Hoi Bogaard
Dat is nog eens een goeie uitleg. Ik zat een beetje raar naar de contacten te kijken. Maar met de uitleg begrijp ik het nu helemaal. tof van je dat je hier even tijd in heb gestoken.
groetjes patri
Bogaard,
een duidelijk verhaal, dank!
wel weer een vraag natuurlijk. je schrijft: Dit relais staat dus contimu open en dicht te gaan.”, betekent dit dat ik vanuit de stroom verdeler een ratelend geluidje hoor?
.komma












































Totaal aantal Berichten: 25739
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Als je heeeeel erg goed luistert.. Je kan het wel ZIEN als je het deksel eraf haalt.
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Mmmmm. Ik heb namelijk ook wat verdeler issues. En ding ratelde flink, laatst. Alsof het een telefax was.
als de zon doorbreekt ga ik er eens wat naar staren.
.komma
Nog even over de dynamo.
Ze doet 14 op stationair, en schiet dan naar 17/18 volts. 18 is vast te veel van het goede?
Wat is wel ok? 14?
.komma





























Totaal aantal Berichten: 10635
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Met 18V leven je accu en lampjes niet zo lang. Ongeveer 13,5 a 14 V is goed dacht ik, ook bij hogere toerentallen niet boven 14V.
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.





















Totaal aantal Berichten: 2967
Geregistreerd: 15-01-2007
- ID/DS DSuper LPG 4bak Méchanique
Je accu heeft een kort leven met laadspanning van 18V: hier moet je iets aan doen, hoor!









Totaal aantal Berichten: 809
Geregistreerd: 08-05-2005
- ID/DS Dsuper
- C3 1.6 e-HDI Dynamique
Dirkman schreef:Nog even over de dynamo.
Ze doet 14 op stationair, en schiet dan naar 17/18 volts. 18 is vast te veel van het goede?
Wat is wel ok? 14?
Als eerste je voltmeter controleren, waarschijnlijk zijn je batterijen bijna leeg, geeft hij ook te hoog voltage aan. Been there….
ik zie, ik zie wat jij niet ziet en het is Blue Danube.
het is een DSuper, met 5-bak, LPG en leer!
neej, accu is goed, ik kan zo starten. Maar ik rij al een tijdje zonder de dynamo… en dat levert ook problemen op, zoals u zult begrijpen.
Ik moet an de slag met de verdeler, dat is duidelijk.
Dank.
.komma









Totaal aantal Berichten: 809
Geregistreerd: 08-05-2005
- ID/DS Dsuper
- C3 1.6 e-HDI Dynamique
Dirkman schreef:neej, accu is goed, ik kan zo starten. Maar ik rij al een tijdje zonder de dynamo… en dat levert ook problemen op, zoals u zult begrijpen.
Ik moet an de slag met de verdeler, dat is duidelijk.
Dank.
ik bedoelde met batterijen de batterijen van de voltmeter, als die bijna leeg zijn, kan een voltmeter ook hogere waarden zoals je meldde aangeven.
ik zie, ik zie wat jij niet ziet en het is Blue Danube.
het is een DSuper, met 5-bak, LPG en leer!





















Totaal aantal Berichten: 2967
Geregistreerd: 15-01-2007
- ID/DS DSuper LPG 4bak Méchanique
Dirkman schreef:Ik moet an de slag met de verdeler, dat is duidelijk.
??
Spanningsautomaat, toch? Verdeler regelt vonken van de bougies in juiste volgorde…












































Totaal aantal Berichten: 25739
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
boeman schreef:Dirkman schreef:neej, accu is goed, ik kan zo starten. Maar ik rij al een tijdje zonder de dynamo… en dat levert ook problemen op, zoals u zult begrijpen.
Ik moet an de slag met de verdeler, dat is duidelijk.
Dank.
ik bedoelde met batterijen de batterijen van de voltmeter, als die bijna leeg zijn, kan een voltmeter ook hogere waarden zoals je meldde aangeven.
JUIST! Net bijna een meter weggegooid. Mat een acuutje: 18 volt! toen met een andere meter 12.3. De batterij in de eerste meter hoort 9 volt te zijn. 3 maanden oud. nu nog 4 volt!!
Je regelaar hoort je accu laadspanning te houden tussen de 13,5 en 14,5 Volt. Ik vind 14 volt te hoog. regel em af op 13.8 . Als je vaak korte stukjes rijdt kan 14,3 wel weer..
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
















Totaal aantal Berichten: 1533
Geregistreerd: 26-06-2006
- Traction Avant 11BL
- ID/DS 23IE Pallas mech
- (Grand) C4 Picasso 1.8 Ambiance
bogaard77 schreef:JUIST! Net bijna een meter weggegooid. Mat een acuutje: 18 volt! toen met een andere meter 12.3. De batterij in de eerste meter hoort 9 volt te zijn. 3 maanden oud. nu nog 4 volt!!
Misschien te lang AAN en op Ohm/weerstand meting laten staan?
Du pain, du vin et… Citroën!
Citroen-forum.nl: ...omdat je Citroën nooit af is!












































Totaal aantal Berichten: 25739
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
nope. ik doe het ding altijd uit…...
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>





Totaal aantal Berichten: 587
Geregistreerd: 24-06-2005
- ID/DS DSuper
- 2CV 6 Club
- C4 (2004-heden) Ë C4
Gentlemen,
Als TS krijgen jullie van mij het relaas van de lege accu: het was een lege accu. Oftewel de halfjaar oude batterij bleek ook vol niet meer in staat te zijn de krukas meer dan twee maal rond te tornen. Gelukkig is er voor garantie vanochtend een nieuwe ingezet. Joepie dus. Overigens heb ik gemeten met nieuwe batterijen in de multi-meter.
Thanx voor het meedenken.