Totaal aantal Berichten: 1649
- XM PRV V6.24 Exclusive serie1
- DS 3 Racing 207pk
Hoeveel warmer kan ik zo niet zeggen, maar bij bijna alle ZPJ4`s zit de olietemperatuur rond de 100, 110 gr C.
Beide typen motoren produceren heel erg veel hitte, als je de motorkap opentrekt na een rit komt er een explosie van hitte vrij .
Citroën is een beetje vreemd , maar wel lekker
!
Vandaag even naar de KVS gekeken, ziet er schoon uit, niveau (koud) ongeveer 2 cm onder de bovenkant van het schotje. Hoe hoog moet dit zijn?
Ik heb nog niet met draaiende motor gekeken, of er belletjes tevoorschijn komen.
Oliepeil is ongeveer een cm boven max, heb ‘m van de zomer (zo’n 4000 km terug) ververst met 5W40. Weet niet meer of het volsynthetische was of niet.
Ik vind sowieso dat deze motor erg warm wordt. Misschien komt het door de niet goed functionerende ACAV-kleppen, maar met filerijden gaat de KVS gauw naar de 100 graden. Toen ik op vakantie was in Italië en daar in de file stond zag ik de metertjes flink oplopen, de KVS tegen het rode aan. Met stevig doorrijden (zo’n 170+) loopt de KVS ook op tot boven de 100, en de olietemperatuur gaat dan naar 130 graden.
Op de ZPJ automaat had ik geen olietemperatuurmeter, maar de KVS-temperatuur was haast niet van de 85 graden af te krijgen, zelfs niet bij een kruissnelheid van 200 km/u. Alleen als ik met 170 in een file aan kwam stormen liep de temperatuur eventjes op, om daarna weer in te zakken naar 85 graden.
Uiteraard heeft een automatische ZPJ meer koelvermogen (2 x 120 Watt fans) dan een handgeschakelde ZPJ4 (1 x 120 W + 1 x 90), maar toch… Net zoals het nadraaien, wat de automatische ZPJ wel had en de handgeschakelde ZPJ4 niet. Maar dat heeft geloof ik ook met de automaat te maken.
Dan moet ik nog vertellen dat ik voornamelijk kleine stukjes rijd, de olietemperatuurmeter komt net van de 50 graden af als ik op bestemming ben. En deze auto heeft dorst, 500 km op 93 liter (ja, dat ging er echt in, kwam pruttelend bij de pomp aan) is een stuk minder gunstig dan de automaat (!) die 550 km op 80 liter deed. Met de automaat heb ik ooit 850 km op een tank gereden, bij deze ben ik niet verder dan 700 gekomen. Volgens autoweek moet deze auto toch echt zuiniger zijn. Maar nogmaals, dat kan ook met die ACAV-kleppen te maken hebben, of met mijn rijstijl. Het kost een hoop energie als die achterste klep opent bij 1500 toeren, maar gelukkig niet als ik niet zoveel gas geef. En ik schakel door bij zo’n 2200 toeren. Ik probeer zuinig te rijden, maar misschien overdrijf ik het? Qua verbruik is 50 in z’n 5 het zuinigst, maar dan draait de motor ongeveer 1300 toeren. Dus ik houd het maar op de 4e versnelling.
P.S. Ik ben geen snelheidsduivel, deze informatie heb ik voornamelijk in Duitsland opgedaan.
Groetjes Erik!
KVS moet/mag tot bovenste rand schotje.
Heb jij de motorolie zelf afgevuld tot 1 cm boven max? Zo niet, dan is dat wel
merkwaardig. Peil morgen anders nog eens op een andere plek.
Je kan een aansteker tegen je peilstok houden, als het gaat knetteren
zit er kvs in je olie.
wordt idd wel erg warm. werken je fans wel naar behoren?
Mijn warmte meter komt niet aan de 100 graden (niet olie) maar blijft netjes zo rond de 90 staan.
XM V6 24v Exclusive
Xsara Picasso 1.8

