Afgelopen 2 weken de cursus Hydraulic gevolgd bij de IDDS club. Deze cursus is erg leerzaam en een must voor als je zelf storingen wilt verhelpen. Nu had ik nog een vraag die ik vergeten ben te stellen op de cursus en daarom stel ik hem hier maar even. In de rijstanden zorgen de veerbollen voor de vering, de dempers voor de demping en de veercilinders voor de rijhoogte. Als ik de wagen in de krikstand zet is er geen vering meer. Betekend dit laatste dat de veercilinders de volle druk krijgen zodat de bollen niet meer veren. Als de cilinders alleen in de hoogste stand zouden komen dan is er volgens mij nog steeds vering. De enige reden dat er geen vering is, is volgens mij dat de veercilinders niet alleen in de hoogste stand gaan maar dat de regelaars gewoon de volle druk doorlaten (en dus niet meer op hoogte regelen).

Totaal aantal Berichten: 10299
- GS/GSA 1220 club break
- Overig Panhard 17 break
- GS/GSA X1
- ID/DS DS23H Pallas
- ID/DS ID20F break 21 5-bak
Gedachtegang klopt, volgens mij: Maximale druk in de bollen, dus zeer hoge veerstijfheid.
Citroen!
idd, de draagarmen worden tegen het aanslagrubber gedrukt met de volle druk. Daarom is er geen slag meer en geen vering. Gevaar hier is ook dat het systeem kapot gaat door de hoge druk en de auto plots naar beneden valt. Daarom mag je er ook nooit onder liggen Vooral niet in die stand!.
.komma
Jeroen ID19P schreef:Afgelopen 2 weken de cursus Hydraulic gevolgd bij de IDDS club. Deze cursus is erg leerzaam en een must voor als je zelf storingen wilt verhelpen. Nu had ik nog een vraag die ik vergeten ben te stellen op de cursus en daarom stel ik hem hier maar even. In de rijstanden zorgen de veerbollen voor de vering, de dempers voor de demping en de veercilinders voor de rijhoogte. Als ik de wagen in de krikstand zet is er geen vering meer. Betekend dit laatste dat de veercilinders de volle druk krijgen zodat de bollen niet meer veren. Als de cilinders alleen in de hoogste stand zouden komen dan is er volgens mij nog steeds vering. De enige reden dat er geen vering is, is volgens mij dat de veercilinders niet alleen in de hoogste stand gaan maar dat de regelaars gewoon de volle druk doorlaten (en dus niet meer op hoogte regelen).
Moeten we volgende keer toch langer blijven zitten

Totaal aantal Berichten: 10299
- GS/GSA 1220 club break
- Overig Panhard 17 break
- GS/GSA X1
- ID/DS DS23H Pallas
- ID/DS ID20F break 21 5-bak
Dirkman schreef:idd, de draagarmen worden tegen het aanslagrubber gedrukt met de volle druk. Daarom is er geen slag meer en geen vering. Gevaar hier is ook dat het systeem kapot gaat door de hoge druk en de auto plots naar beneden valt. Daarom mag je er ook nooit onder liggen Vooral niet in die stand!.
Dat de draagarmen tegen de aanslagrubbers gedrukt worden is GEEN verklaring voor het stugge veergedrag: We praten over de aanslagrubbers voor de bovenste stand! Bij eventuele invering vanuit de hoogste stand komen de draagarmen meteen los van DEZE aanslagrubbers.
Citroen!

Totaal aantal Berichten: 2967
- ID/DS DSuper LPG 4bak Méchanique
Met de handhoogtebediening zet je de plunjers in de hoogteregelaar vast, zodat de volle werkdruk van het systeem op de veerelementen blijft staan. De aanslagrubbers zorgen voor het evenwicht, in die zin dat de zuigers niet volledig uit de cylinders gedrukt worden. De druk tegen de veerbollen is dan ruwweg 150-180 atm, de veerwerking is practisch nihil.
vlietmansje schreef:Met de handhoogtebediening zet je de plunjers in de hoogteregelaar vast, zodat de volle werkdruk van het systeem op de veerelementen blijft staan. De aanslagrubbers zorgen voor het evenwicht, in die zin dat de zuigers niet volledig uit de cylinders gedrukt worden. De druk tegen de veerbollen is dan ruwweg 150-180 atm, de veerwerking is practisch nihil.
Ik had het niet beter kunnnen zeggen. Dit is precies wat ik bedoelde. Toch moeilijk om je gedachten om te zetten in woorden. Van de week eens zoeken waarom de voorkant van mijn dame (voor mijn gevoel) te snel inzakt….(3 jaar geleden bleef ze 24 uur in de rijstand en nu zakt de voorkant al na 20 min terwijl achter nog steeds 24 uur hoog blijft). Het zal wel iets zijn wat na revisie perfect werkt maar na verloop van tijd verslechtert.