koppeling - centrifugaal
joostie62
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 168
Geregistreerd: 09-02-2009

Gepost: 03 oktober 2009 06:10 PM

Hi,

heb deze week de koppelings regelaar en de centrifugaal regelaar vervangen. Ontlucht volgens wph.
mischien voor de afstelling was het niet zo handig om beide tegelijk te doen. nono
bij het wegrijden en schakelen doet het volgende zich nu voor: ( DS 23 ie BVH)
auto draait stationair, ik zet m in de versnelling met voet op de rem, er gebeurt een seconde of drie -vier niks, dan pakt de versnelling abrupt ( lampjes knipperen enzo)
dan bij het schakelen naar zn twee gebeurt er weer twee a drie seconden niets en dan knalt ie in zn 2 e met een schok, 3e en 4 e hetzelfde.
bij het stoppen in zn eerste of tweede versnelling -Laat de koppeling niet los- en slaat de motor af.

ikk heb al een beetje met de centrifugaal afstel schroef gefiedelt en ook met de afstelschroef van de koppelings regelaar maar zonder merkbaar resultaat zover.

als ik m in de versnelling zet -kruipt- ie niet hij pakt niet geleidelijk op.

eerst de centrifugaalregelaar afstellenm en dan de koppelings regelaar?

bedankt voor tips en suggesties…

grt

keeping a DS on the road is 90% science and 50% luck…!

BMW 745E 2020
Mini countryman cooper works
Harley Davidson Springer FLSTSI
KTM 1290 superadventure S
DS 23 i.e BVH Pallas airco ‘73
DS 19 BVH Pallas Cabriolet ‘67
Alumax 22Ft 250PK Evinrude
Karmann ghia 2.2 Cabrio
Ford Thunderbird 55 Cabrio
Chevrolet 3100 54
Volvo p1800 64
Ford mustang GT350 6
Range Rover evoque
Buggy VW
Porsche 356 speedster

Profiel  
 
DriverD
> 10000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 10299
Geregistreerd: 22-03-2005

- GS/GSA 1220 club break
- Overig Panhard 17 break
- GS/GSA X1
- ID/DS DS23H Pallas
- ID/DS ID20F break 21 5-bak
Gepost: 04 oktober 2009 12:34 PM
  [ # 1 ]

Er is een vaste volgorde voor het afstellen van een halfautomaat. Volgens mij heb je een WPHB?
Echt stap voor stap de procedure daarin volgen.
Zijn de regelaars gereviseerd? Door wie?

Citroen!

Profiel  
 
citroen23
> 7000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 7354
Geregistreerd: 18-01-2004

- SM 2.7 carb
Gepost: 04 oktober 2009 04:05 PM
  [ # 2 ]

Die centrifugaalregelaar zorgt dat bij een bepaald (instelbaar) toerental gekoppeld danwel ontkoppeld wordt. je moet het zoeken in de koppelingsregelaar. maar je kan het beste het gehele proces conform het wphb doorlopen want ook de schakelvork zal opnieuw afgesteld moeten worden !!

Citroën SM: Ceci n’est pas une voiture…..c’est un art de vivre !!

history: BX gti (2x), BX sport, BX 16V MK2,Xantia 2.0 SX, DS23 pallas injection.

Profiel  
 
joostie62
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 168
Geregistreerd: 09-02-2009

Gepost: 04 oktober 2009 10:20 PM
  [ # 3 ]

Hi,

bij het inschakelen van de versnelling is er een vertraging van enkele seconden
betekent dit dat de koppelings regelaar te -langzaam- staat afgesteld of moet ik dit in de centrifugaal regelaar zoeken?
de nieuwe cfr is van citrotech en de nieuwe koppelings regelaar van een ds specialist
ik heb het wph gebruikt voor de details van het afstellen van de cfr end de kr.

grt

keeping a DS on the road is 90% science and 50% luck…!