- DS 3 Racing 207pk
Mijns inziens wordt jouw motor (Lampie) ook veel te heet.
Met 5W40 (marketingtechnisch gesproken volsynthetisch) zat mijn koelwatertemp rond 90, 95 gr C en mijn olietemperatuur 100 gr C.
Met 0W40 (echt volsynthetisch) zit mijn koelwatertemperatuur rond 80 gr C en mijn olietemperatuur ook rond 80 gr C. Behalve als ik snel wil zijn en flink doortrek, dan gaat de koelwatertemperatuur naar 90 gr C en olietemperatuur rond de 90, 100 gr C.
Van je ACAV systeem vanaf 1500 tr/min blijft vreemd, normaal doet hij het of doet hij het niet. Is de injectiecomputer al uitgelezen en gewist? Is er misschien een ACAV klep inwedig lek?
Met “normaal” rijden kan ik 1 op 10 misschien 1 op 11 halen op de snelweg, net 800km op een volle tank is mogelijk. Jouw motor kan dus nog zuiniger worden .
Met korte ritjes door de stad is het een zuipert en dit probeer ik zoveel mogelijk te vermijden als het kan.
Is jouw onsteking (bougies, bougiekabels, verdeler met rotor) in orde?
ZPJ(4) zijn toerenmachines korte slag motoren, hoge toerentallen vindt de ZPJ(4) machine fijner dan lage toerentallen.
!
Tja, wat is naar behoren? Fans doen zowel hoge als lage stand, dus dat lijkt me goed. Ik weet alleen de grenswaarden niet waarop die dingen snel en langzaam moeten gaan draaien. Maar zoals gezegd, Lexia is onderweg, dus straks zal ik een stuk meer weten.
Olie heb ik tot net onder max gevuld. Maar een mogelijkheid is nog steeds condensvorming, het water komt erbij in de olie dus het niveau loopt op. Ik moet even een flink stuk rijden, en kijken wat het oliepeil doet.
De KVS had ik niet eerder naar gekeken, ja bij aankoop, om te checken naar sporen van een lekke kop.
Oh, bedenk me net dat ik olie gepeild heb op een aflopend parkeervak, met de neus naar beneden. Hm…
Ik denk volgende week ergens laten snuffelen aan m’n KVS. Hopen dat er dan iemand open is.
Groetjes Erik!
Da’s waar ook, ik heb bij mijn CX de temperatuur omlaag gekregen door NGK bougies in plaats
van Champions (paddestoelen??) te monteren. Wellicht het proberen waard…
Citrophile schreef:
Is jouw onsteking (bougies, bougiekabels, verdeler met rotor) in orde?
Citrophile schreef:Van je ACAV systeem vanaf 1500 tr/min blijft vreemd, normaal doet hij het of doet hij het niet. Is de injectiecomputer al uitgelezen en gewist? Is er misschien een ACAV klep inwedig lek?
De computer is ‘schoon’. Geen foutmeldingen.
Een lekke ACAV klep heb ik ook al aan zitten denken, maar onmogelijk -> balgjes worden opengetrokken door vacuüm, maar de klep gaat open op het moment dat ik het gas flink indruk -> gebrek aan vacuüm, toch ?
Op de tekeningen lijkt het net alsof elke ACAV-klep zijn eigen toerentalsensor heeft, klopt dit?
Ontsteking in orde? Geen idee? Af en toe ‘schommelt’ de motor wel, vooral als ie door en door koud is…
Hoe controleer ik dat, afgezien van de bougies eruit draaien?
Zijn de bougiekabels oorspronkelijk zwart? Nee toch?
Groetjes Erik!
Sjaak81 schreef:Je kan een aansteker tegen je peilstok houden, als het gaat knetteren
zit er kvs in je olie.
Dan zit er een water-achtige substantie in je olie toch? Je kunt niet zeker weten of het KVS is wat gaat knetteren (koken).
Groetjes Erik!

- DS 3 Racing 207pk
Als de elektroklep inwendig lekt, is er alijd vacuum in de balgjes aanwezig. Normaal gesproken komt het vacuum in de balgjes zodra de elektroklep een signaal krijgt van de injectiecomputer.
Een ACAV klep heeft geen toerentalsensor, de injectiecomputer geeft het signaal aan de hand van het toerental van de motor.
Een ACAV klep is puur een elektroklep (spoel), welke op het oog identiek uitziet als de elektroklep van een hydractive2 veersysteem. Met rubberen slangetjes is de elektroklep verbonden met het motorvacuum en de balgjes.
!
Lampie schreef:Sjaak81 schreef:Je kan een aansteker tegen je peilstok houden, als het gaat knetteren
zit er kvs in je olie.Dan zit er een water-achtige substantie in je olie toch? Je kunt niet zeker weten of het KVS is wat gaat knetteren (koken).
Nee, maar denk je echt dat het condenswater is? Ik heb er nog niet eerder van gehoord, dat het merkbaar problemen geeft. Of je moet echt elke dag niet meer dan 1 of 2 km rijden…
De dealers hebben een tester (chemisch goedje) waarmee ze kunnen zien of er
olie in de kvs zit (of andersom?)
Oeps… ops: ventiel en klep en balg, ik haal de dingen door elkaar. In machinebouwland noemen we zo’n electroklep een ventiel, en ik dacht dat je met ‘klep’ ‘balg’ bedoelde.
... en ik heb pas één pilsje op, het wordt wat de komende dagen…
Problemen? Niet echt… Het heet worden had ik met vakantie al last van, en heb daarna pas olie ververst. Dan had ik daar al wat moeten zien denk ik?
Het KVS ruiken is wel nieuw, dat is het enige eigenlijk… Maar misschien is het inderdaad zo dat er wat KVS naar buiten lekt en wat ik in de dop zie inderdaad door condens komt.
Groetjes Erik!

- DS 3 Racing 207pk
De bougies horen absoluut niet zwart te zijn! Dan loopt de motor veel te rijk en kan een goede verklaring zijn van je abnormale benzineverbruik. Als de bougiepuntjes een lichte koffiekleur hebben dan is het goed.
De bougies: Eyquem RFC 58 LS 3
Als ik mijn motor koud start schiet die meteen door naar de 2000 tr/min en houd dat even aan om vervolgens rustig te zakken. Mijn motor “pruttelt of schommelt” niet wanneer die koud is.
!
De bougieKABELs zijn zwart ... met opdruk ...
Het schommelen is met rijden, met half gas. Hoe leg ik dit nou weer uit? Schok-schok-schok doet het. Alsof ik met wiebelende voet op het gaspedaal zit.
Stationair loopt ie eigenlijk prachtig, mede omdat de airco niet inschakelt.
Groetjes Erik!

- DS 3 Racing 207pk
Gelukkig . Toen de XM nieuw was met de ZPJ(4) waren de bougiekabels rood, maar de vervangingssets zijn altijd zwart (rode bougieskabels vind ik stiekem mooier).
!