Hallo!
Ik wil even wat vragen. Ik heb een BX 1.6 TZI uit 1990. Hij heeft 144000 gelopen en de vorige eigenaar kon mij niet vertellen of de distributie riem ooit vervangen is. Hij is de eerste 10 jaar wel altijd onderhouden bij de citroen garage, maar daar is geen documentatie van. Nu vraag ik me af of het wijsheid is de distributieriem zelf te vervangen. Ik heb het een keer eerder gedaan bij een andere auto en dat ging wel goed. Kan iemand me wat tips en trucs vertellen mbt de BX zijn distributieriem?
Bedankt!

Totaal aantal Berichten: 3455
- BX 16 Soupapes
- HY HY camper
- XM 2.0i 16V VSX Break
Als het onduidelijk is wanneer de dbriem voor het laatst vervangen is altijd doen!
HEt is bij de 1.6 goed te doen alleen de zelfspannende spanrol is een beetje een etterbak om te monteren.
Je zult de veer namelijk moeten indrukken tijdens het plaatsen en dat is met de blote handen niet te doen.
Ikzelf heb een een soort tywrap achtig riempje waar ik de veer mee indruk, dit riempje kan ik dan na het monteren van de spanner weer loshalen. Met een tywrap zou het ook wel kunnen maar dan moet je wel een heel erg brede hebben anders schiet ie er vanaf. Ook is een bankschroef erg fijn om in de buurt te hebben om de veer te spannen zodat je hem vast kunt zetten.
Verder is het gewoon goed te doen en een kwestie van timen, loshalen, monteren en afbouwen.
Het blokkeerpunt van het vliegwiel zit achter de startmotor en dat is best een rottig ding om te vinden, je hebt er een speciale pen voor nodig die met twee bochten achter de startmotor in het gat gestoken kan worden, je kunt ook de startmotor demonteren dan is het gemakkelijker. Wat ik zelf altijd doe bij de 1.6 is het markeren van de tandwielen en de riem met tipp-exx of iets dergelijks, vervolgens de nieuwe riem ook markeren op de tanden zodat je hem precies kunt monteren zoals de oude zat. Uiteraard een paar keer met de hand de motor tornen, als je geen rare weerstanden voelt dan kun je hem starten.
Laatste tipje nog, monteer ook een nieuwe waterpomp, de oude types zijn niet zo denderend en de nieuwe hebben ook een totaal ander schoepenrad. Dan ben je voor de riem+spanner+pomp zo’n 150 euro kwijt en een paar uurtjes beunen maar dan kun je ook weer een tijd vooruit!
Succes!
http://www.mechuccio.nl
Mijn auto’s: XM 2.0i 16V break VSX, HY Camper DA-11-30, BX 16Valve MKII 10-GB-RX
Ex: 7 BX, 1 XM, 1 ZX

Totaal aantal Berichten: 2198
- BX d
- BX trd turbo
- BX trd turbo break
- BX tzd turbo break
Ik heb het nu 2 keer bij mijn 1.6 tri gedaan, en eigenlijk is het übersimpel. Ik heb het vliegwiel niet geblokkeerd bij de startmotor, maar bij een opening in de buurt van het differentieel. Ik kon daar een grote schroevendraaier in wrikken en dat ging geen kant meer op (dit om de pully er af te halen, niet om ‘m mee op tijd te zetten). Verder kan je de spanrol met de excentrische bout makkelijk ontspannen zodat je de riem eraf kan halen. Hier zit een dun moertje 17 op. Kan je van bovenaf zien, vlakbij het spruitstuk. Daarna de 2 moertjes losdraaien bij de spanrol, en die moer 17 kan je nu helemaal los draaien. De spanrol kan je dan weghalen. De nieuwe heb ik zonder tiewraps erop gezet. Je moet zorgen dat je weer dmv. die excentrische bout de veer van de spanrol weer in kan drukken. Daarna nieuwe riem erop gooien en die bout van de spanrol kwartslagje draaien en hij is gespannen. Paar keer de krukas ronddraaien en dan pas de spanrol helemaal goed vast zetten.

- BX 16 Soupapes
- HY HY camper
- XM 2.0i 16V VSX Break
De 1.6TZI heeft geen spanrol met excentrische bout, daar zit dus zo’n zelfspanner op, das wel even een partijtje rottiger om te vervangen!
De excentrische rollen zijn inderdaad een eitje en dat hadden ze wat mij betreft ook op alle modellen mogen plaatsen maar de monopoint 1600’s hebben dat dus helaas niet.
Mijn auto’s: XM 2.0i 16V break VSX, HY Camper DA-11-30, BX 16Valve MKII 10-GB-RX

- BX d
- BX trd turbo
- BX trd turbo break
- BX tzd turbo break
Ik dacht dat je de spanrol met veer een zelfspannende noemde, ik hoefde niks te doen namelijk, want de rol spant daarbij zichzelf .

Totaal aantal Berichten: 3680
- C5 2.0 16v HDi Break
Ik vermoed dat Mechuccio het heeft over het vervangen van de spanrol.
Eveneens ben ik tevens ook.

