Oplossing CX kachel / luchtklep motor
dr.emiel
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 79

- C5 X7 Exclusive V6.24 BVA6
- XM V6 VSX 12V Aut.
- GS/GSA GSA Break Spécial
- XM V6 Exclusive
Gepost: 29 september 2009 08:50 PM

Een van de kwalen van de CX zijn de kachel / luchtklep motoren, deze gaan relatief vaak kapot of de tandwielen van de kleppen gaan er aan.
Dit komt door dat het motortje altijd onder spanning blijft staan en dus altijd kracht blijft uit oefenen op de tandwielen.
Ik heb hier ooit lang geleden een oplossing voor bedacht in de vorm een klein goedkoop schakelingetje.
Dit schakelingtje schakelt ongv. 30 sec. na bediening de spanning op het motortje af.
Het schema hier van staat in een PDF bestandje, de vraag is of iemand dat ergens wil hosten zodat iedereen die daar belang bij heeft het kan gebruiken.
De totale bouwkosten van het schakelingtje liggen ergens rond de 10,- euro (er zit nl. een relaitje in wat een paar euro kost)

-Rik

Yep, it’s me.

Profiel  

wendela (verbannen)
> 8000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 8480

- CX 25 RD break, Jacqueline
- BX 1.9 TURD, de Euro
Gepost: 29 september 2009 09:17 PM
  [ # 1 ]

Kan je dat niet in de wiki van dit forum kwijt?

Profiel  

dr.emiel
< 100 berichten
Rank

- XM V6 VSX 12V Aut.
- XM V6 Exclusive
Gepost: 29 september 2009 09:25 PM
  [ # 2 ]

Daar kun je alleen maar afbeeldingen plaatsen, .. volgens de tekst.
Het schema is PDF of HPGL en ik heb geen conversie voor PDF naar Tiff oid.

Yep, it’s me.

Profiel  

wendela (verbannen)
> 8000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank

- BX 1.9 TURD, de Euro
Gepost: 29 september 2009 09:39 PM
  [ # 3 ]
dr.emiel schreef:

Daar kun je alleen maar afbeeldingen plaatsen, .. volgens de tekst.
Het schema is PDF of HPGL en ik heb geen conversie voor PDF naar Tiff oid.

Dan hoop ik, dat één van de juiste personen je even een berichtje stuurt, zodat je wel kunt plaatsen.
Wacht maar even af. Of kijk op de topic van het wiki.

http://www.citroen-forum.nl/index.php/forums/viewthread/180785/

Profiel  

wendela (verbannen)
> 8000 berichten

- BX 1.9 TURD, de Euro
Gepost: 29 september 2009 10:48 PM
  [ # 4 ]

Die hele wiki is nog niet helemaal lekker, dus ik ben nog even aan het rommelen. Morgen meer.

Profiel  

break23m
> 7000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 7611

- C35 RD
- C3 1.4 Exclusive
Gepost: 30 september 2009 02:06 PM
  [ # 5 ]
dr.emiel schreef:

Dit komt door dat het motortje altijd onder spanning blijft staan en dus altijd kracht blijft uit oefenen op de tandwielen.
-Rik

Je bedenkt het niet. Maar een niet draaiend motortje staat toch niet te duwen? Want dan zou de boel al heel snel doorbranden.

Profiel  

dr.emiel
< 100 berichten
Rank

- XM V6 VSX 12V Aut.
- XM V6 Exclusive
Gepost: 30 september 2009 02:21 PM
  [ # 6 ]
break23m schreef:
dr.emiel schreef:

-Rik

Je bedenkt het niet. Maar een niet draaiend motortje staat toch niet te duwen? Want dan zou de boel al heel snel doorbranden.

Het zijn z.g.n. ‘stall’ motoren die dus niet doorbranden als ze geblokeerd zijn, maar wel steeds een koppel leveren.
Het probleem doet zich op de lange tijd voor niet na 2 jaar maar na 5 - etc jaar. Het is overigens een typisch S2 probleem, bij S1 is de bediening anders.
En Citroen was in een aantal opzichten zeer vooruit strevend maar op het gebied van bekabeling en electronica snapten ze er toen nog niet zo veel van.

Yep, it’s me.

Profiel  

© Citroën-Forum 2003 - 2025 | adverteren
Facebook