Even weer een update over ALBA.
De motor doet het weer, was eigenlijk direct weer starten en lopen.
Helaas nog niet rijden (is nog steeds geschorst).
Volgende is nieuwe snelheidsmeter (eentje die niet direct 200 aangeeft om vervolgens nooit meer wat te doen)
Heb nu dus een komplete tellerunit op de kop getikt en gaan de snelheidsmeter ombouwen.
En nog nieuwe knipperlichten voor (witte ipv oranje) gewoon voor de mooi en bij de oude waren de contacten slecht en de glaasjes erg verweerd.
En dan nu ....
ik moet hoogst waarschijnlijk de achtersub vervangen.
Dus die heb ik ook al liggen/staan.
Heeft iemand daar ervaring mee?
Volgens Haynes moet je dat aan profs overlaten .........
Poeh, ik heb het nog nooit gedaan en het klijkt me een zware operatie.. Lijkt me dat je er minimaal iemand bij moet halen die het al wél een keer heeft gedaan en daar geen slapeloze nachten meer van heeft
Tijd, plek en optimisme zijn ongetwijfeld belangrijk. hoe waarschijnlijk is het nou? is het uit een voorinspectie voor een APK gekomen of zo?





Totaal aantal Berichten: 485
Geregistreerd: 06-04-2007
- Xantia 1.8 16v Tentation (G3)
- CX GTi
- Xantia 1.8i 16v break (LPG-G3)
Moet je dan eerst de longerons eraf halen? Of kun je het subframe er zo onderuit trekken dat is de grote vraag waarschijnlijk.
“If everybody is thinking alike, then somebody isn’t thinking.”
Lt.Gen. George S. Patton
familiale schreef:Even weer een update over ALBA.
De motor doet het weer, was eigenlijk direct weer starten en lopen.
Helaas nog niet rijden (is nog steeds geschorst).
Volgende is nieuwe snelheidsmeter (eentje die niet direct 200 aangeeft om vervolgens nooit meer wat te doen)
Heb nu dus een komplete tellerunit op de kop getikt en gaan de snelheidsmeter ombouwen.
En nog nieuwe knipperlichten voor (witte ipv oranje) gewoon voor de mooi en bij de oude waren de contacten slecht en de glaasjes erg verweerd.En dan nu ....
ik moet hoogst waarschijnlijk de achtersub vervangen.
Dus die heb ik ook al liggen/staan.Heeft iemand daar ervaring mee?
Volgens Haynes moet je dat aan profs overlaten .........
eerst de klinknagels achterbrug/langsliggers losboren , alle leidingen die van voor naar achter lopen loskoppelen van de achterbrug ,tank demonteren en de uitlaat event trekhaak
dan kan tíe eronderuit
je kan ook de hydr doorknippen en dan alle leidingen namaken etc
als je de achterbrug er onder uit hebt is het heerlijk sleutelllen ,je kan overal goed bij
Het is niet uit een voorinspectie gebleken maar uit een zelf overwogen conclusie, de achtersub is 1 zijdig gekreukeld. (zie foto helaas overbelicht)
morgen gaat ALBA naar de APK en dan kijken wat er verder uitkomt.
Ik heb het oude frame eerst weer hersteld maar ben er nog niet erg tevreden over.
De ruimte en het optimisme is er zeker en iemand die kan helpen ook, alleen hebben we het allebij nog nooit gedaan ( ander persoon is een BMW rijder)
Ik hou jullie op de hoogte (over de APK en de rest)
ALBA staat nu bij de garage,
Gek wordt ik van dit soort dingen, we zullen het vanmiddag horen of we eindelijk weer mogen zweven of dat we weer terug in de garage kunnen.
Heeft je subframe een trap van een stoeprand gekregen of zo? In ieder geval sterkte met het wachten.
Net terug van de garage met de vraag waar ik het frame had laten lassen.
De beste man vond het nml erg netjes gedaan.
Eeeehhhhhhh zelf met electrodes in de garage…...
Wel de opmerking dat ik er verstandig aan doe om wat aan de vliegroest te gaan doen. (stond al in de planning)
Maar om even kort te zijn, ALBA is met vlag en wimpel geslaagd en mag weer een jaartje rondzweven.
Achter-sub gaat dus eerst even de schuur in om waarschijnlijk in het voorjaar geplaatst te worden.
Groeten,
Wouter





























Totaal aantal Berichten: 10299
Geregistreerd: 22-03-2005
- GS/GSA 1220 club break
- Overig Panhard 17 break
- GS/GSA X1
- ID/DS DS23H Pallas
- ID/DS ID20F break 21 5-bak
Goed bezig!
Citroen!











