
















Totaal aantal Berichten: 1626
Geregistreerd: 16-04-2007
- C3 c3 1.0 collection zenith
- 2CV 2CV-6
- ID/DS 21 Pallas BVH
- CX 25 prestige automatic
Onlangs wilde de dame (ID19 ‘61) niet starten. De accu had volledige capaciteit en de lichten brandden. Bij het indrukken van de startknop was geen terugval in helderheid waar te nemen. Wel wanneer de knop op de accupool ingedrukt werd. Is dit logisch? Volgens de ANWB die snel ter plaatse was, was de startmotor overleden. Is dit eventueel te testen?






















Totaal aantal Berichten: 3422
Geregistreerd: 12-01-2008
- ID/DS DS 21 IE Pallas BVH
knop op de accupool: bedoel je het startrelais?
Volg je hart, gebruik je hoofd.

















Totaal aantal Berichten: 1626
Geregistreerd: 16-04-2007
- C3 c3 1.0 collection zenith
- 2CV 2CV-6
- ID/DS 21 Pallas BVH
- CX 25 prestige automatic
startrelais inderdaad.





























Totaal aantal Berichten: 10299
Geregistreerd: 22-03-2005
- GS/GSA 1220 club break
- Overig Panhard 17 break
- GS/GSA X1
- ID/DS DS23H Pallas
- ID/DS ID20F break 21 5-bak
Die startrelais aan de accu zijn vaak gammel als ze ouder zijn. Ook maken ze vaak slecht inwendig contact. Ja kan zo’n relais openmaken en de contactvlakken opschuren, dat helpt vaak al genoeg.
Citroen!






















Totaal aantal Berichten: 3422
Geregistreerd: 12-01-2008
- ID/DS DS 21 IE Pallas BVH
Uit de openingspost begrijp ik dat ook bij het indrukken van het knopje onderop het startrelais de startmotor geen sjoege geeft. Klopt dat AZ?
Volg je hart, gebruik je hoofd.

















Totaal aantal Berichten: 1626
Geregistreerd: 16-04-2007
- C3 c3 1.0 collection zenith
- 2CV 2CV-6
- ID/DS 21 Pallas BVH
- CX 25 prestige automatic
ja klopt. Helemaal niets.. Wel is dan waar te nemen dat bijvoorbeeld de binnenverlichting in helderheid afneemt. Er wordt blijkbaar wel stroom weggetrokken. Een paar tikken op de startmotor geeft ook geen verbetering.












































Totaal aantal Berichten: 25739
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
De startmotor van een DS zit zo weggebouwd dat je daar heel moeilijk op kan slaan… Het lijkt echter wel dat ie dood is. De stroom wordt getrokken door de bendix. Het startmotor relais. Dit is een andere dan aan je accu hangt.
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>

















Totaal aantal Berichten: 1626
Geregistreerd: 16-04-2007
- C3 c3 1.0 collection zenith
- 2CV 2CV-6
- ID/DS 21 Pallas BVH
- CX 25 prestige automatic
De startmotor hebben ze inderdaad flink weggewerkt. Mbv de wielsleutel kon ik er een beetje op tikken. Bevindt de bendix zich niet in het inwendige van de startmotor? Is de startmotor ondanks dat deze verstopt zit eenvoudig te demonteren?
Startmotor van langeslagblok is op zich eenvoudig te demonteren. Onder je HDpomp (als die er is) zit rechtop een bout van ongeveer sleutelmaat 14, dat is de enige bevestigingsbout. Rond de krans van de startmotor zitten dan nog 2 achtjes voor de fijn afstelling. Deze een paar slagen los en de grote in zijn geheel verwijderen.
Vervolgens kun je m waarschijnlijk alsnog met geen mogelijkheid loskrijgen, want hij past zuigend in z’n huis, waar die mischien al pakweg vijftig jaar zit. In verhouding tot de korteslagstartmotor is het een enorm, gigantisch loeder van een ding, heel groot.
Losdraaien is dus een eitje, verwijderen vergt geduld.
Succes, Jan

















Totaal aantal Berichten: 1626
Geregistreerd: 16-04-2007
- C3 c3 1.0 collection zenith
- 2CV 2CV-6
- ID/DS 21 Pallas BVH
- CX 25 prestige automatic
Even moed verzamelen dus..
Volgens het werkplaatshandboek, zie ik nu, moet zelfs de veerbol er af. Is dit dus niet noodzakelijk?





























Totaal aantal Berichten: 10299
Geregistreerd: 22-03-2005
- GS/GSA 1220 club break
- Overig Panhard 17 break
- GS/GSA X1
- ID/DS DS23H Pallas
- ID/DS ID20F break 21 5-bak
“Zelfs de veerbol”? Die bol is de minste van je zorgen, die is er zo af hoor!
Citroen!

















Totaal aantal Berichten: 1626
Geregistreerd: 16-04-2007
- C3 c3 1.0 collection zenith
- 2CV 2CV-6
- ID/DS 21 Pallas BVH
- CX 25 prestige automatic





























Totaal aantal Berichten: 10299
Geregistreerd: 22-03-2005
- GS/GSA 1220 club break
- Overig Panhard 17 break
- GS/GSA X1
- ID/DS DS23H Pallas
- ID/DS ID20F break 21 5-bak
DS is nauwelijks moeilijker hoor, heeft alleen meer onderdelen….
Citroen!












































Totaal aantal Berichten: 25739
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Ds starter vs een eendstarter…. gaap…
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>

















Totaal aantal Berichten: 1626
Geregistreerd: 16-04-2007
- C3 c3 1.0 collection zenith
- 2CV 2CV-6
- ID/DS 21 Pallas BVH
- CX 25 prestige automatic
De startmotor is inmiddels verwijderd. Hiervoor heb ik inderdaad de veerbol ook moeten verwijderen. Het zat allemaal gelukkig niet zo vast. Moet ik bij het terugschroeven van de bol nog ergens rekening mee houden? (Als ik de bol erop draai, komt er dan geen lucht in die niet meer weg kan?)





















Totaal aantal Berichten: 2967
Geregistreerd: 15-01-2007
- ID/DS DSuper LPG 4bak Méchanique
De pakking wil er wel eens niet goed tussen gaan: door aan te draaien en telkens klein beetje te lossen gaat het meestal wel goed. Als de pakking niet goed zit stroomt de LHM er wel uit, dus testen met bakje eronder. Hendel voor hoogtebediening in laagste stand zetten als er lekkage is. En opnieuw proberen! Ontluchten gaat automatisch.