Griekenland:achterremmen blokkeren
Gert-Jan Brink
> 1500 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1526
Geregistreerd: 10-03-2009

- 2CV 2cv6 1973
- HY HY78 1964
- Xantia 1.8 16v Exclusive break 1999
Gepost: 04 oktober 2009 07:39 PM

Even een weekje naar Athene geweest bij een griekse vriend van me. Zijn prachtige Dspecial (fotos volgen nog) bleel echter een hardnekkig probleem te hebben. Bij het remmen blokkeren de achterwielen meteen. Voor lijken de remmen niets te doen. Er is onlangs een ander stuurhuis gemonteerd en daarbij is er LHM gemorst over de voorremmen. Ik heb ze rijkelijk met remmenreiniger bespoten en ook heb ik de remmen onder het rijden laten aanlopen zodat ze goed heet werden. In eerste instantie remde de auto daarna beter egaal maar na afkoeling was het weer hetzelfde. Zo gauw je het rempedaal aanraakt blokkeren de achterwielen. Is dit af te stellen of is er sprake van een defect in een of ander verdeelblok? Ik heb de auto een paar keer hoog/laag gezet maar dat mocht ook niet baten.

HY 1964 “Dubbus”,2CV6 1973"Sambalbij”

gehad: 25 eenden, DSuper5 1973, AK400 4x4 bimotor 1976, AZU 1961, AZU 1972, Traction Avant 11BL 1952, CX 2400GTI 1982, 3x Xantia berline nieuw,1x Xsara Picasso nieuw, 1x Xantia break 2.0i 16v 1996, 1 x Xantia break 1.9TD 1996, Xantia 1999 1.8i Exclusive

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 43466
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Gepost: 04 oktober 2009 07:43 PM
  [ # 1 ]

Ik zou vooral beginnen met het goed ontluchten van de remmen. Dit klinkt als lucht in het remsysteem, wat goed te verklaren is na het los hebben gehad van de leidingen voor het stuurhuis.

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste

Profiel  
 
wbogaerts
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3198
Geregistreerd: 16-06-2005

- SM 2.7 Carburateur
- C5 exclusive
- Berlingo 1.4 I multispace
- 2CV special
Gepost: 04 oktober 2009 08:17 PM
  [ # 2 ]

En de achterste remschoenen een keer afstellen .

kan je mischien gelijk even de remtrommel demonteren ( twee schroefjes) om te kijken in welke staat je remmerij nog is .

Walter

Meten is weten , gissen is missen

Profiel  
 
Dirkman
> 900 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 963
Geregistreerd: 14-05-2006

Gepost: 05 oktober 2009 09:07 AM
  [ # 3 ]

idd veel ontluchten!

.komma

Profiel  
 
Brian
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3422
Geregistreerd: 12-01-2008

- ID/DS DS 21 IE Pallas BVH
Gepost: 05 oktober 2009 09:56 AM
  [ # 4 ]

Lekkende remcylinders achter.

De LHM op de remschoenen maakt dat de remmen veel meer grip hebben, en dus meteen blokkeren.

Volg je hart, gebruik je hoofd.

Profiel  
 
break23m
> 7000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 7618
Geregistreerd: 03-04-2006

- C35 RD
- C3 1.4 Exclusive
Gepost: 05 oktober 2009 10:06 AM
  [ # 5 ]

Door een stuurhuislekkage had ik ooit hetzelfde probleem, maar na een paar keer remmen was het voor die rit dan weer over ... De start van jouw zoektocht was dus niet zo gek. En gezien het resultaat van jouw inspanning zou ik toch de voorremmen eens goed bekijken.

