Omdat het lager in de draagarm rechtsachter het plotseling begaf (enorm gekraak en geen vering meer…)was ik gedwongen de zaak uit te bouwen en te vernieuwen. Omdat de veerbol er dan toch ook uit moest heb ik deze direct maar even op druk laten brengen. En nu we toch bezig waren ook maar even de veerbollen voor eraf geschroeft en door van Gompel van verse stikstof laten voorzien. Op zich vond ik de vering nog niet dramatisch slecht maar het is een vrij eenvoudige klus.
En wat blijkt: het is nu weer een echte CX. Wat een veercomfort!!!En dat voor 18,- per bol. Ondanks dat ik ervaring had met het ongemerkt teruglopen van de vering was ik er toch weer ingetuind. Omdat het zo’n geleidelijk proces is merk je gewoon niet dat je CX-comfort langzaam aan het verdwijnen is. Ook als je weinig rijdt. Bij mij na een jaar of 5-6 en 40.000 km.
Vandaar deze tip: weet je zeker dat de druk in de veerbollen nog in orde is? (bij mijn CX, voor: 75 (!!)bar, achter 40 bar). Je kan dit eigenlijk heel gemakkelijk zelf checken door met draaiende motor in de rijstand op de voor- en achterzijde te drukken. De auto moet dan vrij gemakkelijk en soepel naar beneden te duwen zijn. Als dit vrij veel moeite kost is het de moeite waard om de bollen opnieuw te laten vullen. Als je weet hoe het moet kan je ze vrij gemakkelijk zelf verwijderen (achter wat lastiger), maar voor de specialist is dit een makkelijk klusje. Maar ook nieuwe bollen zijn niet duur. Met stip de beste investering in een CX!
CX GTI turbo2, campers: VW T4 2.5tdi 660.000km, VW T5 2.5tdi 510.000km
gehad: VW1302, VW Golf 1100, CX2000, BX16TRS, BX TurboDiesel



























Totaal aantal Berichten: 8480
Geregistreerd: 19-05-2007
- CX 25 RD break, Jacqueline
- BX 1.9 TURD, de Euro
Ja gut, ik hem mijn eigen bollentesters aan mijn lijf hangen. Als mijn tietjes gaan titsen zijn de bollen niet meer tof.
Zo simpel is het. Soms is het nog niet zo slecht een vrouw te zijn.
























Totaal aantal Berichten: 5019
Geregistreerd: 02-12-2007
- CX 2200 Pallas
- GS/GSA GS X2
- Ami 8 Break
Ehhhhhh….., Wendela mag ik voorzichtig vragen wat titsen is….?
Dan kan ik ook eens aan m’n eigen vrouw vragen hoe m’n bollen zijn.
Edit: laat maar… Ik heb het opgezocht en ik begrijp de test.





























Totaal aantal Berichten: 10299
Geregistreerd: 22-03-2005
- GS/GSA 1220 club break
- Overig Panhard 17 break
- GS/GSA X1
- ID/DS DS23H Pallas
- ID/DS ID20F break 21 5-bak
garagestmarien schreef:Ja gut, ik hem mijn eigen bollentesters aan mijn lijf hangen. Als mijn tietjes gaan titsen zijn de bollen niet meer tof.
Zo simpel is het. Soms is het nog niet zo slecht een vrouw te zijn.
Citroen!