Ik heb ongeveer 5 weken geleden voor het laatst in mijn DSpecial gereden. Daarna is de auto in de garage gezet. Gisteren wilde ik er weer mee gaan rijden, maar toen bleek dat mijn accu leeg was. Er ging zelfs niet eens een lampje branden. Ik heb daarom de accu aan de oplader gezet, maar vanmorgen was het resultaat nog steeds hetzelfde. Ik ga er nu dus van uit dat de accu is overleden. Nu moet ik dus nu een nieuwe accu kopen. Ik zit echter te denken, om dit soort problemen te voorkomen, om dan een stroomonderbreker te monteren. Heeft iemand hier ervaring mee?






















Totaal aantal Berichten: 3422
Geregistreerd: 12-01-2008
- ID/DS DS 21 IE Pallas BVH
Met een goede accu moet je makkelijk de vijf weken kunnen halen, tenzij je ergens een lekstroom hebt. Schakelaartje is dus vooral symptoombestrijding.
Volg je hart, gebruik je hoofd.
Brian schreef:Met een goede accu moet je makkelijk de vijf weken kunnen halen, tenzij je ergens een lekstroom hebt. Schakelaartje is dus vooral symptoombestrijding.
Kun je op een of andere manier de lekstroom meten? Ik wil dan wel achterhalen waar het probleem vandaan komt.
mmmm
Ik denk eerder dat de accu kapot is gegaan, was deze als oud? anders zou je nog wel iets kunnen laden! Ik heb mijn auto een keer terug gevonden terwijl de ruitenwissers aangegaan waren. Dan is de accu echt leeg, maar toch oplaadbaar.
idd, lekstroom opsporen, en volgende keer de min er even aftrekken. is ook brandveiliger..
.komma












































Totaal aantal Berichten: 25739
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Haal de min pool los en meet stroom tussen accu en pool. Een 10tal miliAmperes mag (klokje en radio geheugen).
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>





























Totaal aantal Berichten: 10635
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Begin dan voor de zekerheid met de multimeter in de stand 10A!
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.





















Totaal aantal Berichten: 2967
Geregistreerd: 15-01-2007
- ID/DS DSuper LPG 4bak Méchanique
Eerst even controleren of de accuplaten onder water staan, anders bijvullen met gedeminiraliseerd water tot juiste niveau.
Dan 2 maal 24 uur aan acculader en dan de spanning over de polen meten.
De accu uit Eva had overigens ook ineens de geest gegeven: heeft 48 uur met 5A staan laden en had spanning van 8.5V, zat dus sluiting in: weggooien was enige oplossing, en dan even uithuilen, en nieuwe kopen…
Lekstroom is (met opgeladen accu) ook te meten door de klok even los te trekken en dan lampje van 21W tussen de massapool en de losgemaakte massadraad te houden: gaat die fel branden heb je lekstroom! Wel de deuren dicht anders wordt je gefopt door de binnenverlichting. Bovendien vonkt de massadraad als je die weer probeert te monteren op de -pool.
Zojuist de accu doorgemeten en hij gaf maar 3,5 volt aan. Hij was dus overleden. Ondertussen een nieuwe gehaald.
De meting met de lamp, om een eventuele lekstroom vast te stellen, zal ik proberen. Nu zal er, naar ik aanneem, altijd wel een lekstroom zijn bij onze oude auto’s, vandaar de vraag over een stroomonderbreker. Het is dan misschien wel niet het oplossen van de oorzaak, maar voorkomt mogelijk wel de vervelende situatie, die ik nu had. Dus vandaar de vraag of iemand ervaring heeft met een stroomonderbreker?
Ik heb er geen ervaring mee, maar ga wel een grote rode knop bouwen onder het dashboard.
Ook handig als er plots sluiting is of tegen dieven. Mijn plan is de min naar dashboard trekken, langs de schakelaar, en dan terug naar blok. Beter ideeen hoor ik graag.
.komma












































Totaal aantal Berichten: 25739
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Er hoort GEEN lekstroom te zijn. Heeft niks met oude auto’s te maken. Alleen de klok mag ietsje verbruiken. Duurt maaaaanden voor je accu leeg is.
Neem een 70AH accu. 10mA stroom door klok = 70.000mA/10= 7000 uur. (kort door de bocht modus) voor hij helemaal leeg is. = 291 dagen. Ik denk dat ie na een dag of 150 niet meer start.
@dirkman. Geen draden verlengen. Langere draden = meer verlies. Maak de hoofdschakelaar naast de accu en schakel die. Zijn mooie setjes voor bij conrad enz.Zlefs radiografisch! Of maak er een trekkabeltje aan waarmee je em kan onderbreken.
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>























Totaal aantal Berichten: 4695
Geregistreerd: 26-08-2005
- SM 2.7 carb
- C3 1.4 HDI exclusive
Hier ook bij Rick Donckers





Totaal aantal Berichten: 409
Geregistreerd: 22-06-2005
- ID/DS D super
- C1 hatchback
Hoi
Je moet eens kjken op de website van de anwb,zogezegd de koopjes hoek.Hier hebben ze in de aanbieding een onderbreker cq bewaker van de afgenomen spanning .Je kan met een afstand bediening de aacu afkoppelen ,zodat niemand ermee kan starten.Tevens in de gewone stand als je de auto verlaat en de lichten aan laat,dan schakelt deze de accu los zodat er altijd voldoende spanning is om te kunnen starten.Hij is via hun webshop te bestellen en op het moment in de aanbieding voor maar 15 €
Ik heb in mijn Traction een stroomonderbreker (schakelaar) ingebouwd onder het dasboard, werkt perfect en de sleutel is er zelfs uit te halen.
In mijn DS wil ik een soortgelijke oplossing maken, gewoon mechanisch .. lekker makkelijk en geen gedoe met elctronica.
Schakelaar zelf kost +/- 15 euro.
Succes.
jan D super 1971 schreef:Hoi
Je moet eens kjken op de website van de anwb,zogezegd de koopjes hoek.Hier hebben ze in de aanbieding een onderbreker cq bewaker van de afgenomen spanning .Je kan met een afstand bediening de aacu afkoppelen ,zodat niemand ermee kan starten.Tevens in de gewone stand als je de auto verlaat en de lichten aan laat,dan schakelt deze de accu los zodat er altijd voldoende spanning is om te kunnen starten.Hij is via hun webshop te bestellen en op het moment in de aanbieding voor maar 15 €
Zeker een mooi ding, wou er eentje gaan aanschaffen
link
alleen jammer van de bovenstaande tekst:
Product niet leverbaar
(WWS-E1009) Sorry! Het door u gekozen product blijft in ons assortiment, maar is nu niet leverbaar. Het is niet bekend wanneer het weer leverbaar is. Probeer het later nog eens.
Citroën SM: Ceci n’est pas une voiture…..c’est un art de vivre !!
history: BX gti (2x), BX sport, BX 16V MK2,Xantia 2.0 SX, DS23 pallas injection.





Totaal aantal Berichten: 409
Geregistreerd: 22-06-2005
- ID/DS D super
- C1 hatchback
Hoi
Ik denk, dat je deze misschien nog wel kan bemachtigen bij een anwb filiaal.
Dit was de eerste keer bij mij ook het geval, en een week of 2 week werd deze weer volop geleverd.