Goedemorgen DS-ers!
Ter vervanging van mijn DS in de winter heb ik 3 weken geleden een mooie XM V6 gekocht. Maar nu moet mijn IDSuper4 toch echt gaan rusten in een droge winterstalling. Volgende week wordt het al kouder en de pekelboer is dus in aantocht!
Ik heb een paar vraagjes over het “wegzetten” van de auto:
Andere jaren zette ik haar altijd met een volle tank weg, wil ik nu ook doen maar heb ook een lpg tank die bijna leeg is. Is het verstandig deze ook te vullen?
Ik heb haar nooit “op blokken” gezet maar zit nu te denken om dit wel te doen. Wat is de beste hoogte?
Ik dacht aan de laagste stand plus enkele cm erbij, zodat ze dus net niet vol op haar wielen rust. Sowieso banden spanning verhogen, weet ik!
Alvast bedankt voor reacties en tips!
Citroën: l’Art pour l’Art
Filmpje : 37 ans Citroën CX !!!















Totaal aantal Berichten: 1425
Geregistreerd: 19-10-2007
- 2CV 6 Club
- ID/DS DS21 M Pallas '67
Ik heb de DS op blokken staan, een rubber stoeptegel in 4 stukken gesneden en die nog op de blokken hout gelecht. Verder alle ramen een kiertje open en de deuren op een kier (wel in het slot geklikt, maar net de laatste klik niet) Zo belast je je rubbers niet. Ook kofferklep stuk karton ertussen. Verder voor je haar wegzet eerst een flink stuk rijden (minstens 40 km) zodat de uitlaat goed warm is en het vocht eruit kan verdampen.
Tijdens de winter af en toe es de slinger erin, of de startmoter laten draaien als je een 5 bak hebt.
Eventueel de accu loshalen. en/of druppel lader erop.
Zorg ook dat je een beetje ventilerende ruimte hebt….
Je kan ook de DS op 4 ouwe banden zetten, want als er wat gebeurt (schuur staat in de fik) kan je als ze op blokken staat nooit snel ingrijpen..
DSuper1970 schreef:Andere jaren zette ik haar altijd met een volle tank weg, wil ik nu ook doen maar heb ook een lpg tank die bijna leeg is. Is het verstandig deze ook te vullen?
Ik dacht aan de laagste stand plus enkele cm erbij, zodat ze dus net niet vol op haar wielen rust. Sowieso banden spanning verhogen, weet ik!
Waarom die tanks vol? LPG tank zou ik sowieso vooraf leeg rijden. De benzinetank zo leeg mogelijk. De kwaliteit van de benzine gaat achteruit. Van het voorjaar neem je een losse tank mee als je voor de eerste keer weer gaat rijden.
Ik zou hem op blokken zetten op rijhoogte.Dan staan je lekzakken niet zo ingeduwd resp uitgerekt.






















Totaal aantal Berichten: 3422
Geregistreerd: 12-01-2008
- ID/DS DS 21 IE Pallas BVH
Volgens mij moeten we hier te moeilijk over doen. Het gaat tenslotte maar om een paar maanden en niet om een paar jaar.
1. Vocht er uit. Dus inderdaad zo veel mogelijk droogrijden en open wegzetten. Ik laat altijd alle ramen helemaal open en de kofferbak ook open. Hangt natuurlijk wel van je stallingsruimte af. Bij een stoffige schuur met muizen zou ik het wat dichter laten.
2. Accu los, maar dat is meer voor het gemak dat je niet na een paar maanden met een lege accu staat.
Alle andere maatregelen zijn imho vooral interessant voor langere stallingsperiodes.
Volg je hart, gebruik je hoofd.
Nou ja die benzinetank, ik dacht dat het voor de tank beter was als ze vol zat. Geen vocht afzetting en dergelijke. En in 4 maanden zal die benzine kwaliteit toch niet echt minder worden?? Ok LPG laat ik leeg…
Blokken er onder op rijhoogte, ok da’s een goeie. Ik dacht dat ze “ontspannender” lag als ze in slaapstand staat. (Dus niet de laagste stand die je kunt instellen maar gewoon de hefboom laten staan)
Citroën: l’Art pour l’Art
Filmpje : 37 ans Citroën CX !!!


