Totaal aantal Berichten: 1066
Geregistreerd: 03-11-2006
- CX 25ie Prestige
- BX 16 TZI Automaat
He jammer , nu missen we een smakelijk verhaal met foto’s over
- uitgeboorde klinknagels;
- doorgeknipte leidingen;
- gedemonteerde bezinetanken
etc etc
en daarna weer het verhaal hoe je alles weer in elkaar hebt gekregen, met alle tegenvallers….
Zonder gekheid; gefeliciteerd.
mijn Prestige: http://www.mijnalbum.nl/Album=DQOIQAKQ
ex: BX 16TRS, BX 16TRI, XM 2.0, DSuper 5, Xantia 1.8 16v, BX 16TZI




















Totaal aantal Berichten: 2475
Geregistreerd: 29-11-2005
- BX SPORT
- CX GTi Turbo
- SM injectie
- CX 20 Pallas
- C6 (2005-2012) 3.0 HDIF Esclusive
- CX 2.5 Prestige
op zich valt het mee hoor een dag of drie flink doorsleutelen.
citrofilie is de leukste ziekte die er bestaat!
Verhaal over achtersub met alle tegenslagen houden jullie ten goede (ga het frame wat ik heb liggen nu rustig opknappen, stralen, poedercoaten en weer opbouwen met nieuwe leidingen etc. met de nodige verrassingen)
Dit moet volgens mij ook leuke plaatjes opleveren.
groet
niets is zo onvoorspelbaar als de APK-lotto. Vooral de opmerking van de keurmeester ‘waar heb je dat frame laten lassen’ is om je te bescheuren Je mag nml officieel helemaal niet lassen aan dit frame…
In principe mag je volgens mij wel lassen als het maar helemaal gelast is en niet gepuntlast of van die streepjes.
Maar helemaal zeker weten doe ik dat niet.
:
groet
Ik dacht dat er niet aan het chassis mag worden gelast omdat dit meerdere keren in dit forum met grote stelligheid is beweerd. Maar ik twijfelde nu ook en heb nog even op de site van de rdw gezocht. Daar staat het volgende:
APK Aanvullende permanente eisen
2. Onder deugdelijk gelast zoals bedoeld in het eerste lid wordt verstaan:
a.
kettinglassen welke ten minste 50% van de omtrek van het te lassen gedeelte bestrijken en goed zijn verdeeld over die omtrek, of
b.
proplassen (gatlassen) met ten minste een diameter van 4 mm en een onderlinge afstand van niet meer dan 20 mm.
Artikel 25
1.De langs- en dwarsliggers die deel uitmaken van het chassisraam, bedoeld in paragraaf 1 van afdeling 2, mogen niet zijn gerepareerd met plaatdelen welke over de roestschade zijn aangebracht.
2.In afwijking van het eerst lid mogen langs- en dwarsliggers wel gerepareerd worden met plaatdelen welke over de roestschade zijn aangebracht indien de dikte van deze plaatdelen ten minste gelijk is aan de grootste dikte van het te repareren deel. De plaatdelen moeten deugdelijk zijn gelast. Hieronder worden verstaan kettinglassen welke ten minste 75% van de omtrek van het te lassen gedeelte bestrijken. De lassen moeten goed zijn verdeeld over de omtrek.
3.De profielen die deel uitmaken van de ondersteuning van de draaikrans of opleggerkoppeling dan wel koppelingsplaat mogen niet zijn gerepareerd met plaatdelen welke over de roestschade zijn aangebracht.
Het lijkt er dus op dat het wel mag, mits goed. Overigens: aan mijn chassis is ook gelast, maar knappe keurmeester die dat kan vinden!




















Totaal aantal Berichten: 2475
Geregistreerd: 29-11-2005
- BX SPORT
- CX GTi Turbo
- SM injectie
- CX 20 Pallas
- C6 (2005-2012) 3.0 HDIF Esclusive
- CX 2.5 Prestige
familiale schreef:In principe mag je volgens mij wel lassen als het maar helemaal gelast is en niet gepuntlast of van die streepjes.
Maar helemaal zeker weten doe ik dat niet.
:
groet
ik weet niet hoe het in nederland is. Maar in belgië mag er nooit aan een subframe gelast worden…
citrofilie is de leukste ziekte die er bestaat!