











































Totaal aantal Berichten: 25678
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Ik heb het effe aangepast!
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
DriverD schreef:
Kleine correctie: In het boek staat als kolom 1: Uitlaat open
Ja ik heb inlaten en uitlaten dus bovenaan verwisseld, stom, dat krijg je als je het uit het hoofd doet. Dus kolom 2 en 3 waren ook fout.
Heb de tabel aangepast is nu goed ( heb de tabel in de originele post van mij ook aangepast)
Open UITlaat stellen INlaat stellen UITlaat
1 3 4
3 4 2
4 2 1
2 1 3
Voorzitter stichting DS-TT
http://www.ds-tt.nl
Citroen Expert ( niet zelfbenoemd), chef-werkplaats in Citroen garage in jaren 70, met het benodigde diploma
Chef werkplaats SOS Noodgarage ICCCR 2016
Auto’s: GS birotor, ID 21 f break, DS cabrio 4deurs, Ami6 berline,
Peugeot Expert Alibi camper
Hoi,
Wat dacht je van deze:
tuimelaars van in- en uitlaat op hoogst dode punt (hdp) —-> in en uitlaat stellen
1 op hdp—-> 4 stellen
2 op hdp—-> 3 stellen
3 op hdp—-> 2 stellen
4 op hdp—-> 1 stellen
werkt prima, minder complex!
op aanraden van mijn garagist:
afstellen bij warme motor
steeds 2 maal de afstel ronde doen
Ik rij ook op LPG en hou steeds 20, 25 aan, tot nog toe zonder problemen of geklepper.
succes!
vikingo schreef:Hoi,
Wat dacht je van deze:
tuimelaars van in- en uitlaat op hoogst dode punt (hdp) —-> in en uitlaat stellen
1 op hdp—-> 4 stellen
2 op hdp—-> 3 stellen
3 op hdp—-> 2 stellen
4 op hdp—-> 1 stellenwerkt prima, minder complex!
op aanraden van mijn garagist:
afstellen bij warme motor
steeds 2 maal de afstel ronde doenIk rij ook op LPG en hou steeds 20, 25 aan, tot nog toe zonder problemen of geklepper.
succes!
Is toch niet de garagist die je motor indertijd zo “goed” gerevisieerd heeft?
Er bestaan inderdaad verschillende klepstel methoden, maar die zijn wel specifiek voor het type motor.
Ben in het verleden lelijk op de koffie gekomen bij 2cv. Zijn 2 methoden afh van bouwjaar: ene klep open -> ander kant stellen andere is ene kant tuimelen en andere kant stellen. Weet niet meer uit hoofd welk systeem bij 18pk en welk bij 2cv6 was. In elk geval methode 18pk op 2cv6 uitgevoerd. Resultaat was verbrande kleppen.
U bent gewaarschuwd
Het schema wat ik ( aanvankelijk foutief) opgeschreven heb is het schema wat Citroen aangeeft
Voorzitter stichting DS-TT
http://www.ds-tt.nl
Citroen Expert ( niet zelfbenoemd), chef-werkplaats in Citroen garage in jaren 70, met het benodigde diploma
Chef werkplaats SOS Noodgarage ICCCR 2016
Auto’s: GS birotor, ID 21 f break, DS cabrio 4deurs, Ami6 berline,
Peugeot Expert Alibi camper
Hallo,
Nee het was niet de revisor, maar de garagist, eentje die het wel degelijk kent.
De afstelmethode heb ik wel van de revisor.
Ongeacht wat er toen allemaal mis gelopen is werkt zijn stelmetode wel degelijk en is die ook logisch.
Groeten
Bas




Totaal aantal Berichten: 235
Geregistreerd: 20-01-2008
- ID/DS ID 20/ DSuper 5
Nu dan mijn ervaring met wat vragen.
Gelukkig heb ik zondag wat tegenslag gehad zodat ik niet aan het stellen met het verkeerde overzicht toekwam. Vanmiddag uiteindelijk begonnen met het goede overzicht. Meteen het eerste en misschien wel het lastigste probleem tegen gekomen: het bepalen van de stand van uitlaten en inlaten. Hoe doen jullie dat alleen? Als je draait aan het wiel heb je slecht tot geen zicht op de kleppen.
Is een stok in het bougiegat een optie?
Uiteindelijk kreeg ik hulp van mijn garagebuurman, een bejaarde machinist van de grote vaart. Hij vond de volgorde lijst wel goed, maar hij beweerde dat zodra de kleppen vrij van de tuimelaars staan je ze eigenlijk redelijkerwijs kan stellen. Werd tijdens zijn dienstjaren op de groet vaart altijd zo gedaan. Heeft hij gelijk?
wat opviel is dat van mijn klepstelling niet zoveel klopte. Een paar te ruim, 2 goed en de rest te krap. Voorlopig heb ik ze gesteld op de “zeevaartmanier”. Tips? ze zijn van harte welkom.
Bye,
Jeroen
:smt221





















Totaal aantal Berichten: 2967
Geregistreerd: 15-01-2007
- ID/DS DSuper LPG 4bak Méchanique
vikingo schreef:tuimelaars van in- en uitlaat op hoogst dode punt
Dit moment heet ‘kantelen’, beide kleppen van dezelfde cylinder worden bediend: dat is goed te zien als je het linkse voorwiel draait, hoor.
Als de kleppen van nr 1 tuimelen, kun je nr 4 stellen; en andersom
Als de kleppen van nr 2 tuimelen, kun je nr 3 stellen; en andersom
Zoek anders eens op tuimelen/kantelen.




Totaal aantal Berichten: 235
Geregistreerd: 20-01-2008
- ID/DS ID 20/ DSuper 5
Vanmiddag de boel afgemaakt. Als oefening de cyclus nog een keer herhaald. Rubbers van de bougieschachten en klepdeksel vervangen en alles weer op z’n plaats gezet. Starten en .... heel mooi lopen… Voor het kleppen stellen schudde de motor een beetje. Dat is nu helemaal verdwenen. Op naar volgende (kleine) klus: maandag oliefilter vervangen. In ieder geval wil ik iedereen weer bedanken voor de tips.

















Totaal aantal Berichten: 1659
Geregistreerd: 08-09-2005
- ID/DS DSpécial Berline Confort
- Xsara 1.8i 8V Berline Ligne Prestige
- C5 2.0 16v Berline Caractère BVA
J.Werges schreef:Nu dan mijn ervaring met wat vragen.
Hij vond de volgorde lijst wel goed, maar hij beweerde dat zodra de kleppen vrij van de tuimelaars staan je ze eigenlijk redelijkerwijs kan stellen.
Als de stoterbussen in ons geval op de grondcirkel van de nok op de nokkenas lopen is de spanning van de stoterstang af en moet de speling voelbaar en meetbaar zijn tussen klepsteel
en tuimelaar. Je buurman heeft gelijk, maar het lijstje maakt dat je niet hoeft te twijfelen wanneer je wat kunt stellen. Je hoeft dan de werking niet helemaal te begrijpen om toch kleppen te kunnen stellen. Neem geen risico gebruik het lijstje. Het geeft je gewoon heel duidelijk houvast over de positie van je kleppen….
En altijd na het stellen…nog 1 rondje controleren!
Copain van DS-TT
http://www.ds-tt.nl
Citroën: DSpécial Confort Berline-02-1970-ONK
Xsara-N1, 1.8 8v BVA-1997
C5 2.0i 16v Berline Caractère BVA-2007
Peugeot 309 XR Plus, 1.4i-1991