


























Totaal aantal Berichten: 8165
Geregistreerd: 15-08-2004
- Ami Super
- C3 1.4 Exclusive automaat
- (Grand) C4 Picasso 1.6 e-HDi
Ziet er heel goed uit Alex! Een echte Pallas: dorpels en wieldoppen herken je uit duizenden. Jammer dat je dat fraaie kenteken niet kan behouden. De RDW wil dit soort kenteken mogelijkheden nog steeds niet toestaan in Nederland, eeuwig zonde. Maar goed de RDW heeft wel meer rare kuren.
Hoort de luchthapper er trouwens wel bij?
Suc6 met het werk.
Patrick
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
hogervp schreef:Ziet er heel goed uit Alex! Een echte Pallas: dorpels en wieldoppen herken je uit duizenden. Jammer dat je dat fraaie kenteken niet kan behouden. De RDW wil dit soort kenteken mogelijkheden nog steeds niet toestaan in Nederland, eeuwig zonde. Maar goed de RDW heeft wel meer rare kuren.
Hoort de luchthapper er trouwens wel bij?Suc6 met het werk.
Patrick
Als het goed is komen ook bij imprt auto’s met als eerste toelating van voor 1 januari 1978 (toen de gele platen offcieel werden ingevoerd) terecht in “historische reeksen” (00-YA-00 oid) met het recht om blauwe platen te voeren. Ik viel met mijn GS dus ook buiten de boot. Aann de andere kant, in zijn tijd zal deze wagen ook al voorzien zijn geweest van gele platen… De RDW trekt gewoon een duidelijk consequente grens. Het is dus wel mogelijk auto’s van voor 78 legaal van historische blauwe platen te voorzien.
En anders schroef je ze er alsnog op en leg je de gaik platen in de kofferbak met een paar postelastieken erbij.
In 1978 werd de combinatie letters-cijfers-letters ingevoerd. Daarom kunnen auto’s die vòòr dat jaartal voor het eerst op kenteken zijn gezet blauwe platen krijgen. Alhoewel er in Amersfoort een Opel Rekord uit 1980 met blauwe platen rondrijdt, maar deze meneer zal ook eerst bij de Brezan langs zijn geweest.
La CX, elle est plus qu’une voiture.
Nog Citroën-loos. Op dit moment rijdend in mama’s Renault Mégane RN 1.4 16V (2000, Rouge Cérise). En tout cas, un véhicule français


































Totaal aantal Berichten: 15438
Geregistreerd: 17-08-2004
- 2CV Special
- BX 16 TRS
- XM 2.5 TD Pallas
Niet direct in ‘78, mijn GS is van juni 1978 en heeft cijfers-letters-cijfers.
Je mag met blauw rijden als de datum van eerste toelating van voor 1 januari 1978 is.
En ja, ik heb er dus ook illegaal blauwe platen op zitten, dit zijn overigens wel de originele platen die in 1978 al op de auto zaten.














Totaal aantal Berichten: 1372
Geregistreerd: 08-01-2005
- CX 25 GTi Turbo
- CX Prestige IE 5-bak
- CX 22 RS (break)
- C5 2.0i 16v break Athena
- Xantia Break 2.0i Turbo CT
- C5 2.0i 16v Exclusive break
Re: CX 2200 Pallas 1976 update
Gefeliciteerd met je CX.
Ziet er goed uit.
Alcyone schreef:remmen doen eerst te weinig, daarna alsof je anker achter de Titanic blijft haken.
Volgens mij zit er lucht op de remmen, dit kan komen doordat de remaccu drukverliest.
Als je het systeem op druk laat komen en je draait de ontlastschroef van de drukregelaar los hoelang heb je dan nog remdruk ?
Citroën CX er is geen alternatief.
Citroën geeft je vleugels.





















