hallo.
ik heb een Dspecial uit 1970 met DV2 motor. (ontstekingshuis aan de voorzijde) met 123.
Mijn blok lekt olie net onder de onstekingsunit.
Nu heb ik natuurlijk gezocht en kwam ik dit topic tegen. ik heb ok even gezocht in het werkplaathandboek maar zag er niet veel info over.
Aangezien ik niet de behoefte heb aan mijn bak eruit halen ging ik ook voor de groef optie. Echter is het voor mij niet helemaal duidelijk wat hier bedoeld word. de groef moet deze gemaakt worden in het verdelerhuis (dus de 123 unit in mijn geval) bij het dikkere gedeelte zo laag mogelijk op de unit?
bedankt en fijne kerstdagen!
Ik denk dat ze hier een gleufje willen laten aanbrengen tbv de o-ring.
(als het hoger of lager (of ergens anders…..)moet: laat maar horen !!)
Citroën SM: Ceci n’est pas une voiture…..c’est un art de vivre !!
history: BX gti (2x), BX sport, BX 16V MK2,Xantia 2.0 SX, DS23 pallas injection.
Ja dat idee had ik ook.
in de andere topic word er gesproken over de twee keeringen die moeten worden vervangen. ik neem aan dat dit nr 12 en 14 zijn?
loopt hier dan een as doorheen richting de bak? (aangezien er aan de kant van nr 12 ook een gat en keering zit)
vreemde constructie inderdaad.
kan een 123 schade oplopen doordat er olie bij komt van onderen of hoef ik me daar niet druk om te maken?
12,13 en 14 want je hebt hem er nu toch af…..As komt er boven aan het koppelingshuis weer uit waar de poelie opkomt. (12 is trouwens meer een soort O-ring zodat de olie niet in het koppelingshuis komt).
Of hij schade oploopt ??? lijkt me sterk daar de printplaat helemaal bovenin zit.
Zie nummer 1 voor opening van de nokkenas
Citroën SM: Ceci n’est pas une voiture…..c’est un art de vivre !!
history: BX gti (2x), BX sport, BX 16V MK2,Xantia 2.0 SX, DS23 pallas injection.
bedankt voor de heldere uitleg, ik heb de bak er niet af, maar meer dat ik weet hoe en wat mocht deze bak er ooit afgaan in de toekomst. ik zal eens kijken of ik voor nu een O-ring erin kan zetten.
ja de printplaat zit helemaal bovenin de 123 unit, en er zal vast wel een keeringetje ofzo zitten, maar denk check even voordat ik het perongelijk sloop en weer zo’n nieuwe unit mag halen….












































Totaal aantal Berichten: 25739
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
In het huisje 10 zit een keerringetje. DAT moet je vervangen. en 12 is wel degelijk een echte keerring.
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
ah! ja ik zat al te denken lijkt me toch goed als de haakse overbrenging naar de ontsteking ook gesmeerd word…. dus die keering zit daarin maar dat huis rijg je er nog steeds niet af door die as en dan moet de bak eraf…. pffffft.
is die keering dan dus nr 11.?
maar de plek zoals aangegeven met het rode streepje is wel degelijk de goede plek voor een groef en 0-ring?












































Totaal aantal Berichten: 25739
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
11 is de keerring. die groef kan ergens op de as. Maar dan moetje een groef in je 123 slijpen/draaien… Nogsteeds kan er olie IN je 123 komen. Oude verdelers hebben een lek gaatje waardoor die olie weer weglekt..
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
hey bogaard, bedankt voor je reactie.
hehe ja dan lekt het vervolgens door dat gaatje naar buiten en ben ik nog geen steek verder. hehe
(zal wel minder zijn als nu).
hmmm maar kan de 123 (printplaat) dan beschadigen van binnen door de olie?
zit daar niet toevalalig een keeringetje in ofzo….? weet niet of iemand anders dat toevallig weet of dat ik bij 123 zelf moet checken….
dus als je het goed wil doen moet je die keering dus vervangen dus de bak eraf
grrrrrrrr. die keering zou je dan vervangen via de onderkant waar de dikkere as erin zit?
mano schreef:hey bogaard, bedankt voor je reactie.
hehe ja dan lekt het vervolgens door dat gaatje naar buiten en ben ik nog geen steek verder. hehe
(zal wel minder zijn als nu).hmmm maar kan de 123 (printplaat) dan beschadigen van binnen door de olie?
zit daar niet toevalalig een keeringetje in ofzo….? weet niet of iemand anders dat toevallig weet of dat ik bij 123 zelf moet checken….
dus als je het goed wil doen moet je die keering dus vervangen dus de bak eraf
grrrrrrrr. die keering zou je dan vervangen via de onderkant waar de dikkere as erin zit?
Ik dacht dat er in de 123 ook nog een keering zit ( ff bij hun checken, of de 123 even uitelkaar halen), dus dan is de groef met O-ring een prima idee ( ik zal met alle plezier die goref er voor je in draaien).
Voorzitter stichting DS-TT
http://www.ds-tt.nl
Citroen Expert ( niet zelfbenoemd), chef-werkplaats in Citroen garage in jaren 70, met het benodigde diploma
Chef werkplaats SOS Noodgarage ICCCR 2016
Auto’s: GS birotor, ID 21 f break, DS cabrio 4deurs, Ami6 berline,
Peugeot Expert Alibi camper
top, ik check even met 123 voor de zekerheid.
ik heb zelf beschikking tot een draaibank dus dat komt helemaal goed. bedankt voor het aanbod!












































Totaal aantal Berichten: 25739
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
elektronika kan prima tegen olie maar of het goed is…
Die keering vervang je door het huisje uit elkaar te halen.
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>