Door de storing is deze topic verdwenen.
Echter… ik wil jullie de voortgang niet verder onthouden
Het oude chassis van de DS Special 1973 5-bak was inderdaad gatenkaas na het verwijderen van het plaatwerk. Na wat vragen op dit forum was er maar een conclusie: niets meer aan het chassis doen en mogelijk een ander chassis zien te verkijgen.
Na een tip van een van jullie (ik weet helaas de naam niet meer) heb ik een vervangend chassis gekocht in Valkenswaard. Mooi chassis, nagenoeg geen roest en netjes in orde.
Kortom: het zonnetje schijnt weer
Ik ben van plan om het chassis volledig kaal te maken, te laten ontlakken en te zandstralen (plus alles in de epoxy)... zijn we in elk geval goed bezig.
Hebben jullie nog aanraders voor bedrijven, ik heb nu een bedijf in Best op het oog. Ik woon zelf in de buurt bij Arnhem, mogelijk dat jullie hier nog wat adressen weten en waar ik prijsopgaaf kan doen. Mogelijk heb je zelf al een indicatie van de kostprijzen hiervan.
Wederom bedankt.
N.B.
Blij dat dit forum weer in de “lucht” is.
Groet.
Er zijn natuurlijk meerdere bedrijven die kunnen zandstralen. In Remmerden, bij Rhenen, zit straalbedrijf Spies, die vaker ‘oldtimers’ zandstraalt, en ook, in overleg, het chassis van een epoxylak voorziet.
Niet al te ver van Arnhem, je kunt je er eens laten informeren over de mogelijkheden en kosten.


Totaal aantal Berichten: 79
Geregistreerd: 27-09-2009
- C5 X7 Exclusive V6.24 BVA6
- XM V6 VSX 12V Aut.
- GS/GSA GSA Break Spécial
- XM V6 Exclusive
Stralen brengt veel warmte in het chassis en je krijgt je longerons vol met grit.
Je zou kunnen overwegen het chassis te laten beitsen, dan gaat alle verf er ook af en verdwijnt alle roest.
Het grote voordeel is dat onzichtbare roest (tussen naden en in de logerons etc..) ook aangepakt wordt.
-Rik
Yep, it’s me.
Tja, warmte die mogelijk je chassis vervormt, toen mijn kale dsbreak chassis(1970) in 1988 gestraald werd heb ik bij opbouw daar waarschijnlijk geluk mee gehad, ik dacht dat ik een bevredigend eindresultaat heb bereikt (zie de fotoos van de ‘blue danube’ break van ‘CiFo meeting Abbenes’).
Grit in de balken is echt met veel geduld en de juiste hulpmiddelen best goed ‘schoon ‘te krijgen.
En dan beginnen de conserveringshandelingen: met het middel RX5, dat waterdun is en in alle felsnaden doordringt, heb ik een goede basis gelegd. (let op: Rx5 is grondlaag, je kan in de holle ruimtes daarna prima Michael Sanders Hohlraumschutz, een soort vet/wax, aanbrengen. Vooralsnog is mijn break roestvrij, 20 jaar na behandeling…


Totaal aantal Berichten: 79
Geregistreerd: 27-09-2009
- C5 X7 Exclusive V6.24 BVA6
- XM V6 VSX 12V Aut.
- GS/GSA GSA Break Spécial
- XM V6 Exclusive
Voor de goede orde, ik heb niets tegen stralen.
Maar je moet wel beseffen dat stralen veel nawerk oplevert en dat het niet zalig makend is.
Stralen werkt alleeen aan de de buitenkant, een chemisch dompel proces (beitsen) werkt aan de binnen- en buitenkant.
Ik heb overigens onze break zelf in de anti-roest gezet nadat we deze hebben gekocht in ‘97.
De methode was eerst in de verdunde lijnolie (om al aanwezige roest te pasificeren) daarna waxen.
Het was wel een zooi aan het eind, maar het resultaat voldoet uitstekend.
-Rik
Yep, it’s me.





















Totaal aantal Berichten: 2259
Geregistreerd: 28-04-2006
- CX 2400 GTi
- ID/DS DS 21 Pallas hydraulique
Ik zou niet gaan stralen, als het chassis nog mooi roestvrij is gewoon helemaal volgooien (inclusief alle holle ruimtes) met Dinitrol, RX 5+7, of Mike Sanders vet of iets dergelijks.
Hoi SPAM,
Blij dat je al een chassis gevonden hebt, veel succes alvast!
Epoxy laten, een dun laagje gaat met de tijd breken en daar kan dan weer vocht onder met alle gevolgen vandien.
Als het chassis netjes is zoals je schrijft zou ik het roest (als dat er al is) verwijderen en behandelen met corroless N°1 (effe googelen)
Daarna dinitrol of gelijkaardig zoals Fluidfreak :))voorstelt.
succes!