Totaal aantal Berichten: 10299
- GS/GSA 1220 club break
- Overig Panhard 17 break
- GS/GSA X1
- ID/DS DS23H Pallas
- ID/DS ID20F break 21 5-bak
Als de diameter van de “hals” (deel dat in het blok gaat) maar hetzelfde is, maakt de rest niet veel uit.
Citroen!
Dat lijkt juist het probleem te zijn, of bedoel je “de kraag”, in plaats van de hals? In elk geval zijn “de tenen” van de 123 veel verder gespreid, en is het geheel onder “de kraag” en/of “de hals” veel dikker bij de 123. Ik heb de 123 verder niet gepast nadat ik mijn oude Marechal uit het blok heb gehaald. Ik was ervan overtuigd dat de 123 niet ging passen… Deze heeft ook geen flens om vast te zetten. Mischien moet ik dat morgen toch maar doen, even passen. En het zit zo lekker weggewerkt, zelfs met de hele carosserie verwijderd kom je er maar ll-ig bij.
Maar, is het nu een DV motor of een ander type?
Groet, Koen
ID19B 1967

Totaal aantal Berichten: 2967
- ID/DS DSuper LPG 4bak Méchanique
Als je heel veel tijd hebt kun je eens door het topic “Eva….” spitten. Heb daar ook een DV-blok in (gehad).
Bij mijn weten is er een speciale voet voor de 123 voor jouw (DV) blok, zeg maar een ander type.
Er is een speciale website van 123, heb je daar al gekeken?
Zie hier:
http://www.123ignition.nl/products.php
Hier is o.a. het volgende te lezen:
ID-19B’s from 9-‘66 until 9-‘68 with ‘DV’-engine , and DS19A / DS19MA & ID19FA with ‘DY’-engine from ‘65 to ‘68 require a different fixation. For these cars we offer a ‘123\DV-R’ with a special mounting bracket.
En nog een link naar meer leesvoer.
Zit er geen typeplaatje op je motorblok? Bij mijn DX4 is deze te vinden aan de linkerkant van het blok als je voor de auto staat, schuin achter de HD pomp. Weet niet of de oudere types motorblokken ook zo’n plaatje hebben en of dat op dezelfde plek zit.

Totaal aantal Berichten: 33
- Xantia 1.8i X
- CX 25 GTI Turbo
- CX 20 RE
- CX 22 TRS
Ischiev,
In je auto hoort van origine inderdaad een DV motor. En wel DV zonder toevoeging, maar dat had je zelf ook al gevonden.
Vlietmansje en Erict wijzen je inderdaad in de goede richting voor wat betreft de 123 onsteking.
Het is inderdaad verstandig om toch even je motortype te controleren. Dat typeplaatje zit aan de rechterzijde van je motorblok. Erict heeft het over ‘linkerkant van het blok als je voor de auto staat’, dat is hetzelfde. Echter, als ik me niet vergis heb je een auto zonder stuurbekrachtiging. Dus heb je geen 7plunjerpomp aan de rechterzijde van je motorblok, maar een 1plunjerpompje aan de linkerzijde van motorblok. Kijk voor het plaatje waar je motornummer op staat naar de rechtervoorzijde van het klepdeksel. Rechts is hierbij niet de bestuurderskant en de voorzijde is richting de voorkant van de auto. Ga daar vanaf de onderzijde (pakking) van het klepdeksel (bij cilinder 1) ongeveer 16 centimeter naar beneden. Daar zit een identificatieplaatje voor je motorblok, dat kan vies zijn…
Succes ermee!
Wellicht overbodig:
Uit eigen ervaring weet ik dat de 123/DV-R, dus die met afwijkende bevestiging, in ieder geval een paar jaar geleden niet goed werd geleverd. Ik neem aan dat deze fout hersteld is. Maar misschien goed dat je er van op de hoogte bent voor het geval dit toch niet goed is. De onderzijde met de twee nokjes (die excentrisch staan) voor de aandrijving zat er 180graden gedraaid op.
Voor het geval dat je motoridentificatieplaatje ontbreekt: ik denk dat de motorblokken waarbij de stroomverdeler dicht bij het schutbord zit, dus niet ter hoogte van cilinder 1, je deze andere bevestiging nodig hebt. Maar er zullen vast wel forum’ers zijn die dit precies weten.
Groetjes,
Mijn Citroënforum foto’s (niet veel): http://www.mijnalbum.nl/Album=SRLEZ8DL

