pandastickertjes achterop.
Volvo V60 Twin Engine 2015
Fiat Panda Twinair 2014
‘Je mist meer dan je meemaakt’














































Totaal aantal Berichten: 43405
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
De groene break met bruin leder en een vinyldak was niet van bernhard, maar van Prins Claus. Daarbij heeft Bernhard altijd met het kenteken AA-13 rondgereden, en behoorde AA-14 toe aan Bea en Claus.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste




Totaal aantal Berichten: 299
Geregistreerd: 06-05-2007
- CX 22RS brk "Jacky Brown"
- Jumpy 2.0HDI
- Xantia 2.0 16V
In ‘Citroën 80 jaar toekomst” staat Bernhard toch echt bij de AA-14 samen met de directie van Citroën NL!














































Totaal aantal Berichten: 43405
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Dat klopt, maar AA-14 was toch écht de plaat van Claus. Daarbij is die CX geleverd door v/d velde, en die leverde géén auto’s aan Baarn/Soestdijk. Die auto’s kwamen via citroen hilversum, een dochteronderneming van citroen amsterdam.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste




Totaal aantal Berichten: 299
Geregistreerd: 06-05-2007
- CX 22RS brk "Jacky Brown"
- Jumpy 2.0HDI
- Xantia 2.0 16V
Ok, Bernhard nam hem dus enkel in ontvangst voor z’n geliefde schoonzoon, ik heb zo m’n twijvels.



























Totaal aantal Berichten: 8480
Geregistreerd: 19-05-2007
- CX 25 RD break, Jacqueline
- BX 1.9 TURD, de Euro
Is het leuk om een link van dit topic naar die voorlichtingsdienst te sturen?
Wie weet willen ze dan wat meer inzet tonen om het volk te informeren.














































Totaal aantal Berichten: 43405
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Falk schreef:ik heb zo m’n twijvels.
Jij hebt bij alles wat ik post je twijfels…
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste




Totaal aantal Berichten: 299
Geregistreerd: 06-05-2007
- CX 22RS brk "Jacky Brown"
- Jumpy 2.0HDI
- Xantia 2.0 16V
Ik zal nog even zoeken, maar in de citroexpert nr 2 van 2001 staat een reportage over Bernhard en CX!




Totaal aantal Berichten: 299
Geregistreerd: 06-05-2007
- CX 22RS brk "Jacky Brown"
- Jumpy 2.0HDI
- Xantia 2.0 16V
Sorry Waterman, dat is wel heel kort door de bocht.
Ik reageer alleen op wat ik weet of zie!!
jumbo schreef:Dit is de enige die ik niet weet!!
Wat is het antwoord van de laatste vraag dan? Die wist ik ook niet…
TToch klopt er iets niet: Derkjan vd Velde heeft me toch echt verteld dat het om de Jachtauto van prins Bernhard ging terwijl we hem stonden te bewonderen. Hij zei ook ‘geweest’ dus er zat toen geen AA kenteken meer op. Misschien komen we er ooit nog achter hoe het zit. Ik kan het zijn broer eens vragen van LeGarage in Wassenaar
Maar nog even een direct antwoord op de vraag van de TS: Welke versie van de CX Break had Prins Bernhard?
Dat moet zijn: Evasion.
(en ik mag niet eens meedoen aan deze prijsvraag…
Na wat speurwerk weet ik nu hoe het echt zit, met dank aan Philip vd Velde(!) van LeGarage:
De HV-13-JF, in bezit van Philip, is een cx break 2400 inj, gebouwd door Heuliez. D’r betaat (bestond) ook nog een broertje met iets van HV-58-JF. Die heeft ooit te koop gestaan in Friesland of Groningen. De CX is wel degelijk van Bernhard geweest. Hij heeft er zeker 2x 2 gehad. De eerste 2 zijn in 1980 omgebouwd bij Citroën Amsterdam, waren oorspronkelijk blauwe CXén break die in het Prinselijk groen zijn gespoten.
In 1982 had Heuliez de luxe CX Break Evasion in het programma met de officieel nog niet leverbare 2400 injectiemotor (voor de break dan) en hebben ze de eerste twee weer ingeruild en die zijn verkocht. De andere schijnt een groot schuifdak achterin gehad te hebben zodat, wil het verhaal, De Prins achterin kon staan tijdens de jacht.
In die jaren verbleef Bernhard regelmatig in een huis(je) in Wassenaar in de duinen en dan was kennelijk de CX ook mee want in het onderhoudsboekje staan stempels van Van der Velde in Wassenaar. Hij reed toen onder nummer AA13
De breaks waren niet verlengd, Heuliez bouwde die wel maar dan in de begrafenis uitvoering, anders pastte de kist er niet in.
Het fotootje met de Break op Soestdijk is de aflevering van de eerste twee. Naast Bernhard staan de algemeen directeur F. Guesde en de commercieel of pr. directeur warvan de naam me even ontschoten is.


























Totaal aantal Berichten: 7608
Geregistreerd: 03-04-2006
- C35 RD
- C3 1.4 Exclusive
Goed werk, Freek. Weer iets duidelijk rond een bijzondere CX.
Ik kon me trouwens van de plaatjes vroeger ook de verlenging niet herinneren en wel het vinyl op het dak. Leuk te weten dat dit klopt.














































Totaal aantal Berichten: 43405
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Maar… hoe zit dat dan met het kenteken?
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste