1 van de 3
 1 2 3 Volgende > 
   
lhm lekkage
pietjan
> 400 berichten
RankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 468
Geregistreerd: 29-03-2008

Gepost: 13 december 2009 05:29 PM

heb ik net de lekkage bij het stuur verholpen ontstaat er een nieuwe plas juist onder de 5de bol.

het lijkt weg te lekken onder het aluminium kapje waar de treiter slang aan vast zit.

het kapje zit vast met twee m5 kruiskop schroeven.

komt deze type lekkage iemand bekend voor?

te repareren zonder drukregelaar te demonteren?

Profiel  
 
DriverD
> 10000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 10299
Geregistreerd: 22-03-2005

- GS/GSA 1220 club break
- Overig Panhard 17 break
- GS/GSA X1
- ID/DS DS23H Pallas
- ID/DS ID20F break 21 5-bak
Gepost: 13 december 2009 11:58 PM
  [ # 1 ]

Is de treiterslang zelf wel ok? Vaak lekt ie aan de binnenkant van de knik, en dan nog alleen als de regelaar “afslaat”. Moeilijk te spotten lekkage dus.

Citroen!

Profiel  
 
repelsteeltje
> 400 berichten
RankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 428
Geregistreerd: 26-02-2006

Gepost: 14 december 2009 10:06 AM
  [ # 2 ]

Eerste verdachte bij zo’n lekkage is idd de treiterslang; als je ‘m losmaakt bij de hd-regelaar en die kant van de slang inspecteert op scheurtjes weet je meer.

Als hij daar heel is is de lekkage waarschijnlijk afkomstig uit je hd-regelaar. Als je je onderdelenboek bestudeert (3-391/3) zie je dat onder dat kapje met kruiskoppen een afdichtingsring gemonteerd zit; ook daar waar de hd-regelaar met een bout aan de bovenkant aan zijn houder vast zit is een plaats waar lekkage kan optreden, ook daar zit een rubber afdichtingsring.
(ik neem aan dat je een stalen hd-regelaar hebt (groene kleur) en geen aluminium (alu-kleur))

Profiel  
 
pietjan
> 400 berichten
RankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 468
Geregistreerd: 29-03-2008

Gepost: 14 december 2009 09:04 PM
  [ # 3 ]

dank, dan ga ik de slang inspecteren. Wanneer de druk regelaar er uit moet is dat een heel gepiel, hoe doe je dat, wat allemaal nog meer weg te sleutelen, benzinepomp demonteren?

Profiel  
 
DriverD
> 10000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 10299
Geregistreerd: 22-03-2005

- GS/GSA 1220 club break
- Overig Panhard 17 break
- GS/GSA X1
- ID/DS DS23H Pallas
- ID/DS ID20F break 21 5-bak
Gepost: 15 december 2009 01:07 PM
  [ # 4 ]

Zelf haal ik er altijd de dynamo uit.

Citroen!

Profiel  
 
vlietmansje
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2967
Geregistreerd: 15-01-2007

- ID/DS DSuper LPG 4bak Méchanique
Gepost: 31 augustus 2011 09:24 PM
  [ # 5 ]

Vanmorgen proefritje gemaakt om alle systemen te testen voor apk na een stallingsperiode van twee jaar.

Alle vloeistoffen op peil, alle lampjes en claxons doen het, remmen ok. Mooi.
Beetje uitlaatlekkage aansluiting vlampijp en flex.pijp, vooruit, da’s het enige.

Na kilometer of tien gestopt: tik, tik, tik?
Lijkt op lucht in LHM-pomp.

Nog juist genoeg tijd om weer thuis te geraken, laatste bocht geen stuurbekrachtiging mee, laatste verkeersdrempel geen voorvering meer, achteruit de garagebox in en rode lamp: STOP!

Inderdaad sliert olie over de straat en voorraadvat leeg.

Na inspectie onder de kap en het spoor volgend lijkt de HD-regelaar/treiterslang eerste verdachte.

Met het beetje hoogte dat de voorkant nog heeft leg ik stapeltje blokjes hout onder de voorste (linker)kriksteun en ga thuis de zaklamp halen.


Met lampje erbij is het inderdaad natte boel daar beneden.


Nu komt het rare: na het lossen van de 12mm bout om het systeem te ontlasten komt er SCHUIMENDE LHM uit de aansluiting van de treiterslang op de HD-regelaar??

Nu snap ik dat er nog restdruk van de voorvering/voorraadbol kan zijn, maar de treiterslang heeft toch geen druk te verduren?

Wie schijnt een nieuw lichtje op de beschreven situatie?

knuffel

Profiel  
 
bogaard77
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 25738
Geregistreerd: 31-07-2003

- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Gepost: 31 augustus 2011 10:05 PM
  [ # 6 ]

Door het kleine ontlucht gaatje gaat je lhm schuimen.

Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>

Profiel  
 
DriverD
> 10000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 10299
Geregistreerd: 22-03-2005

- GS/GSA 1220 club break
- Overig Panhard 17 break
- GS/GSA X1
- ID/DS DS23H Pallas
- ID/DS ID20F break 21 5-bak
Gepost: 31 augustus 2011 10:24 PM
  [ # 7 ]

Slangklem op treiterslang kapot?