BMW 745E 2020
Mini countryman cooper works
Harley Davidson Springer FLSTSI
KTM 1290 superadventure S
DS 23 i.e BVH Pallas airco ‘73
DS 19 BVH Pallas Cabriolet ‘67
Alumax 22Ft 250PK Evinrude
Karmann ghia 2.2 Cabrio
Ford Thunderbird 55 Cabrio
Chevrolet 3100 54
Volvo p1800 64
Ford mustang GT350 6
Range Rover evoque
Buggy VW
Porsche 356 speedster

Profiel  
 
DriverD
> 10000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 10299
Geregistreerd: 22-03-2005

- GS/GSA 1220 club break
- Overig Panhard 17 break
- GS/GSA X1
- ID/DS DS23H Pallas
- ID/DS ID20F break 21 5-bak
Gepost: 04 oktober 2009 10:33 PM
  [ # 4 ]

Centrifugaalregelaar werkt alleen bij lage toeren (echt onder 1000 omw/min) indien correct afgesteld. Ik zou eerst de koppelingsregelaar verdenken. Van welke “specialist” heb je die (mag ook per pb)?
Is de vrije slag van de koppeling ok?

Citroen!

Profiel  
 
joostie62
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 168
Geregistreerd: 09-02-2009

Gepost: 05 oktober 2009 10:47 AM
  [ # 5 ]

Hi,

hoe kan ik de vrije slag van de koppeling controleren?
wat zijn de symptomen van een verkeerd afgestelde vrije slag van de koppeling?

@driverd: heb je een pb gestuurd

grt

keeping a DS on the road is 90% science and 50% luck…!

BMW 745E 2020
Mini countryman cooper works
Harley Davidson Springer FLSTSI
KTM 1290 superadventure S
DS 23 i.e BVH Pallas airco ‘73
DS 19 BVH Pallas Cabriolet ‘67
Alumax 22Ft 250PK Evinrude
Karmann ghia 2.2 Cabrio
Ford Thunderbird 55 Cabrio
Chevrolet 3100 54
Volvo p1800 64
Ford mustang GT350 6
Range Rover evoque
Buggy VW
Porsche 356 speedster

Profiel  
 
Brian
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3422
Geregistreerd: 12-01-2008

- ID/DS DS 21 IE Pallas BVH
Gepost: 05 oktober 2009 12:11 PM
  [ # 6 ]

Staat volgens mij in het WPH. Gewoon stap voor stap het WPH volgen.

Volg je hart, gebruik je hoofd.

Profiel  
 
joostie62
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 168
Geregistreerd: 09-02-2009

Gepost: 05 oktober 2009 06:25 PM
  [ # 7 ]

Hi,

vandaag nog es de vrije slag van de koppeling afgesteld zoals beschreven in het wph.
even geprobeerd of er verschil te merken was thuis op de oprit en het voelde zowaar al een stuk beter.

Vanmiddag een mooi toertje gemaakt met een schroevendraaier tussen de tanden en twee steeksleuteltjes op zak. Op een mooie vlakke weg beetje bij beetje het slip moment van centrifugaal regelaar afgesteld en daarna de koppelings regelaar en geloof ik dat ik het voor elkaar heb.
Bij het wegrijden pakt ie rustig de versnelling op net onder de 1000 tpm en het schakelen gaat soepeler als ooit te voren. Er moesten toch wel een flink aantal slagen gemaakt worden met de afstelschroef van de KR, maar nu werkt het perfecto ( voor zolang het duurt very good )

Het meurt nog wel een beetje naar verbrande LHM onder de kap maar ik hoop dat dat van voordien is en van het knoeien van lhm bij het verwisselen van de onderdelen.

Nu eerst weer es een tijdje rijden want het is weer maximaal weer hier.

grt,

keeping a DS on the road is 90% science and 50% luck…!

BMW 745E 2020
Mini countryman cooper works
Harley Davidson Springer FLSTSI
KTM 1290 superadventure S
DS 23 i.e BVH Pallas airco ‘73
DS 19 BVH Pallas Cabriolet ‘67
Alumax 22Ft 250PK Evinrude
Karmann ghia 2.2 Cabrio
Ford Thunderbird 55 Cabrio
Chevrolet 3100 54
Volvo p1800 64
Ford mustang GT350 6
Range Rover evoque
Buggy VW
Porsche 356 speedster

Profiel  
 
Dirkman
> 900 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 963
Geregistreerd: 14-05-2006

Gepost: 06 oktober 2009 10:45 AM
  [ # 8 ]

hulde!!!!

.komma

Profiel  
 
bogaard77
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 25738
Geregistreerd: 31-07-2003

- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Gepost: 20 september 2010 10:29 AM
  [ # 9 ]

Ik dacht IN voor sneller aangrijpen. Begin met een halve slag en dan testen.

Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2025 | adverteren
Facebook