




Totaal aantal Berichten: 587
Geregistreerd: 24-06-2005
- ID/DS DSuper
- 2CV 6 Club
- C4 (2004-heden) Ë C4
De laatste tijd tref ik regelmatig mijn DSuper aan met een lege accu. Meestal start ze na enkele weken gewoon, maar vaker na een dag of liever nacht met veel verbuikers aan gehad niet meer. De accu is 7 maanden oud. Ik heb het eens doorgemeten: spanning tussen accupolen, aangesloten in de auto. De verbruikers zijn dubbele lampen, aanjager, radio
motor uit, verbruikers uit: 13,2 V, verbruikers aan: 12,6 V
statinair, verbruikers uit: 12,9 V, verbruikers aan: 12,4 V
2000t/pm, verbruiker uit: 14,6, verbruikers aan: 13,8 V
Stroom tussen losse +-pool en accu: 6 mA.
Zijn deze waarden normaal?





























Totaal aantal Berichten: 10636
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Volgens mij niet echt verkeerd.
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.
Dit zijn geen verkeerde waarden.
Zijn het moment opnamen? Zo ja, meter aansluiten in de auto, bijvoorbeeld op de stroomtoever van het klokje en ergens aan de massa ( van het klokje of ergens aan het metaal, bijvoorbeeld de deurklink ). Gaan rijden met de beschreven stroomverbruikers aan en kijken wat de spanning doet.





Totaal aantal Berichten: 486
Geregistreerd: 18-05-2008
- XM XM 3.0 V6 Exclusive
Doet je laadlampje af en toe soms ook raar?
Het zou kunnen dat de koolborstels van je dynamo slecht worden of blijven plakken, waardoor er na flinke belasting een wikkeling van je dynamo onder spanning blijft staan.
Dit wil best vlot je accu leegtrekken. De waarden die je opgeeft lijken erop te wijzen dat je spanninsregelaar netjes zijn werk doet.
Even je koolborstel(s) nakijken is een klein werkje en vertelt al snel meer.
Vliegend tapijt: Citroën DSuper 1973, Bleu Delta (in restauratie)
Daily 1: Citroën Dspécial 1974, Candy Root Beer (“Thrasher” a.k.a. Hok Rod)
Daily 2: Citroën C5 X7 1.6 Ligne Business Blanc Perlé
En ik mis nog steeds m’n V6 XM…





















Totaal aantal Berichten: 2967
Geregistreerd: 15-01-2007
- ID/DS DSuper LPG 4bak Méchanique
Citroën-das-pas-fën schreef:Het zou kunnen dat de koolborstels van je dynamo slecht worden of blijven plakken, waardoor er na flinke belasting een wikkeling van je dynamo onder spanning blijft staan….Dit wil best vlot je accu leegtrekken.
Leermoment, heeft mijn bruine DS me in 23 jaar twee keer geleverd!












































Totaal aantal Berichten: 25739
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
HUH? KOOLBorstels die blijven plakken? WTF? Die koolborstels blijven altijd op de rotor ‘plakken’ want ze zitten er met een veer opgedrukt. De wikkelingen stroom leverende wikkelingen worden van de accu gescheiden door de diodes. (AHA! Diodes stuk?) Het anker krijgt spanning door de regelaar en die is contact geschakeld.
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>





Totaal aantal Berichten: 587
Geregistreerd: 24-06-2005
- ID/DS DSuper
- 2CV 6 Club
- C4 (2004-heden) Ë C4
Ik zal die koolborstels een nazien, al geloof ik dat daar inderdaad de oorzaak niet in zit. Vanochtend voor het starten gaan 13.2 Volt. Laatste rit was zondagavond: 2 uur door regen en hondeweer, dus met alle verbruikers aan. Ik verdenk langzamerhand de half-jaar oude accu.












































Totaal aantal Berichten: 25739
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Doe maar. Meet ook effe de plus aansluiting op de dynamo (draden eraf) weerstand naar aarde. Als die niet oneindig is heb je de boosdoener.
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Ik heb ook eens een nieuwe accu gekocht. Die bij lange na niet de capiciteit leverde. waarvoor hij wel was gemaakt.Dus een nieuwe accu kan ook wel eens kapot zijn. een goed autobedrijf heeft vaak wel een accu tester. Waarmee ze de daadwerkelijke capiciteit van de accu mee kunnen aflezen.





Totaal aantal Berichten: 486
Geregistreerd: 18-05-2008
- XM XM 3.0 V6 Exclusive
Koolborstels kunnen in hun schacht blijven ‘plakken’, vooral na enige tijd niet gebruikt te zijn. Dat bedoelde ik.
Als er dan enige slijtage plaatsvindt dan maken ze geen goed contact meer met de rotor, vooral omdat die nooit perfect rond is.
Vliegend tapijt: Citroën DSuper 1973, Bleu Delta (in restauratie)
Daily 1: Citroën Dspécial 1974, Candy Root Beer (“Thrasher” a.k.a. Hok Rod)
Daily 2: Citroën C5 X7 1.6 Ligne Business Blanc Perlé
En ik mis nog steeds m’n V6 XM…












































Totaal aantal Berichten: 25739
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
maar dan loopt niet je accu leeg en gaat je accu lampje branden…...
dat heeft hier dus niets mee te maken.
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>





Totaal aantal Berichten: 486
Geregistreerd: 18-05-2008
- XM XM 3.0 V6 Exclusive
En vandaar dat ik dus vroeg of zijn laadlampje raar deed…
En in mijn persoonlijke ervaring kan dit wel degelijk veroorzaken dat je accu leegloopt.
Vliegend tapijt: Citroën DSuper 1973, Bleu Delta (in restauratie)
Daily 1: Citroën Dspécial 1974, Candy Root Beer (“Thrasher” a.k.a. Hok Rod)
Daily 2: Citroën C5 X7 1.6 Ligne Business Blanc Perlé
En ik mis nog steeds m’n V6 XM…












































Totaal aantal Berichten: 25739
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Kijk maar in het schema.. Is echt niet zo.
De accu zit ALLEEN aan de diodes vast. Niet aan de koolborstels.
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>





Totaal aantal Berichten: 587
Geregistreerd: 24-06-2005
- ID/DS DSuper
- 2CV 6 Club
- C4 (2004-heden) Ë C4
Bedankt voor het schema. Afgelopen week weer na drie-en-een-halfuur door nacht en ontij de auto binnengezet. De ochtend erna (12,6 volt gemeten) slingerde de startmotor de motor twee toeren rond en op was de koek. Voortaan zet ik ‘em een paar uur voor vertrek aan de acculader, deze stroomjunk. De weerstand tussen + op de dynamo en de massa is 1. Ik heb dit ook nog getest met losgenomen accupolen en losgdraaide pluskabel op de dynamo (beide acties volkomen zinloos natuurlijk want een oneindige weerstand blijft oneindig). Ik rijd morgen even langs mijn Citroënspecialist om aanspraak te maken op de beloofde 2-jaar garantie op de halfjaar oude accu.
Hoi Geralddsuper ik verdenk ook dat de accu stuk is. Heb je wel eens je accu water gecontroleerd.?
Hoi Bogaard leuk schema van de spanningsregelaar. Misschien kun je mij uitleggen hoe de spanningsregelaar werkt met die spoeltjes daar ben ik nog steeds niet achter.












































Totaal aantal Berichten: 25739
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Prima,
Ik heb het even onder Elektrisch gezet!!
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>