Binnenkort worden de “gootjes” vervangen aan de achterspatbord bevestiging op de binnenschermen, als ik kijk naar de nieuwe onderdelen is het een soort “u-profiel” .
Voor de zekerheid: slijp ik de oude goot weg en “proplas” ik de neiwue onderdelen tegen de oude buitenkant?

Totaal aantal Berichten: 486
- XM XM 3.0 V6 Exclusive
Ik weet dat ik er over blijf beginnen, maar: dit soort delen is ideaal te lijmen. bijkomend voordeel is dat je hechting hebt over het totale raakvlak, dus kruipt er geen water meer tussen, en dientengevolge roest het nauwelijks meer.
Bij proplassen kruipt hetwater door capillaire werking tussen de delen waar het niet gelast is. Dit alles nog even los van het gemak van werken met lijmen t.o.v. lassen.
Vliegend tapijt: Citroën DSuper 1973, Bleu Delta (in restauratie)
Daily 1: Citroën Dspécial 1974, Candy Root Beer (“Thrasher” a.k.a. Hok Rod)
Daily 2: Citroën C5 X7 1.6 Ligne Business Blanc Perlé
En ik mis nog steeds m’n V6 XM…

Totaal aantal Berichten: 388
- 2CV 2cv6
- ID/DS DS21 pallas
ik ben wel benieuwd welke lijm je voor zulke klussen
gebruikt : en waar koop je deze lijm
groetjes DS rijder

Totaal aantal Berichten: 10299
- GS/GSA 1220 club break
- Overig Panhard 17 break
- GS/GSA X1
- ID/DS DS23H Pallas
- ID/DS ID20F break 21 5-bak
Sikaflex carrosserielijm.
Citroen!
Ik wil hem op de oude wijze restaureren, eerst proplassen en dan de naden dichtsolderen met tin.
Ben nog benieuwd of ik een reactie verkrijg mbt nog de “wijze waarop” het vervangingsgedeelte dient te worden geplaatst.
Hoi,
Ik heb dit eerder gedaan, 1 x. En het is een boel passen en meten. Ik heb dezelfde goot gelast (zoals het hoort) en dat ziet er mieters uit. Het was in het begin wat eng. Maar wat rot is moet weg.
De breedte van de nieuwe goot is gelijk aan de oude. waar de de goot smaller wordt past de nieuwe dus toch niet. Je houdt hem er op de foto natuurlijk verkeerd om bij. Weghalen tot je weer goed materiaal hebt en dat de nieuwe goot daar pas bij maken. Je hebt best veel materiaal om mee te werken.
We hebben op enkele plaatsen het goede oude materiaal dat horizontaal zit gebruikt als basis, (zonder roest), en de goot toen in lengte aan de auto gelast. Natuurlijk eerst in korte stukken en toen de lengte gevuld.
Bedenk wel dat het kofferbakrubber ook in die goot zit. maar ik weet niet of je zover wilt gaan. Als je alleen het echte rotte deel pak, dan is het overzichtelijk. slijptol om gat te maken en nieuwe deel pas erin plakken/ lassen.
Succes en groet!
Dirk.
.komma
Dirkman schreef:Hoi,
Ik heb dit eerder gedaan, 1 x. En het is een boel passen en meten. Ik heb dezelfde goot gelast (zoals het hoort) en dat ziet er mieters uit. Het was in het begin wat eng. Maar wat rot is moet weg.
De breedte van de nieuwe goot is gelijk aan de oude. waar de de goot smaller wordt past de nieuwe dus toch niet. Je houdt hem er op de foto natuurlijk verkeerd om bij. Weghalen tot je weer goed materiaal hebt en dat de nieuwe goot daar pas bij maken. Je hebt best veel materiaal om mee te werken.
We hebben op enkele plaatsen het goede oude materiaal dat horizontaal zit gebruikt als basis, (zonder roest), en de goot toen in lengte aan de auto gelast. Natuurlijk eerst in korte stukken en toen de lengte gevuld.
Bedenk wel dat het kofferbakrubber ook in die goot zit. maar ik weet niet of je zover wilt gaan. Als je alleen het echte rotte deel pak, dan is het overzichtelijk. slijptol om gat te maken en nieuwe deel pas erin plakken/ lassen.
Succes en groet!Dirk.
Ik neem toch aan dat onderstaande afbeeldingen de goede ligging is? En dat ik de onderdelen goed heb liggen, zp passen immers ook de referentiegaten op het lange stuk….
Perfect zo: heb het ook zo d’r op gelast. Kan ook niet anders daar er voor een schuin kantje aanzit en midden op de lange strip de 2 gaatjes voor het (bijgelverde) beugeltje tbv het spatscherm zitten.
Citroën SM: Ceci n’est pas une voiture…..c’est un art de vivre !!
history: BX gti (2x), BX sport, BX 16V MK2,Xantia 2.0 SX, DS23 pallas injection.
Ik heb in het voorjaar de regengoot rechts vervangen, inclusief schelp waar benzinevulpijp in zit. Gelast, niet gelijmd. Daarna zo goed mogelijk tegen roest beschermd. Advies: vervang meteen ook het profiel waar het rubber van de kofferklep in zit, is meestal óók slecht. Wij hebben vooraf die 3 losse onderdelen aan elkaar gelast, en toen pas aan de body gelast. Zie mijn website voor een aantal foto’s van die klus.Succes ermee.
Jumpy 2.0 HDi 136 PK FAP 9/2008, Buscamperuitvoering (Gris Fer Metallic)
2CV6 Spécial 6/1988 (Blanc Meije)
(in verleden 2x Acadiane, 3x2CV, DS21, Visa, GSA-Break, 2xBX D, 2xXantia D, C5 HDi en Xsara Picasso)
JoF schreef:Ik heb in het voorjaar de regengoot rechts vervangen, inclusief schelp waar benzinevulpijp in zit. Gelast, niet gelijmd. Daarna zo goed mogelijk tegen roest beschermd. Advies: vervang meteen ook het profiel waar het rubber van de kofferklep in zit, is meestal óók slecht. Wij hebben vooraf die 3 losse onderdelen aan elkaar gelast, en toen pas aan de body gelast. Zie mijn website voor een aantal foto’s van die klus.Succes ermee.
JoF,
Wat is het address van je website. Zo mooi zijn om eens te kijken.
Alvst bedankt.
Adres van mijn website staat in mijn profiel (zie gele icoontje links onder
(in verleden 2x Acadiane, 3x2CV, DS21, Visa, GSA-Break, 2xBX D, 2xXantia D, C5 HDi en Xsara Picasso)
JoF schreef:Adres van mijn website staat in mijn profiel (zie gele icoontje links onder
Ik heb het gezien, bedankt voor de info… goede tip !

