













































Totaal aantal Berichten: 43466
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Met het spruitstuk op z’n plaats, de veerbol er af en de beschikking over goed gereedschap en een goede garagekrik verwissel ik een startmotor in 1,5 uur. Een dikke, van een 23, is max 2 uur werk.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Gert-Jan Brink schreef:Wilde mn DSvandaag tussen de middag ineens niet starten. Alleen luide klikjes.
Gelukkig toen ik naar huis wilde rijden startte ze weer in 1 keer. Duidelijk een startmotor probleem. Het heeft zich al eens eerder voorgedaan maar na een tweede keer de sleutel omdraaien deed ze het altijd wel. Nu dus na 7 8 keer nog niet.
Ik wil niet wachten tot ik ergens strand met haar en na alle positieve reacties over de Valeo startmotor hier op het forum gelezen te hebben zou ik er graag zo een inbouwen.nou ben ik volgende week donderdag, vrijdag en zaterdag voor mn werk een paar dagen in Rotterdam. Is er iemand die mij aan een adres in Rotterdam kan helpen waar ik zon Valeo kan kopen of iemand die hem voor me kan regelen? Betaling kan ik direct vanaf mijn nederlandse bankrekening regelen , das geen probleem.
Wie o wie kan mij helpen?
Alvast bedanktGert-Jan
Gert-Jan,
Is het inmiddels gelukt met je startmotor?
Groet,
SPAM
















Totaal aantal Berichten: 1526
Geregistreerd: 10-03-2009
- 2CV 2cv6 1973
- HY HY78 1964
- Xantia 1.8 16v Exclusive break 1999
Nou, ik moet je eerlijk zeggen ;ik heb de oude vanavond gedemonteerd. kostte me 2 uur werk. de meeste tijd ging zitten in de motorsteun dwz in het verwijderen daarvan. na demontage van het luchtfilter en wat hitteschildjes bleek ik maar een klein contragewichtje te hebben die met 1 bout vastzat. dus dat was ook zo gepiept. toen bleek dat de grote moer van de motorsteun absoluut niet loswilde. Zelf met moker en beitel niet. ja ik ben soms een beetje barbaars , vikingbloed heh, maar een moer is maar een moer en ik heb er nog wel op reserve. dus moesten de 3 moeren van de steun uit het blok en daarvoor zit de motorsteun dus danig in de weg.Voor beter zicht besloot ik ook het bovenstehitteschild te verwijderen waarbij 1 moer ,natuurlijk de achterste ,dol bleek. De slijptol bracht hier uitkomst, het draadeind is nog te gebruiken. Helaas braken de bovenste 3 bouten af , dat wordt dus improviseren met montage. Bleek ik ook nog het type startmotor te hebben met de extra bouten aan de achterkant en de tijd vloog om, gelukkig kon de startmotor verder zonder problemen weggenomen worden, zonder demontage van spruitstuk of veerbol.
morgen ga ik de nieuwe monteren en hopenlijk kan ik van de week weer rijden. het is hier mooi droog weer en vandaag zelfs plaatselijk 12 graden.
overigens ging het smokkelen vande startmotor in het vleigtuig goed. ik heb em maar niet in de handbagage meegenomen.
Oh ja nog goldfish gespot bij konijnendijk
HY 1964 “Dubbus”,2CV6 1973"Sambalbij”
gehad: 25 eenden, DSuper5 1973, AK400 4x4 bimotor 1976, AZU 1961, AZU 1972, Traction Avant 11BL 1952, CX 2400GTI 1982, 3x Xantia berline nieuw,1x Xsara Picasso nieuw, 1x Xantia break 2.0i 16v 1996, 1 x Xantia break 1.9TD 1996, Xantia 1999 1.8i Exclusive





























Totaal aantal Berichten: 10299
Geregistreerd: 22-03-2005
- GS/GSA 1220 club break
- Overig Panhard 17 break
- GS/GSA X1
- ID/DS DS23H Pallas
- ID/DS ID20F break 21 5-bak
Motorsteun? Grote moer laat ik altijd zitten, de 2 kleine boutjes aan de “voet” van de steun maak ik altijd los.
Citroen!
















Totaal aantal Berichten: 1526
Geregistreerd: 10-03-2009
- 2CV 2cv6 1973
- HY HY78 1964
- Xantia 1.8 16v Exclusive break 1999
dinsdagavond de Valeo gemonteerd. Inderdaad best wel een flinke kier tussen startmotor en blok maar ze start als nooit tevoren.
al met al 3 uur bezig geweest. twee afgebroken tapeinden in het spruitstuk uit moeten boren en nieuw draad in moeten tappen. bij de 2e brak mn tap en dat kosste me ook weer flink wat tijd om het afgebroken stuk uit het gat te krijgen. Uitendelijk alles gelukt.
Vanavond was echter de accu leeg. Ik had twee avonden een looplampje op de accu gehad omdat mn 220volt lamp kapot was. dus niet zo gek dat de accu plat was. Ze staat nu de hele nacht onder stroom en als het morgenochtend droog is neem ik haar mee naar het werk.
Afgelopen nacht is er ingebroken in onze garage, het hangslot is verwijderd maar toen ze naar binnen gingen ging het alarm af en de boeven zijn op de vlucht geslagen zonder iets mee te kunnen nemen.
Ja ook hier on Noorwegen neemt de criminaliteit helaas toe.
Maar goed dat de boel goed is beveiligd en ik ben blij dat ik mijn hok nog met een extra slot afsluit.Alle noren kijken mij daar vreemd op aan maar ik ben nou eenmaal gewend dat het moet. Ze zullen er hier ook aan moeten gaan geloven.
afijn we kunnen weer rijden!!
HY 1964 “Dubbus”,2CV6 1973"Sambalbij”
gehad: 25 eenden, DSuper5 1973, AK400 4x4 bimotor 1976, AZU 1961, AZU 1972, Traction Avant 11BL 1952, CX 2400GTI 1982, 3x Xantia berline nieuw,1x Xsara Picasso nieuw, 1x Xantia break 2.0i 16v 1996, 1 x Xantia break 1.9TD 1996, Xantia 1999 1.8i Exclusive





























