Het is natuurlijk niet helemaal te vergelijken, maar toch
Ik sta op het punt om een nieuwe auto aan te schaffen, ik heb al redelijk wat km ervaring met visa en bx diesels, erg betrouwbare motoren en relatief weinig onderhoud aan de auto’s.
Ik sta voor de keuze om
of een ‘84-er bx 19 TRD te kopen, hier ben ik al wezen kijken en weet ik’wel zo’n beetje waar ik aan begin en wat ik kan verwachten
http://link.marktplaats.nl/259750443
of een ‘81-er cx 25 pallas D
http://link.marktplaats.nl/293204014
Ik weet niet zo veel van cx-en, behalve dat ik ze erg mooi vind.
Maar wat kan ik verwachten van deze diesel, wat lekkage aan het raam en achterklep vind ik niet zo spannend, roest aan de deuren ook niet. Maar wat is de betrouwbaarheid betreffende dagelijks gebruik, ik rijd +/- 40.000 km per jaar eigenlijk alleen maar snelweg en 100 km/uur vind ik prima. Wat kan ik verwachten aan onderhoud, of kent iemand misschien zelfs deze auto.
Ik probeer om vanmiddag nog even langs te gaan om te kijken.
Bij voorbaat dank voor alle hints tips en aan- danwel afraders.
Groeten
Ondar
2cv6 Special ‘84 21.000 - 84.000 km
Visa 17 RD ‘86 121.000 - 179.000 km
BX TZD S ‘93 223.000 - 266.000 km



























Totaal aantal Berichten: 8480
Geregistreerd: 19-05-2007
- CX 25 RD break, Jacqueline
- BX 1.9 TURD, de Euro
Het valt of staat met de staat van onderhoud bij beide auto’s.
Toevallig heb ik hier de beschikking over diezelfde soort keuze, een BX 1.9 en een CX 2500. Beiden platte diesels.
De BX is het meest betrouwbare van het stel, maar is dan ook altijd goed onderhouden.
De CX heeft altijd wat, maar altijd elektrisch eigenlijk, nooit motorisch.
Toch rijd ik het liefst in de CX, want dat rijdt nou eenmaal veel lekkerder.
Ga ze allebei bekijken met eventueel een kenner.
























Totaal aantal Berichten: 5165
Geregistreerd: 29-06-2004
- HY H78 1600
- Dyane Akadyane
- Traction Avant 15
Een CX is gewoon duurder in onderhoud dan een BX. Vooral werk aan de wielophanging (ADAL’s etc) is een stuk relaxter aan de BX dan aan de CX. 40k per jaar is prima te doen in een BX. Betrouwbaarheid valt of staat bij het achterstallig onderhoud. Dat geld zowel voor een BX als voor een CX. Het verschil is wel dat het meer kost om het bij een CX weg te werken.
Waar je bij deze CX heel erg voor moet uitkijken zijn de puntjes “Dakluik lekt” en “Roest langs dakluik”. Ik acht de kans zeer groot dat dit niet op te lossen is zonder een volledige daktransplantatie. Los achterruitje aan de CX moet trouwens ook opgelost worden, want die kan erut vliegen op de snelweg.
En de keuze? Een CX is veel meer auto, veel meer citroen en veel meer plezier in het autorijden tegen toch wel wat extra kosten. Of het je waard is, is aan jou.
Grtn,
Ree
Forget safety.
Live where you fear to live.
Destroy your reputation.
Be notorious.
― Rumi
lekkend dakluik kan ik zelf wel fixen(hoop ik dan) heb ik vaker gedaan, in het ergste geval lijm je het vast op zijn plek, kan je later altijd nog eenkeertje compleet vervangen.
Los achterruitje vat ik niet?
Is inderdaad veel meer auto.
is 40.000 per jaar met een cx ook goed te doen?
Onderhoud heb ik nu rond de 600 euro per jaar, maar dan wel nog 900 euro belasting erbij.
Of moet ik op veel meer dan 1500 rekenen?
Past er trouwens een 2de tank van 90x30cm en 40cm hoog in de lengte in de kofferbak?
Dit ivm ombouwen naar PPO.
groeten,
Ondar
2cv6 Special ‘84 21.000 - 84.000 km
Visa 17 RD ‘86 121.000 - 179.000 km
BX TZD S ‘93 223.000 - 266.000 km
