- GS/GSA 1220 club break
- GS/GSA X1
- ID/DS DS23H Pallas
Overigens: De flens van de orginele onsteking moet altijd over gezet worden.
Citroen!
Ik heb vandaag de 123 gemonteerd. Het blijkt inderdaad te passen, ondanks de dikkere poot. Het is geen makkelijk klusje, je komt er maar erg moeilijk bij, zelfs nu de auto deels gedemonteerd is. Alle bevestigingen zitten onder de ontsteking en zijn bijna onbereikbaar.
Nu twijfel ik of ik de condensator van de oude ontsteking nog afzonderlijk op de 123 moet gebruiken. Ik weet eigenlijk niet goed wat de condensator doet, de onstekingspoel zorgt voor de vonk, de contactpunten zorgen voor het moment en de verdeler zorgt dat de vonk naar de juiste bougie gaat. Volgens mij.
Bij de 123 zit een nieuwe flens voor de montage. Deze zit gemonteerd met twee inbus boutjes die gezekerd zijn met moertjes. Alles onderop natuurlijk en alleen op de tast te bereiken.
De rest van de dag heb ik van alles geschilderd. Mijn idee was om, wanneer de carosserie gespoten wordt, de auto deels te demonteren en allerlei onderdelen die beginnen te roesten weer te spuiten, zoals rond het achterraam, bij het schutbord en de delen waar de nummerplaten opzitten. Nu kom ik er achter dat de tijd te kort is om alles (goed) te doen wat ik wil. Er is rijkelijk met tectyl gewerkt en om bijvoorbeeld stuk waar de nummerplaat op zit te kunnen spuiten moet eerst de tectyl en de (lichte) roest weg. Dat betekent een hele hoop doeken met heel veel Thinner, en uiteindelijk toch gehaast werk waar ik niet tevreden over ben en verf die traag droogt met deze kou.
Gr. Koen
ID19B 1967

- GS/GSA 1220 club break
- GS/GSA X1
- ID/DS DS23H Pallas
Bij een 123 vervalt de condensator.
Citroen!
DriverD schreef:Bij een 123 vervalt de condensator.
Kijk, hier heb ik nu wat aan!
Dus, als ik het goed begrepen moet ik nu enkel de rode draad van de 123 op de ontstekingsspoel aansluiten en de tijd goed afstellen. Nu heb ik als voorinstelling de ontsteking zo gedraaid dat ik het led-je zie terwijl ik het “pennetje” in mijn vliegwiel heb laten vallen- dat zou 12gr voor het BDP moeten zijn.
Gr. Koen
ID19B 1967

- GS/GSA 1220 club break
- GS/GSA X1
- ID/DS DS23H Pallas
En niet vergeten de pen uit het vliegwiel te halen voor je start….
Citroen!
Zo, Ik heb de laatste week hard gewerkt om mijn ID weer in elkaar te zetten, met alle delen schoon en beschermd tegen roest. Afgelopen donderdag is het plaatwerk van de spuiter terug gekomen. Héél voorzichtig heb ik alles opgehaald, Oh wat is het allemaal mooi! Het monteren kost wel wat tijd, alle rubbertjes weer op de juiste plek zetten, de deuren weer in elkaar zetten, ramen monteren met een hamer…. Dat werkt inderdaad erg goed! Ik moet weer overdag naar mijn werk, dus nu gaat het in de avonduren, maar ik heb goede hoop dat ik dit weekeinde weer in een mooie ID rijden kan.
Ik zit wel met een probleem, ik heb de koplampen gedemonteerd om de behuizing, de zwarte stalen kap achter de koplamp van een tweede neus weer netjes te maken. Ik heb daarbij ook een veerklem losgehaald en weet nu niet meer hoe dit vastzat… heeft iemand daar een foto van?
Ik zet twee fotootjes van de klem hierbij, in mijn album staan nog meer foto’s van het werk:
http://www.mijnalbum.nl/Album=BJE3B3YY
Aanwijzingen hoe ik de lamp weer in elkaar zet zijn erg welkom, na het weekeinde foto’s van de ID compleet!
Gr. Koen
ID19B 1967