1 van de 2
 1 2 Volgende > 

De snoek van Koen- onderhoud ID19B- raad en ondersteuning welkom
Ischiev
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 37

- ID/DS ID19B
Gepost: 22 december 2009 11:50 PM

Ik heb eerder jarenlang gereden in en ID19. Destijds was die auto een luxe en erg mooie auto voor mij. Ook al ontbrak het aan een aantal kleinigheden en onderdelen. En staal. En ook al reed deze niet altijd, was het membraam in de benzinepomp van linoleum- dat maandelijks verweekte en ik moest vervangen voor een nieuw stukje—-linoleum.
Nu heb ik een nieuwe ID gekocht. De auto was bij het kopen stoffig, muf en niet aantrekkelijk. De lak was net zo oud als de auto (‘67) en begon te roesten. Dat was het eerste wat moest worden aangepakt.
Nu, bij het demonteren van de auto kom ik er achter hoe mooi en goed zij is. Alles lijkt origineel of erg goed onderhouden, bij de achterlichten zitten de reserve lampjes, alle boutjes zitten gemonteerd met de plaatjes, vrijwel niets ontbreekt en aan alles is te zien dat er weinig meet haar gereden is en er niet onoordeelkundig aan haar gesleuteld is.
Tot nu.
In de deuren zitten alle plastic afdekkingen gekit, op de ontgrendelingen zitten de rubbertjes die lastig weer terug te zetten zijn- en waarvan je weet dat een sleutelaar ze niet terug zet, alle boutjes “kloppen”. Op de panelen staan nummers en papieren plakkers die erop duiden dat het originele delen zijn. Adelheid verplicht, maar ik mis de ervaring en de kundigheid om mijn ID zo goed te onderhouden zoals zij gewend is. Raad is dus erg welkom.
Het eerste waar ik naar op zoek ben zijn goede adressen voor onderdelen. Waar koop ik de goede rubbers en dopjes die niet allemaal meer heel zijn. Welke delen moet ik vervangen na lang gebruik. Moet ik de raamsnorren met klemmen monteren, of eerst de klemmen en dan de snorren daarin zetten? Bij twee deuren zijn de goten voor de deurrubbers (alleen maar) een beetje verroest en missen er stukjes, hoe krijg ik dat weer goed en hoe monteer ik deze rubbers weer? Bij de C-stijl zitten paneeltjes aan de binnenzijde, hoe bekleed ik die?

Eenieder begrijpt- ik kom nog met een hoop vragen en ben blij met opmerkingen en tips.

ID19B 1967

Profiel  

DriverD
> 10000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 10299

- GS/GSA 1220 club break
- Overig Panhard 17 break
- GS/GSA X1
- ID/DS DS23H Pallas
- ID/DS ID20F break 21 5-bak
Gepost: 23 december 2009 12:08 AM
  [ # 1 ]

Dat zijn wel veel vragen ineens.
Ben je al lid van de DS-club? Daar hebben ze de onderdelen EN de kennis, ook van oudere modellen.

Citroen!

Profiel  

Ischiev
< 100 berichten
Rank

- ID/DS ID19B
Gepost: 23 december 2009 12:27 AM
  [ # 2 ]

Jawel, ik ben lid van de DS club. Enkel nog niet zo actief, ik ken daar nog niet zoveel mensen en ik ben een keer op een cursus dag geweest voor het uitvoeren van een 5000km beurt. Mijn eerdere ID heb ik 10 jaar geleden verkocht voor een paar honderd gulden, nu is veel nieuw voor mij. Vandaar al mijn vragen. Nu moet ik eerst een adres vinden voor simpele onderdelen als alle rubbertjes en dopjes, vooral de dopjes op de deuren, voor en achterklep moet ik deels vervangen, dat zijn geen grote zaken begrijp ik. Ik probeer het via dit forum om op mijn vragen antwoord te krijgen.

Gr. Koen

ID19B 1967

Profiel  

vlietmansje
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 2967

- ID/DS DSuper LPG 4bak Méchanique
Gepost: 23 december 2009 08:53 AM
  [ # 3 ]

Hoi Koen, welkom en succes met je project!

Als je de actuele topics hier beetje gaat volgen doe je vanzelf al adressen en tips op. Kijk eens op het topics met de wederwaardigheden van een specifieke auto, bv pavang is met dakbekleding bezig (geweest), maar die heeft eerder ook de C-stijlen gedaan.
Verder kun je door het aankaarten van je eigen werkzaamheden (met foto’s gaat dat het beste) veel forumleden bereiken en verleiden tot het geven van reacties. Sommigen zijn dagelijks aanwezig en goed geínformeerd!

