de laatste tijd valt het mij op dat mijn dame bij een scherpe bocht (zoals na een korte uitvoegstrook op de snelweg en dan zo’n “boogje” erachter) even sterk naar benzine ruikt. Het lijkt niet uit te maken of de bocht naar links of rechts is.
Kan dit komen doordat er na fors afremmen voor zo’n bocht nog onverbrande benzine in de carburateur of leidingen zit, die “gedumpt” wordt, of moet ik mij ernstiger zorgen maken?
Het verschijnsel doet zich eigenlijk alleen maar voor als ik vanaf “snelweg”-snelheid (100 - 120) snel afrem voor een bocht.
ex: CX 20 RE 1988 (TB-19-GT)
ex: C8 2.2 16v Line Ambiance
overig: Ford Focus CC
overig: Mercedes-Benz EQB 250

Totaal aantal Berichten: 7608
- C35 RD
- C3 1.4 Exclusive
Bij een DS zou ik meteen een lekke tank of lekke slangaansluiting op de tank verdenken. Maar bij een CX zit die onder de auto, dus dat is dan iets minder logisch. Maar ga er maar van uit dat er iets lekt. Goed snuffelen rond de auto, dus.
Hebben wij met ALBA ook gehad, was een erg poreuze leiding van de pomp naar de carb. hij lekte bij de carb als je van de snelweg kwam (hogere toeren).
Maar ook als je bij stilstand de motor liet draaien (hoge toeren en dan terug naar stationair.
Het lek zat in de dunne leiding (zie pijl)van de carb (solex carb).
Als je gas los liet zag je daar wat druppels lekken op het spruitstuk.
Verdampen en weer weg , niet te traceren dus.

Totaal aantal Berichten: 6508
- CX 2000 Pallas
- DS 3 1.2 So Chic
Ik heb iets soortgelijks gehad. Bleek een gescheurde tankontluchtingsslang te zijn. Die loopt vanaf de tank achter de bumper langs naar het ronde openingetje onder je vuldop (onder het tankklepje dus). Als ik de CX had volgetankt en een scherpe bocht naar links maakte, liep er benzine die slang in en door de scheur op straat. Zorgde vorig jaar tijdens de voorjaarsrit nog voor de nodige opgetrokken wenkbrauwen…
De scheur was in ieder geval duidelijk te voelen, dus misschien moet je daar ook eens controleren. Of komt het onmiskenbaar van voren? In dat geval zal het best een brandstofleiding zijn.
“Het zijn gewoon supergoeie auto’s!”
ex: XM 2.0 Turbo CT (1999), CX 25 TGD Turbo / 25 TGi Break (1991), Saxo 1.1i (2003)

Totaal aantal Berichten: 1205
- GS/GSA X1
- XM V6 Pallas
Mijn CX-tank lekte 2x bij de vlotter, die ongeveer midden vooraan bovenop de tank zit. Dus ja, vooral bij afremmen te merken - en bij volle tank. Tank goed vullen en kijken of het drupt?
Overigens ook eens lekke GSA-tank gehad: tikkie roest op de lasnaad, door Van Bemmelen (toen nog op de Rotterdamseweg, jaja) tank geleegd (hij was zó blij dat ik net getankt had ) plaatje opgesoldeerd. Lassen kon/durfde men uiteraard niet. Heeft naderhand nog zo’n 70.000km lekloos gewerkt, voor recenter nieuws kan alleen PBO melden hoe het gaat, maar volgens mij prima
Rogier, Citroën GSA X1 1984, XM V6 Pallas 1994, Lexus GS300h 2014
Ex: Xantia HDI Break 2000, CX 22 TRS 1989, XM TD12 1993, P205 Forever D 1995, XM V6 Exclusive 1996, Fiat GrPunto 2006, CX 2400IE Pallas C-matic 1978, BMW 320i 2005, Porsche 968 1994, MB B180CDI 2014, Toyo Prius 2012, BMW 325Ci Cabrio 2005