Totaal aantal Berichten: 5019
Geregistreerd: 02-12-2007
- CX 2200 Pallas
- GS/GSA GS X2
- Ami 8 Break
Tja, roest rond een schuifdak is idd een zeer serieuze zaak. Het lekt (neem aan door de roest), dus moet snel aangepakt worden. En zoals Ree zegt is er eigenlijk maar één methode.
Bovendien: kofferbak lekt, waar? Als dit de achterwielkasten zijn o.i.d zit ook hier het nodige laswerk. Ik heb de indruk van een roestbak en op basis van de advertentietekst met een grote boog om deze dame heen lopen. Maar je kan natuurlijk de auto gaan bekijken.
Met 40k per jaar moet je rekening houden met een veelvoud van 600 euro onderhoud per jaar. Ik denk dat je er met die 1500 ook lang niet komt. CX rijden is gewoon duur.
























Totaal aantal Berichten: 5165
Geregistreerd: 29-06-2004
- HY H78 1600
- Dyane Akadyane
- Traction Avant 15
Reken er maar niet op dat er alleen wat roest bij het dakluik zit, maar dat het halve dak inclusief de afwateringsgootjes weggerot is. Vastlijmen zou nog wel eens tegen kunnen vallen. Je moet heel goed kijken hoe krokant het is en dat kan eigenlijk niet zonder het hemeltje te verwijderen.
De zij-achterruitjes zitten vaak los. Dat veroorzaakt lekkages maar kunnen er ook uitvallen als het kit los zit.
Die tank past volgens mij net. De hoogte is net iets meer dan 40 cemtimeter.
De afstand is misschien te doen voor het geld omdat je veel zelf kan. Voor dat geld kan je niet alles in de garage laten doen. Het laswerk zit daar natuurlijk ook niet bij.
Zo kijkend naar de advertentie vind ik de auto in ieder geval geen koopje. Je komt (op papier) betere tegen voor hetzelfde geld.
Grtn,
Ree
Forget safety.
Live where you fear to live.
Destroy your reputation.
Be notorious.
― Rumi
























Totaal aantal Berichten: 5511
Geregistreerd: 01-07-2007
- Xantia 1,9D
- 2CV 6 Charleston
Tja, wat is interresant een Bx type 1 of Cx serie 1?
Als ik een mening mag geven:
Qua kosten zou een Bx goedkoper zijn mede doordat je aangeeft dat je bekend bent met een Bx ( dus dat je al weet wat wat de vaste onderhoudskosten zijn). Een Cx zal duurder zijn doordat haar techniek complexer(?) is, dus duurder dan een BX. Maar het is qua uiterlijk (eerlijk is eerlijk) mooier dan een BX. Verder denk ik, dat onderdelen van een CX makkelijker aan te komen is, dan een BX type 1. Dus een postieve punt qua onderdelen CX.
En dan kom ik op een punt wat is zeldzamer? Juist een BX type 1, deze zie je steeds minder vaak op de weg, en de CX serie 1 komt meer in beeld de laatste tijd.
Daarom zou ik voor de BX type 1 gaan puur omdat deze type zeldzamer word en bestempeld word als ondergewaarde Citroën (ook al zijn onderdelen schaars(?) ).
Tja ik spreek dan niet wat is slimmer voor je portomonee maar meer met emotie.
Citroën das très bien!!!
Citroën schaalmodellen Wat is jouw verhaal achter de interesse in Citroën?
Ik begrijp niet helemaal waarom je voor een bepaalde auto moet kiezen op basis van zeldzaamhied. Wat boeit het hoe zeldzaam een auto is? Waar het om gaat, is dat je een auto koopt die qua gevoel goed bij je past en die je je financiëel kunt veroorloven.
























Totaal aantal Berichten: 5511
Geregistreerd: 01-07-2007
- Xantia 1,9D
- 2CV 6 Charleston
Klopt, maar het idee dat je met iets rond rijd wat je niet meer vaak ziet. Heeft toch ook wel iets?
Citroën das très bien!!!
Citroën schaalmodellen Wat is jouw verhaal achter de interesse in Citroën?
Zeker.
Maar dat moet naar mijn mening niet DE reden zijn om (in dit geval) een BX boven een CX te verkiezen.
Ik heb 1500 geboden op de cx en hij wilde inde prijs middelen, dus vraagt nu 2000 euro.
Misschien kan er nog meer vanaf…
Ik heb van de citromobile 2004 het programmaboekje nog, daar staan een aantal citroen modellen in met alle positieve maar vooral ook de punten van aandacht in. Die wil ik proberen te bekijken als het kan.
Woont er iemand (of een goede garage) in omgeving spijkenisse, waar ik voor zeg 50 euro de auto kort kan laten nakijken op een miskoop?
Dat heb ik er best voor over, bij een bx zou ik het zelf doen, maar ja….
2cv6 Special ‘84 21.000 - 84.000 km
Visa 17 RD ‘86 121.000 - 179.000 km
BX TZD S ‘93 223.000 - 266.000 km


































