Lekkende oliedruksensor
camemBert
> 1500 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1533
Geregistreerd: 26-06-2006

- Traction Avant 11BL
- ID/DS 23IE Pallas mech
- (Grand) C4 Picasso 1.8 Ambiance
Gepost: 23 december 2009 02:07 PM

Ik kwam er vorige week achter dat de motor olie lekte bij de oliekoeler. Van het weekend er onder gekeken en toen bleek de druksensor (schakelaar) olie te lekken. Ik dacht eerst dat het een kwestie van steviger aandraaien was maar daar zat geen beweging meer in.
Wat kan je daar slecht bij zeg! van onder lukt niet, sensor zit schuin boven op de koeler montageplaat. Van boven is erg lastig vanwege de luchtschuif+slangen en extra koelslangen voor luchtschuif+lpg+verwarming rechts. WPH geeft aan bol verwijderen, maar dat hielp weinig. Dus ook de dynamo maar verwijderd en een steek-ring sleutel 22 doormidden geslepen want er is geen bewegingsruimte voor zo’n lange sleutel.
Na montage bleek de sensor te lekken rondom het draadeindje van de aansluiting, van onder het witte kapje.

Heeft iemand dat ook al eens gehad, komt dit vaker voor?

Gelukkig had ik er nog een over van de motorwissel van voor de zomer, maar die had ik klaar gelegd op een kartonnetje op de grond. Die bleek weggewaaid en er was een 30cm laag sneeuw gevallen dus ik kon op gevoel door de sneeuw naar de sensor zoeken…. Binnen sleutelen is echt handiger in dit weer.

Hij zit er nu op en lekt niet meer!

PS: heeft iemand fotos hoe de aanzuigslang en tunneltje voor de oliekoeler gemonteerd zit? Bij mij zit er nog niets aan en het onderdelenboek laat dit niet zien.

Du pain, du vin et… Citroën!

Citroen-forum.nl: ...omdat je Citroën nooit af is!

Profiel  
 
vlietmansje
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2967
Geregistreerd: 15-01-2007

- ID/DS DSuper LPG 4bak Méchanique
Gepost: 23 december 2009 02:10 PM
  [ # 1 ]
camemBert schreef:

Heeft iemand dat ook al eens gehad, komt dit vaker voor?

Ja, ja.

knuffel

Profiel  
 
citroen23
> 7000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 7354
Geregistreerd: 18-01-2004

- SM 2.7 carb
Gepost: 23 december 2009 02:24 PM
  [ # 2 ]

idem

Citroën SM: Ceci n’est pas une voiture…..c’est un art de vivre !!

history: BX gti (2x), BX sport, BX 16V MK2,Xantia 2.0 SX, DS23 pallas injection.

Profiel  
 
repelsteeltje
> 400 berichten
RankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 428
Geregistreerd: 26-02-2006

Gepost: 23 december 2009 02:27 PM
  [ # 3 ]

Bij motorolielekkage is deze sensor m.i. idd de eerste verdachte. Komt zeker vaker voor, typisch een onderdeel wat je reserve meeneemt op lange tochten verweg, ze kosten niet veel, maar als je er niet aan kan komen…

Profiel  
 
pascalvm
> 1000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1069
Geregistreerd: 06-11-2008

- ID/DS DSuper
- BX 16 TRS
- ID/DS DSuper
- BX GTI automaat
- BX 19TGD Break
Gepost: 23 december 2009 02:28 PM
  [ # 4 ]

Volgens mij is dit een zwak punt bij alle motoren, ik heb hem een paar maanden terug ook vervangen (kom er alleen iets makkelijker bij met een DSuper)

dagelijkse diesel: BX TGD Break, de GTI, winterklassieker: BX 16 TRS, zomerklassieker: DSuper

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2025 | adverteren
Facebook