Totaal aantal Berichten: 7618
Geregistreerd: 03-04-2006
- C35 RD
- C3 1.4 Exclusive
Benzinetank zo vol als kan - zo voorkom je bij temperatuurwisselingen condens en daarmee roest. Niks zo vervelend als een verstopt benzinefilter van alle vuiligheid.


































Totaal aantal Berichten: 15759
Geregistreerd: 16-05-2005
- Traction Avant 11B Forest
- Overig Peugeot 306 1.6 Cabriolet Saint Tropez
- Overig Volvo 240 DL estate
- Panhard Dyna Z1 ToutAlu
- 2CV 2CV6 Spécial
- Overig Volvo V60 T5 Inscription
- GS/GSA Special
Gewoon rijden met die auto, dat is er veel beter voor
graddus schreef:Gewoon rijden met die auto, dat is er veel beter voor
Ik dacht het, jij schrijft het.





Totaal aantal Berichten: 587
Geregistreerd: 24-06-2005
- ID/DS DSuper
- 2CV 6 Club
- C4 (2004-heden) Ë C4
Wat je nog kunt doen:
-in olie gedrenkte doekjes in de uitlaat
-ruitenwissers op blokjes
-lakwerk goed schoonmaken
-olieververversen
-vochtvreter in de auto plaatsen
-rubbers met talkpoeder behandelen
-nooit iedere maand even laten lopen, wel rondslingeren of echt warmrijden
Ik zelf rijd gewoon lekker door, zolang er geen zout ligt.
Fijne winter!
Beste mensen houden we er rekening mee dat mensen van buiten de inrichting ook dit forum kunnen lezen,dus liever die intieme vertroetelwijzes via pb lijkt me. Door ‘s winters door te rijden verplicht ik me in ieder geval zelf tot een preventieve onderhoudsbeurt van het onder- en kokerblik in het najaar, spuit hem regelmatig schoon en in het voorjaar weer een inspectie,lekker doorrijden dus.














































Totaal aantal Berichten: 43466
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
f.rockefeller schreef:Beste mensen houden we er rekening mee dat mensen van buiten de inrichting ook dit forum kunnen lezen,dus liever die intieme vertroetelwijzes via pb lijkt me..
Dit mag je ons even gaan uitleggen… Ik zie namelijk zo 1,2,3 geen zaken die het daglicht niet kunnen verdragen of kwaadwillende lieden tot uitnodiging kunnen zijn…..
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Was het duidelijker geweest als er zo’n geel bolletje met een gebogen lijntje(uiteinden omhoog) erin erbij had gestaan?
Het is me wel duidelijk, er zijn winterslapers en winter-doorrijders. Hoewel de DS veel taaier is als een CX laat ik ze toch even een paar maandjes met rust dus bedankt voor de tips!
Citroën: l’Art pour l’Art
Filmpje : 37 ans Citroën CX !!!


































Totaal aantal Berichten: 15759
Geregistreerd: 16-05-2005
- Traction Avant 11B Forest
- Overig Peugeot 306 1.6 Cabriolet Saint Tropez
- Overig Volvo 240 DL estate
- Panhard Dyna Z1 ToutAlu
- 2CV 2CV6 Spécial
- Overig Volvo V60 T5 Inscription
- GS/GSA Special
Even nagedacht of ik het hier moet vragen, maar ik ga het toch doen. Mijnheer de TS, vanwaar bovenstaande volledig not to the point zijnde vergelijking? Je geeft soms de indruk vragen te stellen alsof je er offtopic reacties mee wil uitlokken…
Wat je nog kunt doen:
-in olie gedrenkte doekjes in de uitlaat
-ruitenwissers op blokjes
Ja….en ik zou voor de zekerheid ook vloeipapiertjes leggen tussen de kentekenpapieren . Mensen, waar zijn we mee bezig? Voor een paar maandjes stallen!
Groet Marcel
DS-rijden is heerlijk - vooral na weer eens een paar uurtjes sleutelen (-:
Om je banden rond te houden zijn er in de caravanwereld een soort cupjes verkrijgbaar waar je je wielen op kan zetten. Die hebben dezelfde ronding als de banden. In geval van nood kan je DS er zo af gerold worden (op de kracht van de motor of duwen) en je banden krijgen geen platte kanten. Althans, zo is het mij uitgelegd. Zelf heb ik er geen ervaring mee.
Schijt aan originaliteit.