2 van de 5
 < Vorige 1 2 3 4 Volgende >  Laatste »

cx vs bx
woutersmits
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 3844

- CX 2200
- CX 2200
Gepost: 06 november 2009 01:33 PM
  [ # 16 ]

Niet onbelangrijk, een cx rot vele malen harder dan een BX. Ik heb nu samen met een vriend een paar cxxen gezien. Een gemiddeld geprijsde die aan deuren en spatorden wat roest heeft en zo’n goedkope (zeg maar herfstaanbieding). Die laatste wil je alleen als je hem in 2 jaar op wilt rijden.

Profiel  

Ondar
> 100 berichten
RankRank
Totaal aantal Berichten: 125

Gepost: 06 november 2009 01:47 PM
  [ # 17 ]

Ja, klopt een cx rot ongetwijfeld harder dan bx (doet het namelijk nauwelijks)
Maar er is weinig wat sneller als een 2cv roest…

De auto zal bij mij in de toekomst droog kunnen staan, zodra ik de T3 (ik weet vw) verkocht heb kan hij onder een overkapping staan. (de eend blijft in de garage)

Maar weet er nog iemand een adres in de buurt van spijkenisse om na te laten kijken?

2cv6 Special     ‘84   21.000 -  84.000 km
Visa 17 RD     ‘86 121.000 - 179.000 km
BX TZD S       ‘93 223.000 - 266.000 km

Profiel  

wendela (verbannen)
> 8000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 8480

- CX 25 RD break, Jacqueline
- BX 1.9 TURD, de Euro
Gepost: 06 november 2009 01:57 PM
  [ # 18 ]

Het brandstofverbruik van een CX ligt ook iets hoger dan van een BX.

Profiel  

bonetone
> 900 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 944

- C3 1.4
Gepost: 06 november 2009 02:01 PM
  [ # 19 ]
Ondar schreef:

http://link.marktplaats.nl/272338869 is er ook nog…

“die met dat rotte dak”
is dat te zien ter plaatste hoe rot het dak is, of dat het alleen het dakluik is?
BX dakluiken is altijd alleen de kitrand of het rubber wat lekt, dat is nog best te fixen.

Ik bedoel tuurlijk is een cx duurder, maar moet nog wel te behappen blijven.
Ik heb werkelijk geen idee van cx en onderhoud nog.
BX en visa diesel hebben kosten (onderhoud + aanschaf) van minder dan 5ct per km (tot nu toe +/- 100.000km)
Aangezien de cx belastingvrij zijn mag dat best wat meer worden, maar der zijn grenzen natuurlijk.
En tuurlijk zal die bx type 1 goedkoper zijn…

Ik zou toch echt voor een van de twee auto’s die hiervoor genoemd werden gaan en niet voor die met dat rotte dak. Ik denk dat dat qua rotheid onvergelijkbaar is met een BX….

Verder moet ik zeggen dat ik altijd met veel plezier in de BX heb gereden en dat dat aanzienlijk goedkoper rijdt dan een CX.

Profiel  

par eXeMple!
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 5019

- CX 2200 Pallas
- GS/GSA GS X2
- Ami 8 Break
Gepost: 06 november 2009 02:03 PM
  [ # 20 ]
Ondar schreef:

“die met dat rotte dak”
is dat te zien ter plaatste hoe rot het dak is, of dat het alleen het dakluik is?
BX dakluiken is altijd alleen de kitrand of het rubber wat lekt, dat is nog best te fixen.

Als het open dak rot bij een CX, dan is in 9 van de 10 gevallen het dak rondom het open dak aangetast. Soms loopt de rot helemaal tot de voorruit. Dan heb je een flink kitrandje nodig. Maar goed, dat hoeft bij deze natuurlijk niet zo te zijn. Kijken en goed kijken.
Maar kijk ook naar alle wielkasten, de accubak, de motorkap, de kofferbakklep, de onderkant van de deuren, de bodem, kortom alles.

Profiel  

Ree
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 5165

- HY H78 1600
- Dyane Akadyane
- Traction Avant 15
  [ # 21 ]
Ondar schreef:

Maar weet er nog iemand een adres in de buurt van spijkenisse om na te laten kijken?

Het beste dat ik kan bedenken is “Garage van Bemmelen” in Delft, maar dat is al snel een half uurtje rijden.

Forget safety.
Live where you fear to live.
Destroy your reputation.
Be notorious.

― Rumi

Profiel  

jmmj
> 700 berichten
RankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 763

- C4 (2004-heden) C4 Cactus 1.2 PureTech Shine
- CX 2200
- C-Zero EV
  [ # 22 ]
Ondar schreef:

Ik weet niet zo veel van cx-en, behalve dat ik ze erg mooi vind.

