Totaal aantal Berichten: 1069
- ID/DS DSuper
- BX 16 TRS
- ID/DS DSuper
- BX GTI automaat
- BX 19TGD Break
Vorige week ging er spontaan een lampje branden op mijn dashboard;
Het “rempedaal”;
Hoe wordt deze (aan) geschakeld; ik neem aan via een contactdraad in de remblokken;
dus als deze op zijn gaat de lamp branden?
Nu zijn mijn blokken net deze zomer vervangen, dus ik vermoed dat er ergens sluiting gemaakt wordt, als mijn aanname hierboven klopt…

Totaal aantal Berichten: 3422
- ID/DS DS 21 IE Pallas BVH
Ja, klopt. Via een draad in de remblokken. Bij de rem rechtsvoor kan je ze duidelijk zien zitten. Vermoedelijk idd ergens sluiting. Misschein kan iemand anders(uit ervaring) vertellen waar de sluiting mogelijk/waarschijnlijk zit.
Volg je hart, gebruik je hoofd.
Het kan ook zijn dat de draad schuin in het remblok zit en al kontakt maakt als het betreffende remblok nog maar minimaal gesleten is.
Je kan er dan voor kiezen een controledraad los te laten,erzijn er dan toch nog drie over.
Of alle 4 ffff los en/of het stekkertje tbv de remblokken (grijs) van de kabelboom boveaan nabij de zekeringkast fff los trekken. Gewoon systematisch fff nalopen….. O ja, wellicht is 1 (of meerdere) zuiger(s) blijven hangen na het intrappen van de rem het (of de) remblok(ken) kunnen dan alsnog (te vroeg) slijten waardoor deze toch aan vervanging toe is.
Citroën SM: Ceci n’est pas une voiture…..c’est un art de vivre !!
history: BX gti (2x), BX sport, BX 16V MK2,Xantia 2.0 SX, DS23 pallas injection.

Totaal aantal Berichten: 2967
- ID/DS DSuper LPG 4bak Méchanique
pascalvm schreef:Vorige week ging er spontaan een lampje branden op mijn dashboard;
Het “rempedaal”;
Hoe wordt deze (aan) geschakeld; ik neem aan via een contactdraad in de remblokken;
dus als deze op zijn gaat de lamp branden?Nu zijn mijn blokken net deze zomer vervangen, dus ik vermoed dat er ergens sluiting gemaakt wordt, als mijn aanname hierboven klopt…
Als het contactstiftje in een van de blokken contact maakt met de schijven (met name dus tijdens het remmen) gaat het lampje echt goed branden. Zo is het systeem ontworpen: de blokken zijn dan bijna versleten. Als het draadje echter ergens tegenaan schuurt en zo massa maakt zie je dat vaak alleen bij hobbels, bochten ed.; het lampje gloeit wel op, maar niet echt van harte.

- ID/DS DSuper
- BX 16 TRS
- ID/DS DSuper
- BX GTI automaat
- BX 19TGD Break
De remblokken zijn zeker niet versleten, ik loop de DSuper regelmatig even na,
en een visuele inspectie van de blokken hoort daar zeker bij (2 weken terug voor het laatst…)
Ik duik morgen even onder de kap, en dan zal ik eens kijken of ik kan zien waar het probleem zit…
Is er nog een andere plek waar eventueel sluiting gemaakt kan worden?
En de handremblokken, hebben die ook een contactdraad?
pascalvm schreef:Is er nog een andere plek waar eventueel sluiting gemaakt kan worden?
Onwaarschijnlijk…....
En de handremblokken, hebben die ook een contactdraad?
Nee !!
Citroën SM: Ceci n’est pas une voiture…..c’est un art de vivre !!
history: BX gti (2x), BX sport, BX 16V MK2,Xantia 2.0 SX, DS23 pallas injection.

Totaal aantal Berichten: 10299
- GS/GSA 1220 club break
- Overig Panhard 17 break
- GS/GSA X1
- ID/DS DS23H Pallas
- ID/DS ID20F break 21 5-bak
De draden van de remblokslijtage-indicatie zijn massa-geschakeld, dus overal waar de draad tussen remblokken en lampje doorschuurt kan ie massa maken waardoor het lampje gaar branden.
Citroen!

- ID/DS DSuper
- BX 16 TRS
- ID/DS DSuper
- BX GTI automaat
- BX 19TGD Break

- ID/DS DSuper
- BX 16 TRS
- ID/DS DSuper
- BX GTI automaat
- BX 19TGD Break
Inmiddels (al weer even terug) is het opgelost;
Het probleem werd veroorzaakt door een “lekkage” van de radiateur;
het slangetje waardoor overtollige koelvloeistof weg loopt zat niet goed aangesloten.
hierdoor lekte er koelvloeistof op de remblokken die er kennelijk voor zorgde dat er sluiting gemaakt werd.
Sinds ik deze lekkage heb verholpen gaat de lamp ook niet meer branden.