Citroen!

Profiel  
 
vlietmansje
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2967
Geregistreerd: 15-01-2007

- ID/DS DSuper LPG 4bak Méchanique
Gepost: 31 augustus 2011 11:20 PM
  [ # 8 ]
DriverD schreef:

Slangklem op treiterslang kapot?

Zou dat zo maar kunnen?

In ieder geval weet ik zeker dat de slang zelf al op de auto zat bij aanschaf in 1986, en de slangklem bijgevolg óók.

knuffel

Profiel  
 
DriverD
> 10000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 10299
Geregistreerd: 22-03-2005

- GS/GSA 1220 club break
- Overig Panhard 17 break
- GS/GSA X1
- ID/DS DS23H Pallas
- ID/DS ID20F break 21 5-bak
Gepost: 31 augustus 2011 11:39 PM
  [ # 9 ]

Een slangklem kan doorroesten, als ie niet van RVS is.

Citroen!

Profiel  
 
vlietmansje
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2967
Geregistreerd: 15-01-2007

- ID/DS DSuper LPG 4bak Méchanique
Gepost: 31 augustus 2011 11:54 PM
  [ # 10 ]

‘k Ga morgen kijken!

Deze oplossing zou errug simpel zijn…

knuffel

Profiel  
 
DriverD
> 10000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 10299
Geregistreerd: 22-03-2005

- GS/GSA 1220 club break
- Overig Panhard 17 break
- GS/GSA X1
- ID/DS DS23H Pallas
- ID/DS ID20F break 21 5-bak
Gepost: 01 september 2011 12:19 AM
  [ # 11 ]

Meteen ook de slang zelf even goed controleren, is mijn tip! Smile

Citroen!

Profiel  
 
nltecoko
> 700 berichten
RankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 760
Geregistreerd: 10-12-2006

- Xsara Break 1.6 16V
- C5 2.0 HDiF Break Exclusive
- ID/DS DS21 Pallas BVH
- ID/DS DS 23 Break bv5
Gepost: 01 september 2011 10:38 AM
  [ # 12 ]
DriverD schreef:

Een slangklem kan doorroesten, als ie niet van RVS is.

Moet wel een héél erg schone auto zijn, wil de klem van de treiterslang zo vetvrijzijn dat roest daar vat op krijgt Smile

‘67 DS21bvh: “de nieuwe”
‘74 DS23 break, 5bak: poetsmobiel
‘05 C5 break: daghap / ‘02 Xsara 1.6 Break; voor de kids
ex ‘06 C5 2.0 HDIf exclusive break
ex ‘70 DS21ie, bvh, pallas: winterbak / rallywrak
ex ‘97 Xantia 1.9TD Break: total loss / ex ‘98 XM tct ambiance: stille zweef /
ex ‘72 DS23bvh: helaas total loss / ex ‘68 DS21bvh: sloper, ex-winterwrak / ‘00 Xantia 2.0HDi break/ ex ‘00 Xsara 1.6 Coupé

Profiel  
 
vlietmansje
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2967
Geregistreerd: 15-01-2007

- ID/DS DSuper LPG 4bak Méchanique
Gepost: 01 september 2011 04:06 PM
  [ # 13 ]

De slangklem aan de HD-regelaar was érg gangbaar, het beschermrubber onder de klem was vergaan.
Even getwijfeld of aandraaien zou volstaan, maar toch de slang in zijn geheel verwijderd: er blijkt tóch een scheurtje te zitten onder de bevestiging aan de HD-regelaar!

Op de slang staat productiedatum 12-83, overigens.

Inmiddels uit mijn mini-magazijntje een goede gebruikte opgeduikeld, alleen ook geen goede beschermrubbertjes voor de slangklemmen…

Kan ik hiervoor elke rubbersoort gebruiken, of is dit speciaal spul?


Anders kan morgen de hele boel weer in elkaar gezet worden.


Wordt vervolgd.

knuffel

Profiel  
 
DriverD
> 10000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 10299
Geregistreerd: 22-03-2005

- GS/GSA 1220 club break
- Overig Panhard 17 break
- GS/GSA X1
- ID/DS DS23H Pallas
- ID/DS ID20F break 21 5-bak
Gepost: 01 september 2011 04:25 PM
  [ # 14 ]

Dus toch?
Rubber voor bescherming? Daar zou ik niet heel kieskeurig zijn. Als het goed is (!) komt daar geen LHM. Smile

Citroen!

Profiel  
 
vlietmansje
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2967
Geregistreerd: 15-01-2007

- ID/DS DSuper LPG 4bak Méchanique
Gepost: 01 september 2011 06:52 PM
  [ # 15 ]

Heb inmiddels poging tot montage gewaagd: valt niet mee om de slangklem op de HD-regelaarkant weer goed te krijgen.
Heb overigens (gewapende) waterslang gebruikt, inwendig 19mm.

Helaas roepen nu andere verplichtingen, morgenmiddag hopelijk afmaken!

knuffel

Profiel  
 
 
1 van de 3
 1 2 3 Volgende > 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2025 | adverteren
Facebook