Mijn ID 19B uit ‘67 staat nu in de garage en wordt klaar gemaakt voor de spuiter. Aan de flanken zitten van die imitatie randjes, ik haal deze eraf en las de gaatjes dicht, zodat de ID weer wordt zoals deze geleverd is. Bij mij zit op het voorspatbord mijn achteruitkijkspiegel, eigenlijk heeft dat ding daar niet veel nut, ik zie er niet veel in zo verscholen achter de ruitenwisser en de deurstijl. Ik zou graag wat meer willen weten over achteruitkijkspiegels, waar werden deze gemonteerd, op welke plek zie je er nog wat in, en welke soorten zijn er? En welke (goede) soorten kun je nog verkrijgen?
Ooit had ik een zweedse ID, daar zaten de spiegels heel ver naar voren op de spatborden. Een beetje lastig te verstellen, maar wel goed zichtbaar. Dat stond ook wel mooi.
ID19B 1967

Totaal aantal Berichten: 2967
- ID/DS DSuper LPG 4bak Méchanique
Vanaf zekere datum zijn de spatbordspiegels verboden ivm gevaar voor voetgangers.
Latere DSsen hebben spiegels aan de deuren: grote en kleine glazen, links kortere en rechts langere armpjes, namaak en origineel, verkleinende glazen en vlakke…
en daarin zie je echt veel,
door de luchtweerstand neemt je topsnelheid wel wat af..
.komma
Als je het origineel wilt hebben, kun je een rondje leboncoin.fr maken. Dat heb ik voor het CX-topic ook gedaan. Aan de frequentie, dat spiegels op een auto uit een bepaald jaartal voorkomen, kun je wel destilleren welke origineel moeten zijn. Met een beetje mazzel vind je op dezelfde site onder ‘Equipement Auto Moto’ ook degene die je nodig hebt.
Een dag niet gezweefd, is een dag niet geleefd.
Kijk ook ‘ns op de site van de Citroën SM-club! http://www.citroensmclub.nl
Ik meen mij te herinneren dat de spiegels bij vroege DS-en door plaatselijke garagist werden geplaatst. Zeker bij de oudere types is het daarom een zooitje wat betreft plaats en type.
mijn twee 67ers hebben gewoon zo een grote flap aan de deur. Lijkt me standaard Ds. De ene heeft 1 de andere 2. De rechter is extra optie, slecht voor de lijn, maar goed voor de veiligheid.
.komma

Totaal aantal Berichten: 3422
- ID/DS DS 21 IE Pallas BVH
Nu we het toch over de spiegels hebben, een vraag die me al langer bezighoudt, maar die ik nooit een topic waard vond:
De spiegels op de deuren zijn niet rechthoekig maar hebben een hogere en een lagere kant. Hoe is het bedoeld: de hoge kant aan de deurzijde of de lage kant aan de deurzijde?
Volg je hart, gebruik je hoofd.

Totaal aantal Berichten: 777
- 2CV 2cv6 Spécial
- Berlingo 1.6 Tonic
Buitenspiegels waren tot een bepaald jaar (weet niet welk jaar, maar mijn ex-ami6 berline van bouwjaar 1964 had er ook geen) toch helemaal niet verplicht in Frankrijk? Ik ga er gemakshalve vanuit dat je wagen Franse invoer is. Dus men deed maar wat en de accessoirehandel leverde natuurlijk diverse modellen. Mijn DSuper5 van bouwjaar 1974 had toen ik ‘m kocht montagepunten van extra caravanspiegels op de voorspatborden, dat zie je ook regelmatig.
Succes met je zoektocht!

Totaal aantal Berichten: 7611
- C35 RD
- C3 1.4 Exclusive
Brian schreef:Nu we het toch over de spiegels hebben, een vraag die me al langer bezighoudt, maar die ik nooit een topic waard vond:
De spiegels op de deuren zijn niet rechthoekig maar hebben een hogere en een lagere kant. Hoe is het bedoeld: de hoge kant aan de deurzijde of de lage kant aan de deurzijde?
Hoge kant hoort buiten.
Wat ik het meeste zie op de franse verkoopsite, en op plaatjes van oude DS’sen (IDees)is wel de spiegel op de deur. In elk geval op de linker deur. Ik begrijp uit andere topics dat er nogal een verschil is tussen spiegels, gemaakt van RVS of van plaatstaal met een dun laagje chroom… Nu wilde ik vragen of iemand weet waar ik een goede spiegel kopen kan, maar ik vraag mij ook af wat anderen vinden van de plaatsing van een achteruitkijkspiegel, waar zie je het wat er achter je aankomt? Heeft het voordelen om niet op de deur maar op het voorspatbord een spiegel te plaatsen? Anders dan mooiigheid?
ID19B 1967

@ break23m: dank je wel. Dan heb ik hem goed.
@ Ischiev: Hoe dichterbij de spiegel bij de chauffeur zit, hoe groter het blikveld. Dus in een spiegel op de deur zie je meer. Van minder belang is dat je een spiegel op de deur makkelijker kan verstellen.