Totaal aantal Berichten: 2485
Geregistreerd: 13-05-2004
- Xantia Turbo C.T. Activa "Merak"
Re: CX 2200 Pallas 1976 update
trxke schreef:Gefeliciteerd met je CX.
Ziet er goed uit.Alcyone schreef:remmen doen eerst te weinig, daarna alsof je anker achter de Titanic blijft haken.
Volgens mij zit er lucht op de remmen, dit kan komen doordat de remaccu drukverliest.
Als je het systeem op druk laat komen en je draait de ontlastschroef van de drukregelaar los hoelang heb je dan nog remdruk ?
Goeie vraag… Ik moet eerst ff de remleidingen achter vervangen want eentje is overleden dus vertrouw de anderen ook niet meer.
Maar een remaccu die druk verliest, bedoel je dat de bol een kapot membraan heeft? Is een remaccu hetzelfde type als de voorraadbol? Desnoods plaats ik ff de voorraadbol van een GSA die ik nog heb liggen.
Over je stereo, bass op max!
http://www.youtube.com/watch?v=PbtdpnCrK7Y
http://www.youtube.com/watch?v=Kw6UWPaTUt0
Zo zou ik m’n motor willen starten. Ik kan dromen, nietwaar? http://www.youtube.com/watch?v=bEYEcVQklvY














Totaal aantal Berichten: 1372
Geregistreerd: 08-01-2005
- CX 25 GTi Turbo
- CX Prestige IE 5-bak
- CX 22 RS (break)
- C5 2.0i 16v break Athena
- Xantia Break 2.0i Turbo CT
- C5 2.0i 16v Exclusive break
Ja de remaccu is gelijk aan de voorraadbol.
Veelkans dat het membraam drukverliest en daardoor komt er lucht(stikstof) op de remmen waardoor de auto in eerste instantie niet reageerd op het rempedaal.
Det test die ik hierboven heb beschreven voer je best uit in de laagste stand , zo test je dan enkel de voorremmen.
de achterremmen krijgen tocht druk van de veerbollen achter.
Citroën CX er is geen alternatief.
Citroën geeft je vleugels.





















Totaal aantal Berichten: 2485
Geregistreerd: 13-05-2004
- Xantia Turbo C.T. Activa "Merak"
Zo, weer een update.
Het gaat goed maar natuurlijk kom je wat rottigheid tegen na een tijdje. De remklauwen achter vertrouw ik niet. Heeft iemand nog een setje liggen?
De achterremleidingen zijn allemaal kapot of bijna doorgerot. Mijn automaterialenhandel kan de tang om zelf leidingen te maken nog niet vinden dus ben ik mijn voorraad BX leidingen aan het aanpassen. De leiding vanaf de remservo naar het T-stuk ligt er al, inclusief 2 wikkelingen om het subframe heen
de remleidingen zijn lastiger. Je wil de boel zo min mogelijk verbuigen en scherpe hoeken zijn taboe. Het experiment kan falen maar nieuwe leidingen zijn toch niet meer te bestellen.
Nieuwe bollen heb ik al liggen, alle zes. Waar ik van baal is dat de achterveerpoten gedemonteerd moeten worden en dat de voorveerpoten meewiebelen als ik kracht op de bol zet. Weet nog niet hoe ik die moet blokkeren.
De wiellagers achter blijken tijdens de audio-inspectie (demontage van de remblokken) ook versleten. Geen speling maar je kan de boel horen. In de Haynes staat niet vermeld hoe je de achterwiellagers vervangt, wie weet hoe dit moet?
Verder zoek ik naarstig naar twee koplampen met middelste aansluiting aan de onderkant. Wat volgens mij ook kan is een revisie van de reflector, heeft iemand hier ooit van gehoord?
Oh ja, een asbak voor de middenconsole (1975-1977 of in ieder geval het eerste type) zoek ik ook.
Over je stereo, bass op max!
http://www.youtube.com/watch?v=PbtdpnCrK7Y
http://www.youtube.com/watch?v=Kw6UWPaTUt0
Zo zou ik m’n motor willen starten. Ik kan dromen, nietwaar? http://www.youtube.com/watch?v=bEYEcVQklvY
Nieuwe bollen heb ik al liggen, alle zes. Waar ik van baal is dat de achterveerpoten gedemonteerd moeten worden en dat de voorveerpoten meewiebelen als ik kracht op de bol zet. Weet nog niet hoe ik die moet blokkeren.
Auto op druk brengen(starten dus)en dan met beitel of oliefilterketting o.i.d. de bollen eerste slag losdraaien. Et voila! Daarna de boel weer drukloos maken en verder losdraaien.
De achterbollen kan je wisselen zonder de poot te demonteren. De “plaat” wegbuigen en de boel goed schoonmaken dan moet het lukken!
succes
eng bo


















