Druk valt weg
DEESSE50
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 55
Geregistreerd: 10-10-2005

Gepost: 09 oktober 2009 08:45 PM

Dag Allemaal

Vorige week zaterdag bij thuis komst rode stoplamp. Had tenminste nog het geluk thuis gekomen te zijn Laughing Heb net ff zitten studeren op het forum maar kon zo gauw geen vergelijkbaar onderwerp vinden.

Dacht eerst flinke lekkage te hebben maar dat viel mee. Heb in ieder geval gezien dat de V snaren stil staan waardoor de hogedruk pomp niet draait. Ook de koelvin en de dynamo komen niet in beweging. Tijdens aanslaan van de motor komt er enigszins rook bij krukas poelie vandaan (vsnaar slipt daar dus). Lijkt er dan ff gauw op dat er iets zwaar loopt waardoor het niet in beweging komt. Draaien aan de koelvin komt alles wel gewoon in beweging. Motor loopt normaal.

Kan het zijn dat de poelie op de krukas los kan zitten? Deze lijkt enigszins te bewegen op de as.
Iemand wel eens zelfde ervaring gehad?

Ik hoor graag de suggesties. Ga morgen vroeg maar eens dingen demonteren om e.e.a. uit te sluiten

Hgr Peter

Profiel  
 
Citroën-das-pas-fën
> 400 berichten
RankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 486
Geregistreerd: 18-05-2008

- XM XM 3.0 V6 Exclusive
Gepost: 09 oktober 2009 08:55 PM
  [ # 1 ]

De nokkenaspoelie zit genageld op het centrale gedeelte. Je zult niet de eerste zijn waarbij de nagels het begeven, en de symptomen die je beschrijft lijken er wel op. Bij de meeste mensen breken echter niet alle nagels, maar toch raad ik je aan om hier eens naar te gaan kijken.
Of je spiebanen op de nokkenas zijn helemaal uitgelopen, maar dat kan ik me bijna niet voorstellen.
Het lijkt me i.i.g. dat je bij de nokkenaspoelie moet gaan kijken, sowieso. Trek ‘even’ je radiateur eraf en je weet al veel meer. Succes!

Vliegend tapijt: Citroën DSuper 1973, Bleu Delta (in restauratie)
Daily 1: Citroën Dspécial 1974, Candy Root Beer (“Thrasher” a.k.a. Hok Rod)
Daily 2: Citroën C5 X7 1.6 Ligne Business Blanc Perlé

En ik mis nog steeds m’n V6 XM…

Profiel  
 
pj_ds
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 138
Geregistreerd: 23-10-2006

- ID/DS ds 20 2.0
- 2CV 2CV6 Special
- CX cx 25 TD limousine
Gepost: 09 oktober 2009 08:56 PM
  [ # 2 ]

volgens mij zit daar ‘n dikke bout voorop
maar of die zomaar loskomt??

gr
andere peter

ds20-2.0 ‘73 sinds mei 2006
2cv6 ‘83 sinds mei 2008
cx2,5TD limo. ‘85 sinds dec.2009

Profiel  
 
DriverD
> 10000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 10299
Geregistreerd: 22-03-2005

- GS/GSA 1220 club break
- Overig Panhard 17 break
- GS/GSA X1
- ID/DS DS23H Pallas
- ID/DS ID20F break 21 5-bak
Gepost: 09 oktober 2009 09:00 PM
  [ # 3 ]

Citroën-das-pas-fen beschrijft het goed: Waarschijnlijk hebben de klinknagels van de nokkenaspoelie het begeven….

Citroen!

Profiel  
 
DEESSE50
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 55
Geregistreerd: 10-10-2005

Gepost: 09 oktober 2009 09:57 PM
  [ # 4 ]

Alvast bedankt voor de suggesties. Zijn er nog reparatie adviezen of gewoon een andere monteren?

Profiel  
 
Citroën-das-pas-fën
> 400 berichten
RankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 486
Geregistreerd: 18-05-2008

- XM XM 3.0 V6 Exclusive
Gepost: 09 oktober 2009 10:04 PM
  [ # 5 ]

Je oude poelie (laten) lassen, of een andere monteren. Als je hem netjes kan (laten) lassen, is dat te prefereren.

Vliegend tapijt: Citroën DSuper 1973, Bleu Delta (in restauratie)
Daily 1: Citroën Dspécial 1974, Candy Root Beer (“Thrasher” a.k.a. Hok Rod)
Daily 2: Citroën C5 X7 1.6 Ligne Business Blanc Perlé

En ik mis nog steeds m’n V6 XM…

Profiel  
 
break23m
> 7000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 7618
Geregistreerd: 03-04-2006

- C35 RD
- C3 1.4 Exclusive
Gepost: 09 oktober 2009 10:17 PM
  [ # 6 ]

Even goed checken wat er aan de hand is. Bij mij was het ooit een uitgelopen lager van de dynamo ... Staat de poelie ook stil

Profiel  
 
DEESSE50
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 55
Geregistreerd: 10-10-2005

Gepost: 10 oktober 2009 01:58 PM
  [ # 7 ]

Van het een komt het ander. De zaak gedemonteerd t/m stuur bekrachtiging voordat de poelie van de nokkenas ging. Spie banen zijn compleet verdwenen in de poelie. Vraag mij af of de vorige eigenaar of monteur dit al niet wist. Kon geen enkel metaal deel terug vinden en de moer was vastgezet met een gekartelde ring waarvan ik nog moet gaan nakijken of deze daar wel hoort.
Stuurhuis rubber is of was gescheurd en zag onderin aandrijfas hoezen los liggen die met tiewraps waren vast gezet. Ben bang dat ik pas over twee weken verder kan want de klus gaat ff wat groter worden. Heb gelukkig nog stuurhuis liggen. Vraag mij af of het verstandig is deze te laten testen, maar daar kan ik een paar dagen rustig over nadenken.

Hgr peter

Profiel  
 
GW-tje
> 1600 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1659
Geregistreerd: 08-09-2005

- ID/DS DSpécial Berline Confort
- Xsara 1.8i 8V Berline Ligne Prestige
- C5 2.0 16v Berline Caractère BVA
Gepost: 10 oktober 2009 09:34 PM
  [ # 8 ]

Bel Huub in ‘t Zandt maar voor een ander poelie en andere delen…..
http://www.huubintzandt.nl/

Copain van DS-TT
http://www.ds-tt.nl

Citroën: DSpécial Confort Berline-02-1970-ONK
Xsara-N1, 1.8 8v BVA-1997
C5 2.0i 16v Berline Caractère BVA-2007
Peugeot 309 XR Plus, 1.4i-1991

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2025 | adverteren
Facebook