- BX 16 Soupapes
- HY HY camper
- XM 2.0i 16V VSX Break
Oh ja, we lullen wat langs elkaar af zie ik nu
Inderdaad, bij het vervangen van de spanrol zit je echt te mieren met die veer maar het is wel het doen waard, een rol die er wellicht ook al 140.000 kilometer op zit zou ik echt niet laten zitten.
Wat ik dacht is dat er bedoelt werd dat er een soort spanrol op zit zoals je ook op de 16V vind,
zoiets:
Vandaar mijn reactie, het type spanrol dat op de 16TZI zit is ongeveer min of meer zoiet:

- BX d
- BX trd turbo
- BX trd turbo break
- BX tzd turbo break
Bij mijn tri zit een spanrol met veer, en die heb ik nieuw gekocht, was 1 onderdeel incl. veer. Dit kon ik makkelijk vervangen (toen ik eenmaal wist hoe het moest). Zo’n zelfde zit ook op m’n gti: http://shop0535-01.carlakatalog.de/images/vendor/tecdoc/057/QTT103.jpg (hier mist die veer nog)
En die kan je dus makkelijk spannen en ontspannen dmv. de bout met excentrische kop (misschien had ik dat eerder duidelijk moeten omschrijven).
Bedankt voor alle reakties. Ik denk dat het wel gaat lukken. De waterpomp ook maar meteen vervangen denk ik.
Groeten Richard.

- BX 16 Soupapes
- HY HY camper
- XM 2.0i 16V VSX Break
Vermond schreef:Bij mijn tri zit een spanrol met veer, en die heb ik nieuw gekocht, was 1 onderdeel incl. veer. Dit kon ik makkelijk vervangen (toen ik eenmaal wist hoe het moest). Zo’n zelfde zit ook op m’n gti: http://shop0535-01.carlakatalog.de/images/vendor/tecdoc/057/QTT103.jpg (hier mist die veer nog)
En die kan je dus makkelijk spannen en ontspannen dmv. de bout met excentrische kop (misschien had ik dat eerder duidelijk moeten omschrijven).
Ja, dat is inderdaad de rol die ik ook een aantal keer heb vervangen, maar ik kreeg er nooit een nieuwe veer bij en heb toch wat zitten klooien met die veer. Meja, misschien is er een handiger trucje voor dan het bandje maar ik ben te lam om de haynes ervoor bij te pakken
Bij de rollen die ik had moest ik dus de veer in zijn huisje duwen en vast zien te houden bij het terugplaatsen van de rol, en dat was toch niet zo gemakkelijk, ik heb mijn bandje nu al een keer of 4 gebruikt bij een 1.6.
Wat bedoel jij met de excentrische bout eigenlijk want die kan ik me zo niet voor de geest halen, ik heb bij mijn TZI in juli nog de distributieriem vervangen, en zoals het me bijstaat zit de veer in een soort cilindertje en duwt de spanrol weg, de rol zelf zit met drie boutjes vast en dat is het.
Had je die veer dan ook nieuw bij de rol gekregen?

- BX d
- BX trd turbo
- BX trd turbo break
- BX tzd turbo break
Ik kreeg volgens mij alleen de rol op dat metalen plaatje. Als je de veer eerst op dat plaatje zet, en dan met het cilindertje kan je de veer indrukken, net zover dat je het cilindertje tegen de rol kan zetten. Het staat dan onder druk en zo kan je ‘m monteren.
De 2 boutjes zitten met een m10 of 11 moertje vast, en aan de andere kant van de spanrol zit een bout met een excentrische kop. Deze bout zit aan de andere kant vast met een 17mm moertje. Aan dezelfde kant zit op diezelfde bout een 4 kantige kop, en als je daar aan draait verdraait aan de andere kant dus die excentrische kop, die de rol weer kan spannen en ontspannen. Het is erg easy als je het even weet.

- BX 16 Soupapes
- HY HY camper
- XM 2.0i 16V VSX Break
Dan heb ik voor mijn beurt gepraat
volgende keer als ik bij een 1.6 die riem vervang toch maar eens beter kijken, vond het altijd zo’n teringklus namelijk, de riem bij de 16V is een stuk simpeler

- BX d
- BX trd turbo
- BX trd turbo break
- BX tzd turbo break
Komt mooi uit, ik zal er ook binnenkort aan moeten geloven voor mijn 16klapper. Hopelijk gaat hij maandag door de APK, want alleen het wiellager was nog afkeur, en dat is gefixed.

- BX 16 Soupapes
- HY HY camper
- XM 2.0i 16V VSX Break
Netjes man!
Dat wordt veel plezier straks!
Distributieriem is lekker makkelijk bij de 16V
Alle tandwielen kun je gewoon met een pen blokkeren, de multiriem poelie zit met 4 boutjes vast en schroef je zo los, je moet alleen even de rechtermotorsteun loshalen zodat je het blok af en toe iets omhoog en omlaag ken krikken.
Verder gewoon het standaardverhaal behalve dan dat je 2 nokkenassen hebt. De riem leg je vanaf de krukas naar de achterste nokkenas naar de voorste nokkenas erop en dan opspannen, paar keer met de hand draaien, blokkeerpunten nogmaals controleren en klaar.
Hallo,
Ik wil vragen of er iemand is die ons wil helpen met het vernieuwen van de distibutieriem.
Ik heb geen garage en moet het buiten doen. Ik zorg voor alle spullen.
Groeten van Richard.

- BX d
- BX trd turbo
- BX trd turbo break
- BX tzd turbo break
Waar woon je?