Het eerste dat je dan moet doen, nog voordat je de staat van onderhoud van een specifieke CX gaat bekijken, is een flink stuk gaan proefrijden met een, of deze, CX: de BX ken (en waardeer) je, van de CX weet je zo te lezen minder, en het is een heel uitgesproken auto! De ‘klik’ zal er meteen zijn of niet. Ik rijd zo’n 30.000 km met een CX 25 GTi uit 1988, het is mijn enige auto en op één keer na wegens een kapotte dynamo heeft ze me nog nooit laten staan. Ik heb vrienden die het onderhoud (goedkoop) voor me doen, dat scheelt natuurlijk, maar ik heb in de eerste drie jaar slechts 19 cent de kilometer betaald, ik heb de documentatie er ff niet bij maar dat is incl benzine, belasting&verzekering;, onderhoud en zelfs de boetes…. best te doen dus, maar al zou het het dubbele zijn, zolang ik het me kan veroorloven krijgen ze mij de CX niet uit. Alleen al voor de stoelen en de besturing houd ik het bij de CX. Ik heb ook jaren (serie II) BXen gereden, superfijne auto’s maar (in vergelijking) veel minder bijzonder, veel minder Citroën dan de CX.

Die ‘klik’ moet er volgens mij wel zijn, want als het alleen een rekensommetje is denk ik dat de BX het zal winnen (trouwens een erg leuke als ik het zo zie!): veel praktischer (heb je meer auto’s? dingen vervoeren in een CX is zo goed als onmogelijk!), zuiniger met brandstof en ook in onderhoud zul je realistisch gesproken wel flink goedkoper uit zijn met de BX.

Ik denk dat de betrouwbaarheid van beide opties elkaar niet veel zal ontlopen, en aangezien een CX is gemaakt voor de lange afstand lijkt de CX me voor jou, als je 40.000 per jaar rijd, een logischer keuze dan de (overigens ook heerlijke stoelen en perfect comfort biedende) BX. Het is de staat van de carrosserie die het bij de CX kostbaar kan maken, en ik geloof datje de ‘ernst’ van het schuifdak-probleem niet genoeg onderkent: je kunt het lekken op korte termijn misschien wel stoppen, maar er zit een constructiefout in het fabrieks-Citroen CX-schuifdak, het schuifdak valt nl weg in het dak, daar komt vocht bij, en het hele dak gaat van binnenuit doorrotten.

Maar toch - ik hoop dat je voor de CX gaat kiezen! Als CX-fan heb ik deze week mijn mening gedeeld met forumlid DSuper1970…en die is toen prompt een XM gaan kopen Twisted Evil  Ga in ieder geval eens in een CX rijden (van mij mag je een stuk proefrijden maar ik woon in Noord-Groningen, heb dus ook even geen adviezen over aankoopadviezen in de buurt van Spijk-city Smile

Jaco

Profiel  

Marcules
> 300 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 382

Gepost: 06 november 2009 02:04 PM
  [ # 23 ]
Ondar schreef:

“die met dat rotte dak”

Dit is niet zo’n glazen dakje wat alleen 5 cm omhoog kan he! Dit is zo’n stalen dakluik wat naar onderen en achteren in je dakconstructie verdwijnt. De constructie bevind zich dus in het GEHELE dak. Als het dak nog netjes opengaat dan is dat alvast positief. Blijft het halverwege hangen, laat maar. Het blijft hangen omdat het zich geen weg door de roestberg meer weet te banen!

Als het nog wel opengaat dan kan je een beetje het gat inkijken om te bezien hoe de geleiders eruit zien. Zaklampje meenemen! Als je de kofferklep opendoet kom je de afwatering tegen. Gooi een kopje water in het dakluik op de geleiders en kijk of dat water netjes door de afwatering naar buiten komt. als dat dicht zit dan is het sowieso ellende.

Nu: Fiets
Ex: W123 | Xantia | BX | Fiesta | Regatta | Golf 1 | R19 | Xsara | Golf 4 | P407 | C4 | Patrol | Land Cruiser
Ex motoren: CB400N | XT550 | GS650 | XL250 | CB650 | GSX1100F | XL600R | Goldwing K1

Profiel  

Ree
> 5000 berichten

- HY H78 1600
- Dyane Akadyane
- Traction Avant 15
Gepost: 06 november 2009 02:06 PM
  [ # 24 ]
par eXeMple! schreef:

Dan heb je een flink kitrandje nodig. Maar goed, dat hoeft bij deze natuurlijk niet zo te zijn. Kijken en goed kijken.

