23 van de 44
« Eerste  < Vorige 21 22 23 24 25 Volgende >  Laatste »

De CX 2400 GTi van Graddus, ai, ca chauffe
Gepost: 22 oktober 2009 11:32 AM
  [ # 331 ]

Een poosje terug in de Practical Classics nog een artikeltje gelezen over ontroesten met water, soda en elektra, iemand dat wel eens geprobeerd?

Profiel  

wendela (verbannen)
> 8000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 8480

- CX 25 RD break, Jacqueline
- BX 1.9 TURD, de Euro
Gepost: 22 oktober 2009 11:46 AM
  [ # 332 ]

Hoe werkt dat dan?

Profiel  

Gepost: 22 oktober 2009 11:51 AM
  [ # 333 ]

Door middel van een chemische reactie, eigenlijk vooral geschikt voor onderdelen die je kunt onderdompelen in water met soda, een accukabel (ik weet even niet meer de welke, maar dat is wel belangrijk) koppel je aan een stuk schroot, de andere aan het te ontroesten onderdeel. Beide dompel je vervolgens onder in een oplossing van water en soda en dat laat je zo staan tot de chemische reactie al het roest naar het schrootdeel heeft verhuisd…

Profiel  

wendela (verbannen)
> 8000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank

- BX 1.9 TURD, de Euro
Gepost: 22 oktober 2009 12:00 PM
  [ # 334 ]

Mijn scheikundige opleiding zou dan zeggen, dat de min aan het goede deel moet komen, maar ik was nooit zo goed in scheikunde. Hahaha

Profiel  

Jelte Feenstra
> 300 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 312

- CX 25 GTi
Gepost: 22 oktober 2009 01:58 PM
  [ # 335 ]
graddus schreef:

Door middel van een chemische reactie, eigenlijk vooral geschikt voor onderdelen die je kunt onderdompelen in water met soda, een accukabel (ik weet even niet meer de welke, maar dat is wel belangrijk) koppel je aan een stuk schroot, de andere aan het te ontroesten onderdeel. Beide dompel je vervolgens onder in een oplossing van water en soda en dat laat je zo staan tot de chemische reactie al het roest naar het schrootdeel heeft verhuisd…

Wel even zorgen dat roestig schroot en roestig onderdeel elkaar niet raken, anders heb je een ontplofte accu en een onderdeel met er aan vast gelast schroot. Je kunt hetzelfde bereiken, zonder extra spanning maar wel langzamer, door het object onder te dompelen in een bak soda- of zeewater met een zink object als opofferend metaal. Denk aan scheepsanodes.

Profiel  

Gepost: 22 oktober 2009 02:08 PM
  [ # 336 ]

Volgens dat artikeltje zou het op plaatwerk ook moeten werken indien je het roestige deel afdekt met een in het mengsel gedrenkte spons en daar weer bovenop het stukje schroot… Waarom denk ik toch steeds dat schuren en voorzichtig stralen eenvoudiger is? Very Happy

Profiel  

Gepost: 23 oktober 2009 01:40 AM
  [ # 337 ]

Met een acculader werkt dit best aardig. Dacht dat de werkwijze op het forum van Automobiel Klassiek te vinden is (heb ooit op deze manier en handremhefboom ontroest).

Profiel  

Gepost: 28 november 2009 10:28 PM
  [ # 338 ]

Van het hele roestplekkenverwijdergebeuren is nog weinig (lees niets) in huis gekomen, maar ondertussen heeft de muppet wel nieuwe olie en filter gekregen bij Hydraulique. Buiten de versleten aandrijfas eigenlijk geen klachten over le bagnole. Eerst maar eens zorgen dat die klapperende aandrijfas gerepareerd wordt en misschien een setje winterreifen scoren…

Profiel  

wendela (verbannen)
> 8000 berichten

- BX 1.9 TURD, de Euro
Gepost: 28 november 2009 11:26 PM
  [ # 339 ]

Links of rechts?

Edit: Die aandrijfas dus, niet die winterbanden.
En het is natuurlijk LA bagnole. Het blijft een dame, mank of niet.

Profiel  

Gepost: 28 november 2009 11:35 PM
  [ # 340 ]

Ik was nog aan het twijfelen over le of la en bij twijfel moet je altijd bij je eerste gedacht blijven. Had ik dat maar gedaan. De aandrijfas is de rechtse, de lange. Die was dus afgelopen zomer ook al de oorzaak van het geklapper van de versnellingspook onder belasting van de motor. Nu wordt het echter ook zonder bergen en aanhanger hinderlijk Very Happy Eindelijk karakter, oh nee, gewone slijtage na 204000 km…

Profiel  

wendela (verbannen)
> 8000 berichten

- BX 1.9 TURD, de Euro
Gepost: 28 november 2009 11:38 PM
  [ # 341 ]

Helaas, die is verrot die we hier hebben…

Profiel  

Gepost: 28 november 2009 11:41 PM
  [ # 342 ]

Het is al geregeld Wendela, moeten er alleen eens tijd voor vrijmaken.

Profiel  

Gepost: 14 december 2009 01:22 PM
  [ # 343 ]

Volgende week gaat er een nieuwe aandrijfas onder de muppet. Meteen ook maar een distributiesetje besteld, want die rammelende ketting mag ook wel eens vervangen worden. Mooie klusjes om te combineren. Vorige week een ander, niet gesmolten, stuur gemonteerd en gisteren nog velgen met winterbanden geregeld. Morgenavond even kijken en/of ophalen. Verder rijdt het gebakje probleemloos as ever zijn tankje gas per week leeg…

Profiel  

wendela (verbannen)
> 8000 berichten

- BX 1.9 TURD, de Euro
Gepost: 14 december 2009 01:33 PM
  [ # 344 ]

Dit topic zou haast gesloten kunnen worden. Wink
Mooi!

Profiel  

Gepost: 14 december 2009 01:35 PM
  [ # 345 ]

Tuurlijk niet, hoe moet ik jullie dan laten weten dat ik het dopje van mijn gasvulling kwijt ben?

Profiel  

23 van de 44
« Eerste  < Vorige 21 22 23 24 25 Volgende >  Laatste »

© Citroën-Forum 2003 - 2025 | adverteren
Facebook