Heb er zelf tenminste in de afgelopen drie jaar alzo veel plezier van gehad.

knuffel

Profiel  

robbertkars
> 800 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 831

- ID/DS DS21 Pallas BVH
- ID/DS DS 23 IE Pallas BVH
Gepost: 23 december 2009 09:49 AM
  [ # 4 ]

Voor onderdelen kan je terecht bij chyparse (hydroliek, rubbers, plaatwerkdelen), bij http://www.ds-sassen.de (voor bijna alles), bij Huub in het zand(ook bijna alles maar dan tweedehands\orgineel).
Tik eerst eens een goed en compleet werkplaatshandboek op de kop, scheelt een hoop en voorkomt dat je toch gaat zitten pielen en daarmee je terecht gewaardeerde originaliteit beetje bij beetje verprutst.
succes, veel plezier en neem vooral de tijd.

Profiel  

Dirkman
> 900 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 963

Gepost: 23 december 2009 10:13 AM
  [ # 5 ]

af en toe plaatjes bij je topic plaatsen helpt! Smile worden we warm van.. .

en je kunt op sites als Citroworld.com, je helemaal uitleven op van alles en nog wat. MEt fotootjes en winkelwagentjes. Sturen ze het op, kun je lekker doorsleutelen Smile.

Er is in DS land bijna alles nog te krijgen, nieuw of oldstok.

welkom welkom.

.komma

Profiel  

pavang
> 1200 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 1234

- ID/DS Dsuper5
- DS 5 Sport chic hdi160
- XM V6.24 Exclusive (serie 2 met ZPJ4 3.0)
- SM 2,7 Carb.
Gepost: 23 december 2009 02:16 PM
  [ # 6 ]

Welkom op dit mooie forum.
Voor onderdelen bel ik meestal naar Cypharse of Huub in"t Zandt.
Als je vroeg belt, heb je het de andere dag vaak al in huis.
In Utrecht heb je elk jaar de Citromobiel beurs, hier staan al deze leveranciers met een stand.
Alleen moet je nog even wachten tot mei Wink

Groeten Peter.

Profiel  

Ischiev
< 100 berichten
Rank

- ID/DS ID19B
Gepost: 23 december 2009 08:39 PM
  [ # 7 ]

Zo, weer een dag lekker bezig geweest. Alle carosseriedelen zijn nu gedemonteerd en kaal gehaald, een aantal delen is schoon en al bij de spuiter, morgen volgt de rest hopelijk. Ik heb de ramen uit de deuren gehaald. Bij elk raam heb ik twee boutjes los gehaald en twee pennetjes-met-plaatjes los gemaakt. In het midden van het raam zit nog een geleider die op het raam klemt, ik heb deze nu met een tang open gehouden om de ramen eruit te krijgen, ik vraag mij af of daar een handige truc voor is, het monteren kan wel eens een stuk moeilijker worden! Ik heb al het een en ander aan tips en trucs gevonden op dit forum, gelukkig ben ik niet de enige die een ID onderhoud. Ik blijf mij wel een beetje afvragen of zo een mooie complete en originele ID wel aan mij toevertrouwd is…
Ik zal van de restauratie wat meer foto’s maken- wanneer daar tijd voor over blijft. Het is pittig doorwerken om alles kaal en schoon te krijgen voor de spuiterij.

Gr.  Koen

Afbeelding Bijlagen
090716-ID19B 006.jpgAfbeelding 002.jpg
Klik op de thumbnail om de hele afbeelding te zien

ID19B 1967

Profiel  

DriverD
> 10000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank

- GS/GSA 1220 club break
- GS/GSA X1
- ID/DS DS23H Pallas
Gepost: 24 december 2009 12:32 AM
  [ # 8 ]

De ruiten (de)monteer ik altijd door ze tussen de zware klem te schuiven. Het mechanisme moet daarvoor wel losgemaakt worden van de deur.

Citroen!

Profiel  

JOGI
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 1

Gepost: 26 december 2009 09:32 PM
  [ # 9 ]

als ik de ruiten de-monteer gebruik ik een hamer !
neen niet om het glas stuk te slaan Smile
ik gebruik de houten steel van een grote hamer: deze past juist met de platte kant tussen het mechanisme en dan gewoon een kwartje draaien en je hebt de ruimte !

Profiel  

DriverD
> 10000 berichten

- GS/GSA 1220 club break
- GS/GSA X1
- ID/DS DS23H Pallas
Gepost: 26 december 2009 10:15 PM
  [ # 10 ]

Hallo Jogi,

Deze tip kenden we al, maar toch bedankt. Misschien een goed idee om je even voor te stellen hier?

Citroen!