Totaal aantal Berichten: 1745
Geregistreerd: 18-09-2004
- C1 Ambiance
- CX Gti
Niet alles maar wel zeer veel is nieuw online te bestellen oa bij cx-basis:
Ook veel online te bestellen bij iddstechnique.nl:
Staat het niet in de lijst ff mailen en dan krijg je snel antwoord.
In mijn Haynes 1975 - 1988 staat wel hoe je het wiellager moet vervangen:
Blz 185, 7. rear hub bearing - removal.
Bollen vervangen bijna dezelfde procedure als bij de BX. Kun je de achterbollen niet meer laten oppompen? Dat scheel geld en tijd.
Verder misschien lid worden van de CX club? Die hebben ook een magaziijn en er is zeer veel technische kennis aanwezig. Binnenkort weer een technisch evenement bij Garage Timmer in Groningen. Vaak is er ook een TE bij Beau Wouda www.citroentresbeau.nl, ook lid van de technische commissie van de CX club.
Suc6!
Alcyone schreef:Zo, weer een update.
Het gaat goed maar natuurlijk kom je wat rottigheid tegen na een tijdje. De remklauwen achter vertrouw ik niet. Heeft iemand nog een setje liggen?
De achterremleidingen zijn allemaal kapot of bijna doorgerot. Mijn automaterialenhandel kan de tang om zelf leidingen te maken nog niet vinden dus ben ik mijn voorraad BX leidingen aan het aanpassen. De leiding vanaf de remservo naar het T-stuk ligt er al, inclusief 2 wikkelingen om het subframe heen
de remleidingen zijn lastiger. Je wil de boel zo min mogelijk verbuigen en scherpe hoeken zijn taboe. Het experiment kan falen maar nieuwe leidingen zijn toch niet meer te bestellen.Nieuwe bollen heb ik al liggen, alle zes. Waar ik van baal is dat de achterveerpoten gedemonteerd moeten worden en dat de voorveerpoten meewiebelen als ik kracht op de bol zet. Weet nog niet hoe ik die moet blokkeren.
De wiellagers achter blijken tijdens de audio-inspectie (demontage van de remblokken) ook versleten. Geen speling maar je kan de boel horen. In de Haynes staat niet vermeld hoe je de achterwiellagers vervangt, wie weet hoe dit moet?
Verder zoek ik naarstig naar twee koplampen met middelste aansluiting aan de onderkant. Wat volgens mij ook kan is een revisie van de reflector, heeft iemand hier ooit van gehoord?
Oh ja, een asbak voor de middenconsole (1975-1977 of in ieder geval het eerste type) zoek ik ook.
Ernst http://members.ziggo.nl/ernst23/
“Toen puntje bij paaltje kwam werd de speer uitgevonden…”


















Totaal aantal Berichten: 1745
Geregistreerd: 18-09-2004
- C1 Ambiance
- CX Gti
Hier staat een technische manual van serie 2, zal wel hetzelfde zijn?
Ik heb ook de serie 1 versie, heb ik ooit gedownload. Hier zijn wat plaatjes van de achterwielophanging en Umgebung voor het begrip en aanhaalmomenten:
Ernst http://members.ziggo.nl/ernst23/
“Toen puntje bij paaltje kwam werd de speer uitgevonden…”












Totaal aantal Berichten: 1130
Geregistreerd: 20-10-2003
- CX CX 25 GTI Turbo
- C5 C5 2.0 16v exclusive break ph2
ik heb nog wel achterklauwen liggen van een 83er 2400ie.
de achterremleidingen met de krul erin zijn nog nieuw te bestellen bij de betere cx specialist, heb ik ook gedaan en verder alle leidingen vervangen die je niet vetrouwd, dat zijn de kosten niet.
Achterlagers kun je zo uit de draagarm schroeven en vervangen door revisie exemplaren.
Wat is Citroën rijden toch formidabel !





