Totaal aantal Berichten: 1533
- Traction Avant 11BL
- ID/DS 23IE Pallas mech
- (Grand) C4 Picasso 1.8 Ambiance
Mooie auto, goed bezig!
Alleen de hoofdsteun, het kussentje moet aan de andere zijde;
bij jou:
moet zijn:
maar misschien was je daar zelf al achter gekomen…
Du pain, du vin et… Citroën!
Citroen-forum.nl: ...omdat je Citroën nooit af is!
Nee, daar was ik nog niet achter gekomen. De ‘nieuwe’ hoofdsteunen liggen nog goed verpakt in een doos, wij hadden vóór de Frankrijkreis net te weinig tijd om nog wat buiswerk aan de stoelen te lassen waarin de buisjes van de hoofdsteunen passen. Maar ik twijfelde wél al over de juiste vorm. Bedankt voor je reactie en je compliment.
Nog even ‘on-topic’: alle onderdelen om de regengoot en de schelp rechts te herstellen, heb ik bij Chyparse opgehaald. Toen ik in Almere kwam, hadden ze dat ene profiel waar het rubber van de kofferbak in zit er ‘vanzelfsprekend’ bij gedaan (had ik niet besteld), want hun ervaring was dat die meestal slecht zijn, en als je tóch al bezig bent met het verwijderen van de regengoot, kun je het beter maar meteen goed doen. Dat advies heb ik maar opgevolgd.
DriverD schreef:Sikaflex carrosserielijm.
dit is chassis!! lijmen is voor modelbouw.
Inmiddels begonnen met het strippen van de goten. We doen het maar in een keer goed… vervangen (links en rechts) van de regengoten, rubberhouders, schelpen (links en rechts) en de rubberhouder achter op de kofferbak.
Kortom bakken en braden :-0)