Profiel  

Ischiev
< 100 berichten
Rank

- ID/DS ID19B
Gepost: 29 december 2009 10:00 PM
  [ # 11 ]

http://www.mijnalbum.nl/Album=BJE3B3YY

Een poging om een link naar de foto’s van mijn auto te maken, ik geniet vaak van foto’s die anderen in hun verhaal zetten, toch denk ik vaak dat mijn foto’s voor een ander weinig toevoegen- ik ben niet zo een goede fotograaf en mijn foto’s bieden weinig “drama”. Ik heb dan ook weinig te doen- en veel te weinig tijd om het klaar te krijgen.
Vandaag heb ik de laatste delen naar de spuiterij gebracht. Ik heb nog een nachtje goed nagedacht over de kleur waarin ik alles gespoten wil hebben, wilde ik toch niet liever ‘n blauwe?.... Maar zelf vind ik de kleur van mijn ID, Kandahar Grijs mooi, rustig en erg passend. Ik heb wel besloten om de binnenkant aan te gaan passen. Ik weet nog niet hoever ik daarin ga, maar de bekleding wordt toch rood. Maar nu eerst het chassis en de delen onder de carosserie goed behandelen en zorgen dat deze snoek nog een lange tijd meegaat.
Op de site van Nuancierds.fr zag ik dat mijn ID bij de originele kleuren staat, dan ga je dat toch niet meer veranderen???

Gr.  Koen

Afbeelding Bijlagen
Schuin-vooraanzicht-2.jpgVooraanzicht-Naakte ID.jpg

ID19B 1967

Profiel  

Ischiev
< 100 berichten
Rank

- ID/DS ID19B
Gepost: 29 december 2009 10:06 PM
  [ # 12 ]

Bij het laten overspuiten heb ik ook besloten om de sierlijsten aan de zijkanten weg te halen en de gaatjes in de panelen dicht te laten lassen. De sierlijsten waren niet mooi meer en deze waren niet origineel. Mocht iemand de oude willen hebben- oud, het rubber gebarsten en sowieso gedeukt- laat het mij weten, anders gooi ik de delen weg.

Gr. Koen

Afbeelding Bijlagen
Afbeelding 007.jpgAfbeelding 008.jpgAfbeelding 009.jpg

ID19B 1967

Profiel  

Ischiev
< 100 berichten
Rank

- ID/DS ID19B
Gepost: 30 december 2009 10:39 PM
  [ # 13 ]

Ik heb de titel van mijn verhaal maar aangepast, ik ben niet bezig met een restauratie, maar gewoon met onderhoud, de auto waar ik aan werk is klokgaaf, een enkel boutje mist, een rubbertje is gescheurd. Of, zoals ik vandaag merkte, een muisje heeft een heel nest in de verwarming gemaakt en het radiatortje geblokkeerd met een hele voorraad zaden en noten. Arm beestje heeft nu waarschijnlijk honger met dit weer…
Maar een drama levert mijn auto mij niet op, alles gaat los zoals het moet- of toch niet álles, een trompet is gesneuveld doordat het contramoertje niet werd vastgehouden door het kooitje en ik dit toch lost moest maken. Alles werkt zoals het werken moet en zit waar het zitten moet.
Ik heb nog een paar foto’s aan het album toegevoegd.

Groet,  Koen

ID19B 1967

Profiel  

alexander
> 800 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 812

- ID/DS ID 19 P
Gepost: 31 december 2009 08:57 AM
  [ # 14 ]

Mooie kleurcombinatie: Gris Kandahar/Vert Jura

Profiel  

Ischiev
< 100 berichten
Rank

- ID/DS ID19B
Gepost: 02 januari 2010 10:48 PM
  [ # 15 ]

Vandaag heb ik wel een serieuze vraag- voor de goede opletters. Ik heb een ID 19B uit mei 1967. Uit het reparatie handboek van Citroën haal ik dat ik een DV motor moet hebben. Ik heb een 123-ontsteking gekocht voor een DV motor, maar nadat ik mijn oude ontsteking gedemonteerd heb blijkt deze er toch heel anders uit te zien, heb ik iets gemist?
Mijn vraag is welk type motor in mijn auto gebouwd is. Alles lijkt helemaal origineel te zijn, op de motor zit een kleine solex carburateur gebouwd, de ontsteking is bij het schutbord geplaatst.
Wanneer iemand hier meer over weet te vertellen hoor ik dat graag!

Afbeelding Bijlagen
verschil ontstekingen.jpg

ID19B 1967

Profiel  

1 van de 2
 1 2 Volgende > 

© Citroën-Forum 2003 - 2025 | adverteren
Facebook