Totaal aantal Berichten: 15738
Geregistreerd: 16-05-2005
- Traction Avant 11B Forest
- Overig Peugeot 306 1.6 Cabriolet Saint Tropez
- Overig Volvo 240 DL estate
- Panhard Dyna Z1 ToutAlu
- 2CV 2CV6 Spécial
- Overig Volvo V60 T5 Inscription
- GS/GSA Special
Ik denk dat in beide gevallen geldt dat de staat van onderhoud de doorslag moet geven. Natuurlijk, een BX is wat eenvoudiger van constructie en de onderdelen zullen wat goedkoper zijn, maar als dat de doorslaggevende reden is, moet je niet eens over een CX nadenken. Een CX is een grote dus duurdere auto, dat zal altijd zo blijven. Als je daareentegen gaat kijken naar het verschil in rijgenot…


































Totaal aantal Berichten: 15738
Geregistreerd: 16-05-2005
- Traction Avant 11B Forest
- Overig Peugeot 306 1.6 Cabriolet Saint Tropez
- Overig Volvo 240 DL estate
- Panhard Dyna Z1 ToutAlu
- 2CV 2CV6 Spécial
- Overig Volvo V60 T5 Inscription
- GS/GSA Special
Ondar schreef:Ik heb 1500 geboden op de cx en hij wilde inde prijs middelen, dus vraagt nu 2000 euro.
Misschien kan er nog meer vanaf…Ik heb van de citromobile 2004 het programmaboekje nog, daar staan een aantal citroen modellen in met alle positieve maar vooral ook de punten van aandacht in. Die wil ik proberen te bekijken als het kan.
Woont er iemand (of een goede garage) in omgeving spijkenisse, waar ik voor zeg 50 euro de auto kort kan laten nakijken op een miskoop?
Dat heb ik er best voor over, bij een bx zou ik het zelf doen, maar ja….
Is dat die auto met dat rotte dak? Die zou ik laten staan. Er staat toch ook nog een CX diesel op mp voor 1500?


































Totaal aantal Berichten: 15738
Geregistreerd: 16-05-2005
- Traction Avant 11B Forest
- Overig Peugeot 306 1.6 Cabriolet Saint Tropez
- Overig Volvo 240 DL estate
- Panhard Dyna Z1 ToutAlu
- 2CV 2CV6 Spécial
- Overig Volvo V60 T5 Inscription
- GS/GSA Special
http://link.marktplaats.nl/272338869 is er ook nog…
“die met dat rotte dak”
is dat te zien ter plaatste hoe rot het dak is, of dat het alleen het dakluik is?
BX dakluiken is altijd alleen de kitrand of het rubber wat lekt, dat is nog best te fixen.
Ik bedoel tuurlijk is een cx duurder, maar moet nog wel te behappen blijven.
Ik heb werkelijk geen idee van cx en onderhoud nog.
BX en visa diesel hebben kosten (onderhoud + aanschaf) van minder dan 5ct per km (tot nu toe +/- 100.000km)
Aangezien de cx belastingvrij zijn mag dat best wat meer worden, maar der zijn grenzen natuurlijk.
En tuurlijk zal die bx type 1 goedkoper zijn…
2cv6 Special ‘84 21.000 - 84.000 km
Visa 17 RD ‘86 121.000 - 179.000 km
BX TZD S ‘93 223.000 - 266.000 km






















Totaal aantal Berichten: 3844
Geregistreerd: 08-05-2005
- CX 2200
- CX 2200
GWHENDRIKS2 schreef:Klopt, maar het idee dat je met iets rond rijd wat je niet meer vaak ziet. Heeft toch ook wel iets?
Daarnaast heb ik niet de indruk dat BX serie 1 onderdelen nou zo schaars zijn. Los van dash schakelaars in de juiste kleur…