Totaal aantal Berichten: 10299
- GS/GSA 1220 club break
- Overig Panhard 17 break
- GS/GSA X1
- ID/DS DS23H Pallas
- ID/DS ID20F break 21 5-bak
Ischiev schreef:Wat ik het meeste zie op de franse verkoopsite, en op plaatjes van oude DS’sen (IDees)is wel de spiegel op de deur. In elk geval op de linker deur. Ik begrijp uit andere topics dat er nogal een verschil is tussen spiegels, gemaakt van RVS of van plaatstaal met een dun laagje chroom… Nu wilde ik vragen of iemand weet waar ik een goede spiegel kopen kan, maar ik vraag mij ook af wat anderen vinden van de plaatsing van een achteruitkijkspiegel, waar zie je het wat er achter je aankomt? Heeft het voordelen om niet op de deur maar op het voorspatbord een spiegel te plaatsen? Anders dan mooiigheid?
http://www.huubintzandt.nl
Spiegels in overvloed, hij weet ook welke op jouw auto hoort.
Citroen!
Brian schreef:Nu we het toch over de spiegels hebben, een vraag die me al langer bezighoudt, maar die ik nooit een topic waard vond:
Ik zie nu bij het zoeken naar spiegels een onderdelen katalogus op Citroworld, daar staat de spiegel op een geëxplodeerde tekening met de smalle kant naar buiten. Leuk, onzekerheid zaaien.
ID19B 1967

Totaal aantal Berichten: 10299
- GS/GSA 1220 club break
- Overig Panhard 17 break
- GS/GSA X1
- ID/DS DS23H Pallas
- ID/DS ID20F break 21 5-bak
Smalle kant buiten zie je het meest, in Frankrijk staan ze ook wel eens verticaal.
Citroen!

Op de cover van de laatste La Bombe: smalle kant naar buiten.
Op de Nederlandse DS-folder van 1970: geen enkele buitenspiegel!
Zelfs in die tijd reed men blijkbaar nog zonder buitenspiegel, later één, nog later twee.
Meest geziene plek: op de deuren
Plek van waaruit je het meeste ziet: op de deuren
Stand van waaruit je het meeste ziet wat je moet zien: brede kant buiten, smalle kant binnen
Op mijn Acadiane (heb ik nu niet meer) had ik de rechter buitenspiegel verticaal staan, smalle kant beneden. Dat gaf net iets meer zicht op de buitenkant van de laadruimte (makkelijk bij smalle doorgangen, de laadbak is namelijk bij de Acadiane het breedste gedeelte). Mogelijk biedt die stand wat méér zicht bij het achteruit inparkeren van de DS…....
Jumpy 2.0 HDi 136 PK FAP 9/2008, Buscamperuitvoering (Gris Fer Metallic)
2CV6 Spécial 6/1988 (Blanc Meije)
(in verleden 2x Acadiane, 3x2CV, DS21, Visa, GSA-Break, 2xBX D, 2xXantia D, C5 HDi en Xsara Picasso)
Voor wie geen buitenspiegels wil monteren waarvoor het nodig is om in deuren of spatborden te boren/schroeven, is er ook nog een andere, eveneens originele oplossing: klemspiegels. Deze worden permanent op het glooiende, halfronde bovenrandje van de deur gemonteerd. Het is dus geen caravanspiegel o.i.d., maar een echte volchroom buitenspiegel.
Je ziet ze nogal eens op geimporteerde D’s. Zoals op de 58-er ID19 - in het prachtige Ecaille Blonde - van wijlen Maus Gatsonides (zie de bekende foto in o.a. Olivier de Serres, Citroen DS, pagina 269). CTA Service in Zeeland verkoopt ze nieuw (als Traction accessoire) voor een kleine drie tientjes, ovale en ronde.
“Conduire une DS19 signifié: conduire dans un petit palais confortable et luxueux… Son confort est sans égal. C’est celui d’un avion qui ne quitterait pas le sol”