stroomlekkage in water thermometer? waar kan ik die vinden?
Marty
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 92

Gepost: 03 december 2009 06:52 PM

Na een dag of 4 is mijn accu leeg. Accu zelf is in orde. Bij het doormeten van de - op de accu en de losgekoppelde - kabel blijkt een lekkage te meten van 150mA. Na het één voor één loshalen van de zekeringen bleek de lekkage te zitten in de groene groep. Hierin zit binnenverlichting, retroviseur, achterruitverwaring etc. Heb alles gecheckt door één voor één de contacten te verbreken. Euvel niet opgelost. Het enige wat ik nog niet heb gedaan is de waterthermometer gecheckt. Zou niet weten waar ik die kan vinden in mijn 2400 prestige ‘76.

Iemand de oplossing of andere tips?

Profiel  

Pascal
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 2864

- C5 PhII 1.8 16V 'Athena'
- ID/DS DSuper
Gepost: 03 december 2009 08:45 PM
  [ # 1 ]

Die zit op het blok in het thermostaathuis.
Valt kofferbakverlichting ook in de ‘groene groep’ en is deze al gecontroleerd?
En wat dacht je van je handschoenkastverlichting, ook al zo’n lievertje….

‘Spirit of avant-garde’

Profiel  

hendrik69
> 400 berichten
RankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 485

- Xantia 1.8 16v Tentation (G3)
- CX GTi
- Xantia 1.8i 16v break (LPG-G3)
Gepost: 03 december 2009 08:53 PM
  [ # 2 ]

Hmmm, een lekstroom van 150mA. Dat is een verbruik van 15Ah in 100 uur (4 dagen plus 4 uur). Mocht je een kleine 45 AH Accu in de auto hebben dan is deze na de genoemde tijd voor éénderde leeg. Dat is nog lang niet helemaal leeg en zou je nog makkelijk moeten kunnen starten. Mocht je een grotere accu gemonteerd hebben dan is het nog minder erg.

Als je accu na 4 dagen echt leeg is zijn er twee mogelijkheden. De accu is verrot of de lekstroom is groter dan de door jou gemeten 150mA. Hoe heb je dit gemeten en hoe heb je vastgesteld dat je accu goed is?

“If everybody is thinking alike, then somebody isn’t thinking.”
Lt.Gen. George S. Patton

Profiel  

Mark Gielen
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 2214

- CX 2000 Pallas
- Xsara 1.6 break
Gepost: 03 december 2009 09:04 PM
  [ # 3 ]

De radio zit ook nog in de groene groep, en ik weet het niet helemaal zeker maar volgens mij ook een van die oranje relais onder de zwarte kap in de motorruimte.

Mark

CX 2000 pallas ‘78  

citroencx.eu
Facebook

Profiel  

Marty
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 92

Gepost: 03 december 2009 09:48 PM
  [ # 4 ]

Ben helaas geen door de wol geverfde sleutelaar zoals jullie. Ik heb de accu naar de Brezan gebracht en daar hebben ze hem een nachtje op de lader gehad en vervolgens gemeten. Er kwam en mooi bonnetje uit hun meetapparaat waaruit zij concludeerden dat de accu top was. Ze gaven me de tip door te meten met de multimeter. Ik meet 0.15 op de instelling die ze hadden vooringesteld op de multimeter. Bij het verwijderen van de zekering meet ik 0,00. Voila! een stapje dichterbij dacht ik. Kofferbakverlichting heb ik gecheckt alsook het handschoenenkastje. Stekkertjes los trekken en opnieuw meten. Helaas de 0,15 blijft! Nogmaals, de thermometer weet ik niet te vinden? en kan ik daar ook makkelijk stekkertjes van los trekken om te testen?

Ik begrijp dat het euvel ook in een (oranje) relais kan zitten? Hoe kan ik dat testen?

gr, Marty

“wie nooit probeert wordt niets wijzer”

Profiel  

Mark Gielen
> 2000 berichten
Totaal aantal Berichten: 2214

- CX 2000 Pallas
- Xsara 1.6 break
Gepost: 03 december 2009 09:54 PM
  [ # 5 ]

De relais stuk voor stuk lostrekken en kijken wat er gebeurd, denk ook ff aan de radio als dit een modern exemplaar is met electrosche aan/uit knop zal deze altijd stroom verbruiken, zal nog wel eens kijken in het schema wat nog meer aan de groene zekering hangt.

Mark

CX 2000 pallas ‘78  

citroencx.eu
Facebook

Profiel  

© Citroën-Forum 2003 - 2025 | adverteren
Facebook