Inderdaad. Misschien is de verkoper een pietlut, misschien is ie helemaal rot, maar je moet de auto dus niet direct op basis van de tekst afschrijven. Echter denk ik dat je voor hetzelfde geld een mooie CX diesel zonder schuifdak kan kopen.

Ree

Forget safety.
Destroy your reputation.
Be notorious.

― Rumi

Profiel  

cx25gtit2
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 3909

- CX 25 GTi Turbo 2 KdFi
- CX 2400i Prestige
Gepost: 06 november 2009 02:11 PM
  [ # 25 ]
Ondar schreef:

Ja, klopt een cx rot ongetwijfeld harder dan bx (doet het namelijk nauwelijks)
Maar er is weinig wat sneller als een 2cv roest…

De auto zal bij mij in de toekomst droog kunnen staan, zodra ik de T3 (ik weet vw) verkocht heb kan hij onder een overkapping staan. (de eend blijft in de garage)

ik zou kijken naar die andere 2 diesels, mn die in apeldoorn !
rot dak is brak…...

zit er ook niet een adres in Dordrecht…. naam komt even niet boven.

Citroen CX - magnifiek zweven !!  mijn Flickr foto stream  mijn CX GTi Turbo 2 KdFi draadje

Profiel  

Ree
> 5000 berichten

- HY H78 1600
- Dyane Akadyane
- Traction Avant 15
Gepost: 06 november 2009 02:17 PM
  [ # 26 ]

Garage Hydraulique in Raamsdonkveer is weer net 20 minuten verder rijden dan Van Bemmelen…

Forget safety.
Destroy your reputation.
Be notorious.

― Rumi

Profiel  

Ondar
> 100 berichten
RankRank

Gepost: 06 november 2009 02:19 PM
  [ # 27 ]
cx25gtit2 schreef:

Is dat vanwege de omschrijving of heb je meer kennis van die auto’s..?

Profiel  

Ondar
> 100 berichten
RankRank

Gepost: 06 november 2009 03:22 PM
  [ # 28 ]

Zo net de verkoper gesproken,

De onderkant, bodem en dorpels is helemaal hard zegt ie, 2 jaar geleden uit frankrijk gehaald door vorige verkoper.
De deuren hebben beginnende roest, maar niet door en door rot.
Ook zijn de “keienvangers” roestende, maar niet rot, gaf hij aan.

Lekkage in de achterbak vermoed hij door de zijruitjes achter, maar is daar niet zeker van.
Het dakraam wist hij niet precies, het was niet de slang naar achter toe die verstopt zit dat had hij al getest. Er is een rubberrandje bij de sluiting die los zit, maar hij dacht dat dat al was voordat hij lekte.

Ik rij vanmiddag even langs, maar dan is hij er niet.
Morgen is hij er wel dan maak ik ook een proefritje en beter bekijken.

groeten,

Ondar

ps.
De verkoper van de BX heeft ook nog gebeld, auto is net op de brug geweest en hij heeft +/- 20 km gereden ermee, alles in orde. Wat roest op de draagarmen achter en zoals op de foto’s de onderkant van deuren, verder zo goed als niets. Alleen de distributie weet hij niets van, dus die zou binnenkort vervangen moeten worden. Prijs 1750 euro incl. NL kenteken en APK

Profiel  

cx25gtit2
> 3000 berichten

- CX 25 GTi Turbo 2 KdFi
- CX 2400i Prestige
Gepost: 06 november 2009 03:27 PM
  [ # 29 ]
Ondar schreef:
cx25gtit2 schreef:

Is dat vanwege de omschrijving of heb je meer kennis van die auto’s..?

omschrijving, ken ze niet van dichtbij. maar als er een alternatief is zonder roestend schuifdak is het duidelijk! dan zou ik daar kijken. en dan zijn ze minder duur ook nog. die ene is pallas + leer, en smalspoor, en mooie kleur.

dan is het altijd even kijken waar er elders roest zit, en of dat nog even zo kan blijven, of ook aangepakt moet worden.

je hebt altijd achterstallig onderhoud, je ben zo 1000 euro verder aan slijtage delen om de meeste dingen aan te pakken, tenzij je alles zelf kan.

Citroen CX - magnifiek zweven !!  mijn Flickr foto stream  mijn CX GTi Turbo 2 KdFi draadje

Profiel  

cx25gtit2
> 3000 berichten

- CX 25 GTi Turbo 2 KdFi
- CX 2400i Prestige
Gepost: 06 november 2009 03:28 PM
  [ # 30 ]

heb je al eens in een CX gereden?

wellicht ben je dan gelijk verkocht ....  en wil je niets anders meer (zoals ondergetekende).

Profiel  

2 van de 5
 < Vorige 1 2 3 4 Volgende >  Laatste »

© Citroën-Forum 2003 - 2025 | adverteren
Facebook