Onze DS staat gedurende het pekelseizoen in de garage, maar die laat ik dan wel eens in de zoveel tijd even een half uurtje lopen en dan ook een tijdje met de airco aan. Zo ook vandaag. De motorkap stond open omdat de acculader er nog aan had gezeten.
Na afloop zag ik opeens naast de auto een vlekje roze vloeistof. Ook op het linkervoorscherm zaten spatten die waren er vervolgens aan de zijkant afgelopen. Kleur: roze. consistentie: een heel ietsje dikker dan water, reukloos. De roze kleur is echt prinsesjes-roze, de kleur van (verdund) lux afwasmiddel.
Nu ga ik hem uiteraard morgen of zo weer een half uurtje aanzetten om te kijken waar dit vandaan komt spetteren, maar ik vroeg me van te voren al af wat het kan zijn:
- geen LHM (groen)
- geen motorolie
- geen olie van de automatische bak (rood en heeft bepaalde reuk)
- geen olie van het differentieel
- geen koelvloeistof (blauwig)
- vloeistof van de airco?
- ruitensproeier? Het pompje daarvan is stuk, maar hij stond niet ruiten te sproeien. Bovendien niet reukloos.
Voorlopig kom ik uit op aircovloeistof. Is dat spul inderdaad roze en kleurloos?
Tegenwoordig heb je ook roze koelvloeistof.Maar als je zeker weet dat er blauwe inzit…...
Citroën SM: Ceci n’est pas une voiture…..c’est un art de vivre !!
history: BX gti (2x), BX sport, BX 16V MK2,Xantia 2.0 SX, DS23 pallas injection.





























Totaal aantal Berichten: 10299
Geregistreerd: 22-03-2005
- GS/GSA 1220 club break
- Overig Panhard 17 break
- GS/GSA X1
- ID/DS DS23H Pallas
- ID/DS ID20F break 21 5-bak
Zelf zou ik ook denken aan koelvloeistof, deze kan rozig geworden zijn doordat er nog een deel oude koelvloeistof in het systeem zat?
Citroen!
Underdaad: het was de koelvloeistof. Gaatje in de slang tussen expansievat en radiateur, vlakbij de radiateur. Spoot tegen wat andere slangen en kabeltjes aan.
Toch roze dus. Zo zie je maar, geheugen is niet zo betrouwbaar.
Vul ‘m dan ook weer bij met roze s.v.p.:
nu het koude weer nadert is het zaak de vorstbeschermende eigenschappen van het koelsysteem te controleren. Ververs het koelsysteem tijdig. Mag je in iedere auto ‘zomaar’ elke koelvloeistof gebruiken? Zeker niet! Het mengen van verschillende soorten koelvloeistof en antivries kan schadelijke gevolgen hebben voor de techniek.
Het mengen van de verschillende soorten koelvloeistoffen wordt zowel door de autofabrikanten als door de koelvloeistofproducenten afgeraden.Rood, blauw, groen: je komt koelvloeistof in alle mogelijke kleuren tegen. De kleur dient slechts ter herkenning en heeft niets met de kwaliteit van doen. Het mengen van de verschillende soorten koelvloeistoffen wordt zowel door de autofabrikanten als door de koelvloeistofproducenten afgeraden. Er kunnen problemen ontstaan met loskomende oxidatielagen die voor verstopping zorgen, lekkages van de waterpomp en de koppakking(en) zijn niet uitgesloten en kunststoffen en rubber kunnen verzwakken of aangetast worden met koelvloeistofverlies tot gevolg. De genoemde problemen treden niet onmiddellijk op, maar wel op de lange duur.
Heb begrepen uit andere berichten dat roze vermengt met blauw of groen tot sludge in je koelcircuit kan leiden….
Citroën SM: Ceci n’est pas une voiture…..c’est un art de vivre !!
history: BX gti (2x), BX sport, BX 16V MK2,Xantia 2.0 SX, DS23 pallas injection.














































Totaal aantal Berichten: 43374
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
citroen23 schreef:Vul ‘m dan ook weer bij met roze s.v.p.:
nu het koude weer nadert is het zaak de vorstbeschermende eigenschappen van het koelsysteem te controleren. Ververs het koelsysteem tijdig. Mag je in iedere auto ‘zomaar’ elke koelvloeistof gebruiken? Zeker niet! Het mengen van verschillende soorten koelvloeistof en antivries kan schadelijke gevolgen hebben voor de techniek.
Het mengen van de verschillende soorten koelvloeistoffen wordt zowel door de autofabrikanten als door de koelvloeistofproducenten afgeraden.Rood, blauw, groen: je komt koelvloeistof in alle mogelijke kleuren tegen. De kleur dient slechts ter herkenning en heeft niets met de kwaliteit van doen. Het mengen van de verschillende soorten koelvloeistoffen wordt zowel door de autofabrikanten als door de koelvloeistofproducenten afgeraden. Er kunnen problemen ontstaan met loskomende oxidatielagen die voor verstopping zorgen, lekkages van de waterpomp en de koppakking(en) zijn niet uitgesloten en kunststoffen en rubber kunnen verzwakken of aangetast worden met koelvloeistofverlies tot gevolg. De genoemde problemen treden niet onmiddellijk op, maar wel op de lange duur.
BRON: http://www.amt.nl/web/Nieuws/Tonen-Nieuws-Werkplaats/Koelvloeistof-niet-mengen.htm
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Nog beter !! had mijn stukje van een ander forum gehaald.
Citroën SM: Ceci n’est pas une voiture…..c’est un art de vivre !!
history: BX gti (2x), BX sport, BX 16V MK2,Xantia 2.0 SX, DS23 pallas injection.
Hmm, ik heb daar nooit zo op gelet. Is het verversen van de koelvloeistof ingewikkeld? Als ik dat slangetje toch moet vervangen kan ik eventueel ook wel alle vloeistof vervangen.
Doe er dan de orginele blauw of groen in. Roze is meer voor de moderne motorblokken.
Citroën SM: Ceci n’est pas une voiture…..c’est un art de vivre !!
history: BX gti (2x), BX sport, BX 16V MK2,Xantia 2.0 SX, DS23 pallas injection.





























Totaal aantal Berichten: 10299
Geregistreerd: 22-03-2005
- GS/GSA 1220 club break
- Overig Panhard 17 break
- GS/GSA X1
- ID/DS DS23H Pallas
- ID/DS ID20F break 21 5-bak
Groene koelvloeistof zou ik niet gebruiken: Gevaar van verwarring met LHM bij lekkage.
Verversen is niet moeilijk: Via het kraanje onder aan de radiateur kan je al veel aftappen, de tweede aftapplug zit op het motorblok zelf.
Citroen!






















Totaal aantal Berichten: 3198
Geregistreerd: 16-06-2005
- SM 2.7 Carburateur
- C5 exclusive
- Berlingo 1.4 I multispace
- 2CV special
Ik dacht dat de rose koelvloeistof de allernieuwste kwalitiet is en dat deze NIET geschikt is voor een DS .
Zou de voetpakingen van de cilinderbussen opvreten .
Walter
Meten is weten , gissen is missen












































Totaal aantal Berichten: 25678
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
ik meng al jaren blauwe vloeistof van verschillende merken zoals gamma en brezan. Nooit problemen.
En idd. Ik ken een verhaal van een man wiens broer de radiator moest bijvullen “uit dat groene vaatje”..... Zo twee liter LHM in zn koelsysteem….
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>