In mijn voorgaande topics had ik het er al over dat ik mijn nieuw aangehafte chassis aan het strippen ben.
Ik weet nu dat er op het nieuwe chassis een kabel loopt (door een stalen leiding) van achter naar voren. Achter zit deze op de stang die de twee achterophangingen aan elkaar verbindt.
Als deze as beweegt gaat de kabel mee bewegen. Aan de voorzijde is deze kabel , naar alle waarschijnlijkheid, verbonden met de koplampen om deze mee te laten bewegen met de bewegingen aan de achterzijde van de ds. Mogelijk om tegenligers niet te verblinden.
Op mijn oude chassis (Dspecial, 1973) zit dit niet gemonteerd…... kan dat kloppen. Bestaat de mogelijkheid dat deze bij een andere uitvoering is gemonteerd (bijv. een pallas).
Ik hoor het weer graag.












































Totaal aantal Berichten: 25738
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Dit zat op elke DS en ID. Als het ontbreekt is het weggehaald.
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>














































Totaal aantal Berichten: 43461
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Nee!! Een Dspecial die af-fabriek zonder draailampen geleverd werd had géén hoogteverstelling. Op Dspecial-modellen voor de Franse markt waren draailampen namelijk een optie.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste






















Totaal aantal Berichten: 3422
Geregistreerd: 12-01-2008
- ID/DS DS 21 IE Pallas BVH
Maar hebben draailampen met de hoogteregeling te maken? Draailampen zijn immers de verstralers, de hoogteregeling is voor de andere koplamp.
Ik weet niet beter dan dat alle derde neuzen hoogteregeling van de koplampen hebben.
Volg je hart, gebruik je hoofd.












































Totaal aantal Berichten: 25738
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
mijn ID19B had geen draailampen maar wel hoogteregeling…...
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>






















Totaal aantal Berichten: 3422
Geregistreerd: 12-01-2008
- ID/DS DS 21 IE Pallas BVH
SPAM schreef:In mijn voorgaande topics had ik het er al over dat ik mijn nieuw aangehafte chassis aan het strippen ben.
Ik weet nu dat er op het nieuwe chassis een kabel loopt (door een stalen leiding) van achter naar voren. Achter zit deze op de stang die de twee achterophangingen aan elkaar verbindt.
Als deze as beweegt gaat de kabel mee bewegen. Aan de voorzijde is deze kabel , naar alle waarschijnlijkheid, verbonden met de koplampen om deze mee te laten bewegen met de bewegingen aan de achterzijde van de ds. Mogelijk om tegenligers niet te verblinden.
Klopt helemaal.
Op mijn oude chassis (Dspecial, 1973) zit dit niet gemonteerd…... kan dat kloppen. Bestaat de mogelijkheid dat deze bij een andere uitvoering is gemonteerd (bijv. een pallas).
Wat precies zit er niet gemonteerd op je DSpécial? De verbinding aan de torsiestaaf achter, de buis onder de bodem door, enz.
Volg je hart, gebruik je hoofd.














































Totaal aantal Berichten: 43461
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Brian schreef:Maar hebben draailampen met de hoogteregeling te maken? Draailampen zijn immers de verstralers, de hoogteregeling is voor de andere koplamp.
Ik weet niet beter dan dat alle derde neuzen hoogteregeling van de koplampen hebben.
Er zijn zat 3e neuzen zonder hoogteregeling. hoogteregeling werd enkel in combinatie met draailampen geleverd vanaf model 1970. Een en ander staat heel goed beschreven in de originele documentatie van citroen en o.a. in de échte DS bijbel: L’album de la DS.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste





Totaal aantal Berichten: 486
Geregistreerd: 18-05-2008
- XM XM 3.0 V6 Exclusive
Op mijn DSpécial uit 1973 zat helemaal niets gemonteerd wat te maken had met hoogteregeling van de koplampen. Is niet voor niets het kaalste model.
Mijn huidige DSuper (ook van 1973) heeft het wel. Daar is het blijkbaar standaard gemonteerd. Maar deze heeft geen meedraaiende koplampen, deze opties staan los van elkaar.
Tevens zit het sowieso op alle DS’en.
Vliegend tapijt: Citroën DSuper 1973, Bleu Delta (in restauratie)
Daily 1: Citroën Dspécial 1974, Candy Root Beer (“Thrasher” a.k.a. Hok Rod)
Daily 2: Citroën C5 X7 1.6 Ligne Business Blanc Perlé
En ik mis nog steeds m’n V6 XM…
Brian schreef:SPAM schreef:In mijn voorgaande topics had ik het er al over dat ik mijn nieuw aangehafte chassis aan het strippen ben.
Ik weet nu dat er op het nieuwe chassis een kabel loopt (door een stalen leiding) van achter naar voren. Achter zit deze op de stang die de twee achterophangingen aan elkaar verbindt.
Als deze as beweegt gaat de kabel mee bewegen. Aan de voorzijde is deze kabel , naar alle waarschijnlijkheid, verbonden met de koplampen om deze mee te laten bewegen met de bewegingen aan de achterzijde van de ds. Mogelijk om tegenligers niet te verblinden.Klopt helemaal.
Op mijn oude chassis (Dspecial, 1973) zit dit niet gemonteerd…... kan dat kloppen. Bestaat de mogelijkheid dat deze bij een andere uitvoering is gemonteerd (bijv. een pallas).
Wat precies zit er niet gemonteerd op je DSpécial? De verbinding aan de torsiestaaf achter, de buis onder de bodem door, enz.
Op dit moment zit er geen verbinding op de torsiestaaf, geen leiding (inclusief kabel), ik zal morgen eens naar de koplampen kijken of deze in de hoogte kunnen worden gewijzigd.





















Totaal aantal Berichten: 2967
Geregistreerd: 15-01-2007
- ID/DS DSuper LPG 4bak Méchanique
Aan de voorzijde zie je er niet veel van, zit erg verstopt. Langs de rechtse langsligger van het chassis steken twee buisjes omhoog, daar komen de kabeltjes door van achter en van voor) en die zijn afgewerkt met een klein stalen plaatje met gaatje er in.
Als je onder de auto kunt kijken zonder er door verpletterd te worden kun je de stabilisatorstang opzoeken: twee beugeltjes zitten om deze buis geklemd. Eentje verbindt een stangetje naar links naar de hoogteregelaar, de andere naar rechts voor je hoogteregeling (optioneel).
de binnenkabel van het achterste buisje van mijn break is net aan de buitenkant van het buisje afgebroken. HEt plastic kegeltje zit er nog wel op. Verder zit het beugeltje aan het uiteinde van het achterste buisje nergens aan vast geschroefd.
A: moet ik nu een nieuwe binnenkabel kopen en monteren? en hoe werk ik deze na het plastic kegeltje af?
B: waar moet het beugeltje wat aan het uiteinde van het buisje zit aan vastgeschroefd worden?
Gr,
Sivan
S U P E R !!!
nieuw kabeltje makkelijk te koop?
Gr,
Sivan
Zeker weten, bijvoorbeeld bij CitroClassique/ Citroworld, etc.
Succes