Zoals in een vorig topic de vermelding gegeven dat ik een mooi chassis op de kop heb weten te tikken. Hier ook aangegeven dat ik het van het begin af aan goed wil oppakken.
Het chassis zal ontdaan worden van zijn “onderdelen en andere spulleboel”.
Wie van jullie heeft ervaring met het laten zandstralen, of eventueel beitsen en in de chassislak.
Je hoort een hoop maar weinig mensen die ervaring hebben met het een of ander. Het chassis in een zuurbad, stralen en epoxy gaat zo’n 1200 Euro kosten.
Ik heb geen idee wat beitsen kost, er schijn tin Duitsland een adres te zijn waar dit wordt gedaan.
Kortom: graag jullie meningen en opmerkingen.
Alvast bedankt.
Autobeitserijholland zit geloof ik in Kalverdijk (bij Alkmaar)























Totaal aantal Berichten: 4311
Geregistreerd: 13-02-2006
- GS/GSA Cottage Break.
- Berlingo 1.9d
- ID/DS ID19P
Heeft Duck service daar geen ervaring mee? Geen idee wat het kost hoor.























Totaal aantal Berichten: 4695
Geregistreerd: 26-08-2005
- SM 2.7 carb
- C3 1.4 HDI exclusive
SPAM schreef:er schijn tin Duitsland een adres te zijn waar dit wordt gedaan.
Ik heb ook ooit een Duits adres gehad en ben het kwijt.
Deze man maakte het chassis helemaal kaal en reinigde het en zet
het dan in verschillende lagen EPOXY.
Je kon zelfs de kleur kiezen.
Carrosserie kleur of zwart.
Hij had op zijn site een ganse fotoreportage van een behandelde kever.
Ik heb me al rot gezocht!Mocht iemand het adres van zijn site weten of terug vinden….




Totaal aantal Berichten: 362
Geregistreerd: 03-01-2007
- ID/DS 23ei
- ID/DS ID 19P
in 1994 heb ik mijn chassis laten stralen, zowel interieur als exterieur.
daarna zijn binnnen- en buitenkant geschopeerd (bepaalde wijze van verzinken waarbij vloeibare zinkdruppeltjes op het chassis gespoten worden)
daarna 3 dagen straalresten uit holle delen gezogen en geblazen
vervolgens alles in epoxyprimer gezet, naden afgekit, en bodyshute aangebracht. Tenslotte met chassislak afgespoten.
Verder alle holle delen behandeld met waxoyl, eerst verdund met 40% terpentine, om goed in de naden te trekken, na droging nogmaals met 10% verdunning.
Resultaat na 15 jaar en 120000 km (staat ‘s winters binnen): geen roestplekje te vinden, alleen heeft op twee plaatsen het schoperen losgelaten, waarschijnlijk doordat er onvoldoende hechting was. Maar eronder geen roest.
Recent heeft een kennis een samengesteld onderdeel (kinnebak) laten beitsen, zonder kataforese behandeling. Zag er keurig uit, al was niet alle roest uitgebeten. Inmiddels (na een halfjaar) komt er roest uit de naden te voorschijn. Stof tot nadenken?























Totaal aantal Berichten: 4695
Geregistreerd: 26-08-2005
- SM 2.7 carb
- C3 1.4 HDI exclusive
Heb je het adres van waar gij Uw chassis hebt laten behandelen??
dickesse schreef:in 1994 heb ik mijn chassis laten stralen, zowel interieur als exterieur.
daarna zijn binnnen- en buitenkant geschopeerd (bepaalde wijze van verzinken waarbij vloeibare zinkdruppeltjes op het chassis gespoten worden)
daarna 3 dagen straalresten uit holle delen gezogen en geblazen
vervolgens alles in epoxyprimer gezet, naden afgekit, en bodyshute aangebracht. Tenslotte met chassislak afgespoten.
Verder alle holle delen behandeld met waxoyl, eerst verdund met 40% terpentine, om goed in de naden te trekken, na droging nogmaals met 10% verdunning.Resultaat na 15 jaar en 120000 km (staat ‘s winters binnen): geen roestplekje te vinden, alleen heeft op twee plaatsen het schoperen losgelaten, waarschijnlijk doordat er onvoldoende hechting was. Maar eronder geen roest.
Recent heeft een kennis een samengesteld onderdeel (kinnebak) laten beitsen, zonder kataforese behandeling. Zag er keurig uit, al was niet alle roest uitgebeten. Inmiddels (na een halfjaar) komt er roest uit de naden te voorschijn. Stof tot nadenken?
Inderdaad wel benieuwd waar het is uitgevoerd en wat destijds de kosten waren.
Alvast bedankt.
http://www.autobeitserij.nl/index.htm
http://www.bilthamber.com/deoxc.html
Ik hoop dat je er wat aan hebt, komt van een discussie op een ander autoforum.