Totaal aantal Berichten: 10299
Geregistreerd: 22-03-2005
- GS/GSA 1220 club break
- Overig Panhard 17 break
- GS/GSA X1
- ID/DS DS23H Pallas
- ID/DS ID20F break 21 5-bak
Goed bezig!
Dacht dat de criminelen vooral in Zuid-Europa zaten, maar ga steeds meer twijfelen….
Citroen!
Potjandrie je maakt toch wat mee Gert-Jan.
Ik had mijn startmotor eruit gehaald zonder verder iets te verwijderen behalve het luchtfilter. Bol, motorsteun en spruitstuk laten zitten. Misschien ging dat bij mijn type motor toevallig makkelijk…..?
Verder heb ik mijn startmotor laten reviseren hier in Delft. Ding doet het weer fantastisch. Was in een middagje gedaan, en 80 tientjes armer. Misschien de moeite waard om je oude startmotor, voor als reserve ofzo.
80 tientjes Een nieuwe is een stuk goedkoper.
@Gert-Jan: Goed dat je de boel zo goed beveiligd hebt. Plezierige rit(ten) morgen.
oh.
die had ik niet gevonden voor die prijs. (meer een beetje vanaf 180-200 euro)
maar ja ben er nog steeds gelukkig mee
@driverd…
Valt wel mee hoor met die criminelen hier in zuid europa ......
keeping a DS on the road is 90% science and 50% luck…!
BMW 745E 2020
Mini countryman cooper works
Harley Davidson Springer FLSTSI
KTM 1290 superadventure S
DS 23 i.e BVH Pallas airco ‘73
DS 19 BVH Pallas Cabriolet ‘67
Alumax 22Ft 250PK Evinrude
Karmann ghia 2.2 Cabrio
Ford Thunderbird 55 Cabrio
Chevrolet 3100 54
Volvo p1800 64
Ford mustang GT350 6
Range Rover evoque
Buggy VW
Porsche 356 speedster





















Totaal aantal Berichten: 2967
Geregistreerd: 15-01-2007
- ID/DS DSuper LPG 4bak Méchanique
Erict schreef:80 tientjes
Een nieuwe is een stuk goedkoper.
80 tientjes = € 800…





























Totaal aantal Berichten: 10299
Geregistreerd: 22-03-2005
- GS/GSA 1220 club break
- Overig Panhard 17 break
- GS/GSA X1
- ID/DS DS23H Pallas
- ID/DS ID20F break 21 5-bak
joostie62 schreef:@driverd…
Valt wel mee hoor met die criminelen hier in zuid europa ......
Was dan ook een grapje…
Citroen!
vlietmansje schreef:Erict schreef:80 tientjes
Een nieuwe is een stuk goedkoper.
80 tientjes = € 800…
hahahahaa oeps foutje! hehe 8 tientjes
Gert-Jan Brink schreef:dinsdagavond de Valeo gemonteerd. Inderdaad best wel een flinke kier tussen startmotor en blok maar ze start als nooit tevoren.
al met al 3 uur bezig geweest. twee afgebroken tapeinden in het spruitstuk uit moeten boren en nieuw draad in moeten tappen. bij de 2e brak mn tap en dat kosste me ook weer flink wat tijd om het afgebroken stuk uit het gat te krijgen. Uitendelijk alles gelukt.
Vanavond was echter de accu leeg. Ik had twee avonden een looplampje op de accu gehad omdat mn 220volt lamp kapot was. dus niet zo gek dat de accu plat was. Ze staat nu de hele nacht onder stroom en als het morgenochtend droog is neem ik haar mee naar het werk.
Afgelopen nacht is er ingebroken in onze garage, het hangslot is verwijderd maar toen ze naar binnen gingen ging het alarm af en de boeven zijn op de vlucht geslagen zonder iets mee te kunnen nemen.
Ja ook hier on Noorwegen neemt de criminaliteit helaas toe.
Maar goed dat de boel goed is beveiligd en ik ben blij dat ik mijn hok nog met een extra slot afsluit.Alle noren kijken mij daar vreemd op aan maar ik ben nou eenmaal gewend dat het moet. Ze zullen er hier ook aan moeten gaan geloven.afijn we kunnen weer rijden!!
Gelukkig wist jij dit al.
Toen ik mijn startmotor ging vervangen wist ik dit niet. Ik heb hem er drie keer opnieuw uitgehaald en alles dubbel gecontroleerd. Om later te horen dat dit normaal is.
“Success is not final, failure is not fatal: it is the courage to continue that counts.”