Totaal aantal Berichten: 2485
Geregistreerd: 13-05-2004
- Xantia Turbo C.T. Activa "Merak"
Bedankt voor alle reacties tot nu toe
De remklauwen zijn voor het oude type rem, met grotere schijven. Dat hebben ze voor modeljaar 1977 veranderd. Zijn de klauwen en schijven van de latere jaren te monteren op deze draagarmen?
Revisie achterwiellagers? Zijn die niet meer nieuw te krijgen?
Ik heb inmiddels zelf de achterbanden vervangen en de wielen gebalanceerd, voorveerbollen vervangen, linker voorruit doet het weer (was niet aangesloten, zucht); en 2 bougies vervangen. Het interieur was verschrikkelijk smerig maar dankzij een speciale spray is het meeste weer erg mooi geworden! Schimmel, rookaanslag en smeer zaten overal, op de stoelen, de stijldelen en zelfs de hemel. Het witte T-Shirt wat ik heb gebruikt om te boenen, was donkergrijs toen ik het uit ging spoelen. Het water wat er onder de kraan uitkwam, was gitzwart…
Beetje bij beetje komt de dag dat deze dame weer met plezier de weg op gaat. Haar motortje komt steeds makkelijker tot leven en spint steeds vrolijker.
ff een leuk lijstje van het werk wat er eigenlijk allemaal in is gaan zitten. ik doe alles zelf.
wasbeurt
interieur reiniging (phase one completed)
ruitenwisserblad vervangen
verlichting voor ontcorrodeerd
verlichting achter (kapotte bedrading)
aanjager (ook bedrading)
brandstofvoorziening aangesloten
dynamo v-snaar gemonteerd
voorveerbollen vervangen
achterbanden gemonteerd en gebalanceerd
luchtfilterhuis en slangen gerepareerd
luchtfilter + benzinefilter + oliefilter vervangen
alle vloeistoffen vervangen
LHM vat + filters gereinigd
zekeringenboxjes nagekeken en delen gerepareerd
2 bougies vervangen, twee schoongemaakt en gesteld (was niet meer op voorraad)
subframe voor ingevet
subframe achter ingevet
leiding van remservo naar T-stuk aangelegd
Things to do:
Kentekenplaatverlichting zit aangesloten op de kofferbakverlichting
kofferbaksluiting vinden en monteren
achterwiellagers stellen & invetten of vervangen
remleidingen achter
veerleidingen achter
remklauwen
accubak lassen
dorpel lassen
achterveerbollen
de twee voorraadbollen
kleppen stellen
LPG inbouwen
hoofdsteun vinden
handrem stellen
koplampen vervangen
ruitepieserpompje monteren (zal wel een universele worden)
Na de RDW keuring:
lak bijwerken, bumpers uitdeuken, keienvanger lassen
linkervoorportier slot nakijken (sleutel doet niks)
trekhaak aanbouwen
deurpanelen vervangen
luidsprekers + radio monteren
ruitewisserinterval monteren
instrumentenbord vervangen (deze is slecht)
dubbele luchthoorn inbouwen
lak poetsen
bodemsmurrie/dinitrol/dorpelwax behandeling
asbakje monteren (die ga ik gebruiken als opbergvak )
stuur vervangen door een fatsoenlijk exemplaar (heeft nu stuurhoes, daar valt ook mee te leven)
En dan hopen dat er geen stuurkogels/fuseekogels/draagarmlagers/aandrijfassen slecht zijn. Tot nu toe nog niet kunnen ontdekken.
Flinke klus maar ze is het waard
Als ik niet alles zelf kon, was ik er minder positief over geweest
Over je stereo, bass op max!
http://www.youtube.com/watch?v=PbtdpnCrK7Y
http://www.youtube.com/watch?v=Kw6UWPaTUt0
Zo zou ik m’n motor willen starten. Ik kan dromen, nietwaar? http://www.youtube.com/watch?v=bEYEcVQklvY






Totaal aantal Berichten: 591
Geregistreerd: 20-11-2004
- C5 2.2 HDIF TOURER Exclusive





















Totaal aantal Berichten: 2485
Geregistreerd: 13-05-2004
- Xantia Turbo C.T. Activa "Merak"
jeroentje schreef:
Hierzo kun je de werkplaatshandboeken vinden voor een serie 1 en 2.
Indien nog nodig kan ik wel leidingen voor je namaken.
Thanks for the link.
Mijn autohandelaar heeft alleen koper/nikkel legering ipv staal. Een rol staalleiding zou ik best willen hebben. Iemand een idee waar ik dat kan bestellen? De tool om de leidingen te maken heb ik hier al (en wil zoiets eigenlijk ook kopen).
Over je stereo, bass op max!
http://www.youtube.com/watch?v=PbtdpnCrK7Y
http://www.youtube.com/watch?v=Kw6UWPaTUt0
Zo zou ik m’n motor willen starten. Ik kan dromen, nietwaar? http://www.youtube.com/watch?v=bEYEcVQklvY