Totaal aantal Berichten: 362
Geregistreerd: 03-01-2007
- ID/DS 23ei
- ID/DS ID 19P
dat was bij Carrecon in Bergschenhoek
destijds werd dat op zaterdag gedaan
ik herinner me dat het ongeveer duizend gulden kostte…
Over de behandeling heb ik een artikel geschreven in la Bombe, nr 120 uit 1992
het is op de site terug te vinden onder techniek/onderhoud-roestpreventie
dus het is alweer 17 jaar geleden dat het chassis is behandeld…





























Totaal aantal Berichten: 10299
Geregistreerd: 22-03-2005
- GS/GSA 1220 club break
- Overig Panhard 17 break
- GS/GSA X1
- ID/DS DS23H Pallas
- ID/DS ID20F break 21 5-bak
De discussie over het beitsen van een chassis hebben we hier al vaker gehad.
Mijn advies: Niet doen.
Citroen!





























Totaal aantal Berichten: 10635
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
DS23IE pallas schreef:Autobeitserijholland zit geloof ik in Kalverdijk (bij Alkmaar)
Dat zal denk ik wel Koedijk moeten zijn.
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.
















Totaal aantal Berichten: 1533
Geregistreerd: 26-06-2006
- Traction Avant 11BL
- ID/DS 23IE Pallas mech
- (Grand) C4 Picasso 1.8 Ambiance
Ik heb mijn traction koets en al het plaatwerk bij Henk Colijn in Koudekerk laten stralen en in de 2K zinkprimer (tussen Alphen a/d Rijn en Leiden)
Du pain, du vin et… Citroën!
Citroen-forum.nl: ...omdat je Citroën nooit af is!
Ik had beloofd jullie op de hoogte te houden, vandaag een kleine rondleiding gehad bij een bedrijf in Best.
Ik heb gekozen voor het volgende:
- Thermisch ontlakken van het chassis.
- Hierna zandstralen
- Epoxylak opbrengen
- Hierna in de hoogglans zwart voor de afwerking van het chassis.
Zuurbad werd me afgeraden doordat het zuur in de naden blijft zitten.
Bij thermisch ontlakken wordt het chassis in een grote oven geplaatst, waardoor de lak, coatings, rubbers, etc smelten en als poeder op het chassis komen te liggen. Er vindt geen vervorming plaats omdat het chassis niet te heet kan worden.
Kortom: voor de maand december het laswerk af zien te krijgen en dan kan het geheel worden opgepakt, conform bovenstaande wijze.
Ik hou jullie op e hoogte.























Totaal aantal Berichten: 4695
Geregistreerd: 26-08-2005
- SM 2.7 carb
- C3 1.4 HDI exclusive
Weet je ons ook te zeggen wat de kosten zijn van dat thermisch ontlakken tot
het spuiten van het chassis.kan je de kleur zelf ook kiezen??
Ik weet dat een DS chassis zwart is maar een SM,bvb,is deels in de kleur van de carrosserie
en deels grijs gespoten.
Blooper1963 schreef:Weet je ons ook te zeggen wat de kosten zijn van dat thermisch ontlakken tot
het spuiten van het chassis.kan je de kleur zelf ook kiezen??
Ik weet dat een DS chassis zwart is maar een SM,bvb,is deels in de kleur van de carrosserie
en deels grijs gespoten.
Mijn richtprijzen (ik moet de offerte nog verkrijgen):
Thermisch ontlakken (afhankelijk van het aantal m3 en wat er allemaal in dezelfde procesgang meegenomen kan worden) tussen 600 en 800 Euro.
Stralen en in de epoxy, tussen de 400 en 600 Euro.
Aflakken in gewenste kleur ongeveer 300 Euro.
Schotjes aan de wielkasten verkrijgen een KTL behandeling, kosten weet ik hiervan nog niet
Deksel van het benzinegedeelte zit naar alle waarschijnlijkheid in de prijs.
Chassis moet wel op de locatie worden afgeleverd en opgehaald.