Profiel  
 
Gert-Jan Brink
> 1500 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1526
Geregistreerd: 10-03-2009

- 2CV 2cv6 1973
- HY HY78 1964
- Xantia 1.8 16v Exclusive break 1999
Gepost: 05 oktober 2009 11:22 AM
  [ # 6 ]

voor de goede ordee. de LHMlekkage was voor, het blokkeren achter
de Ds remde goed voor het vervangen van het stuurhuis.
ik zal hem adviseren de boel te ontluchten.

thankx voor de snelle reacties

HY 1964 “Dubbus”,2CV6 1973"Sambalbij”

gehad: 25 eenden, DSuper5 1973, AK400 4x4 bimotor 1976, AZU 1961, AZU 1972, Traction Avant 11BL 1952, CX 2400GTI 1982, 3x Xantia berline nieuw,1x Xsara Picasso nieuw, 1x Xantia break 2.0i 16v 1996, 1 x Xantia break 1.9TD 1996, Xantia 1999 1.8i Exclusive

Profiel  
 
Brian
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3422
Geregistreerd: 12-01-2008

- ID/DS DS 21 IE Pallas BVH
Gepost: 05 oktober 2009 12:09 PM
  [ # 7 ]

Ik heb ook een tijd lopen zoeken, door het complexe remsysteem is de oorzaak-gevolg relatie niet altijd meteen duidelijk. Als ontluchten niet helpt, kan je altijd nog even de achterremmen openmaken, en dan zie je snel genoeg of er LHM uit de cylinders lekt. Een paar druppeltjes is al genoeg.

Volg je hart, gebruik je hoofd.

Profiel  
 
Marten
> 900 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 912
Geregistreerd: 18-02-2005

Gepost: 05 oktober 2009 12:42 PM
  [ # 8 ]
Gert-Jan Brink schreef:

...Voor lijken de remmen niets te doen. Er is onlangs een ander stuurhuis gemonteerd en daarbij is er LHM gemorst over de voorremmen..

De voorremmen leveren normaal 80% van het remvermogen
Als de voorremmen niets doen, zoals je schrijft, ga je onwillekeurig harder op het rempedaal trappen. Mogelijk zo hard dat de achterremmen gaan blokkeren.
De LHM zit al in je remblokken. Schoonmaken helpt misschien even maar niet voldoende.
Blokken vervangen en ontluchten.

Profiel  
 
Dirkman
> 900 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 963
Geregistreerd: 14-05-2006

Gepost: 05 oktober 2009 02:56 PM
  [ # 9 ]

ik heb ooit ene auto gehad waarbij na werkzaamheden en stilstaan lucht ervoor zorgde dat de remmen voor 0% gaven. De auto duikt dan bij remmen achter achter agressief en wil blokkeren.

Twee keer ontluchten hief het probleem op. systeem voor, met bollen, stuurinrichting en remmen ontlucht NIET vanzelf. Vandaar.

Het kan natuurlijk van alles zijn! maar dit zou i kwel eerst chekken. het lijkt me dat achter niet aan de hand is. die remt juist erg goed Wink

.komma

Profiel  
 
Brian
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3422
Geregistreerd: 12-01-2008

- ID/DS DS 21 IE Pallas BVH
Gepost: 05 oktober 2009 03:42 PM
  [ # 10 ]

Die laatste conclusie hoeft niet helemaal te kloppen. Als achter te goed remt, blokkeert achter. Je hebt door het geblokkeer het idee dat je al hard remt, maar er gebeurt nog niet zoveel. Vooral

Zo gauw je het rempedaal aanraakt blokkeren de achterwielen.

lijkt mij te duiden op ‘te goede’ achterremmen en niet op slechte voorremmen.

Voordat je dingen vervangt zou ik gewoon eerst:
1. Ontluchten van alle remmen (rest ontlucht vanzelf, ff helpen met wat gymmen)
2. Remtrommels achter openmaken, is een karweitje van niks.

Daarna pas zaken gaan vervangen. Ik begin thuis al een aardig magazijntje te krijgen van voor niets bestelde/vervangen onderdelen, omdat het probleem toch ergens anders bleek te zitten.

Volg je hart, gebruik je hoofd.

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2025 | adverteren
Facebook