







Totaal aantal Berichten: 760
Geregistreerd: 10-12-2006
- Xsara Break 1.6 16V
- C5 2.0 HDiF Break Exclusive
- ID/DS DS21 Pallas BVH
- ID/DS DS 23 Break bv5
Al enige weken geleden heb ik een andere DS erbij gekocht, een 23 BVH Pallas.
Het idee is om deze als winterauto te gaan gebruiken, omdat de ‘68 DS21 nu wel heel erg sleets begint te worden, en de roest kruipt waar die niet gaan mag. Die zou dus gesloopt gaan worden, maar eerst rijden we dan natuurlijk even de LPG op. En dan blijkt wéér dat deze auto zó lekker rijdt dat ik er nauwelijks afstand van kan nemen. Ja, zij ziet er niet uit, de uitlaat is lek, de kofferbak staat geregeld vol water, de fan loopt soms aan tegen de radiatorkap, de kachel houdt niet over en nu als laatste bleek de voorraadbol ook leeg want mijn vrouw vroeg al of ik de richting aanwijzer soms aan had laten staan. Een cyclustijd van een seconde, hooguit. Maar ja, deze ging toch voor de sloop, al was dan inmiddels besloten dat ná deze winter te doen en de nieuwere aanwinst zodoende nog even te sparen, dus dan gaan we niet in een voorraadbol investeren. Toch?
500 kilometer prima gereden en het getik hardnekkig negerend, kom ik op mijn laatste werkdag voor de kerstvakantie thuis na een ritje van 40 km door de sneeuw, rijd de auto achteruit de garage in en wil nog een keer steken als er opeens niet meer geschakeld en gekoppeld kan worden. Onder de motor verschijnt de gevreesde groene plas…
Ik nam meteen aan dat de hogedrukleiding van pomp naar HD-regelaar gebarsten zou zijn. Nu stond de auto gelukkig thuis, dus ze heeft me wéér niet in de steek gelaten. Beste meid !
Na de kerst eindelijk tijd gehad om e.e.a. nader te inspecteren. Tot mijn verbazing was de leiding in orde en kwam de olie uit de voorraadbol. Alweer een makkie, dacht ik nog even. De bol ging makkelijk los, maar liet zich er niet zomaar uit pakken. Toen ik de bol eindelijk uit haar holletje had ( wat is dát een !@#$%^& K*T-klus!! heb uiteindelijk de leidingen van de HD-regelaar losgehaald) bleek dat de bol op spectaculaire wijze overleden was: een scheur op het dikste punt, over 1/3 van de omtrek.
Doordat er geen buffer meer was, lopen de drukken op tot bizar hoge waarden voordat de HD-regelaar de pomp vrij geeft. Zo’n puls is heel kort, maar kennelijk ook erg heftig.
Enfin, nieuwe bol er op, kachel meteen even schoongemaakt en rijden maar weer. Maar dat plaatje wilde ik wel even met jullie delen.
- Oscar -
‘67 DS21bvh: “de nieuwe”
‘74 DS23 break, 5bak: poetsmobiel
‘05 C5 break: daghap / ‘02 Xsara 1.6 Break; voor de kids
ex ‘06 C5 2.0 HDIf exclusive break
ex ‘70 DS21ie, bvh, pallas: winterbak / rallywrak
ex ‘97 Xantia 1.9TD Break: total loss / ex ‘98 XM tct ambiance: stille zweef /
ex ‘72 DS23bvh: helaas total loss / ex ‘68 DS21bvh: sloper, ex-winterwrak / ‘00 Xantia 2.0HDi break/ ex ‘00 Xsara 1.6 Coupé
tssss….dacht dat ik alles al wel gezien had maar dit is voor mij nieuw….





















Totaal aantal Berichten: 2967
Geregistreerd: 15-01-2007
- ID/DS DSuper LPG 4bak Méchanique
Sjaak81 schreef:tssss….dacht dat ik alles al wel gezien had maar dit is voor mij nieuw….
Met een (gelaste) geplofte bol ben ik vorig jaar van CitroMobiel naar huis gereden: bol was heel gebleven, leiding was idd stuk getrild…
Het pieken van inslaan/afslaan wordt kennelijk gedempt door de gasvulling van de bol.
Met deze tik-tik-tik heb je tijdbommetje bij je!
Welkom bij de bollen knal club: Is mij 5 jaar geleden overkomen…...
Citroën SM: Ceci n’est pas une voiture…..c’est un art de vivre !!
history: BX gti (2x), BX sport, BX 16V MK2,Xantia 2.0 SX, DS23 pallas injection.





























Totaal aantal Berichten: 10299
Geregistreerd: 22-03-2005
- GS/GSA 1220 club break
- Overig Panhard 17 break
- GS/GSA X1
- ID/DS DS23H Pallas
- ID/DS ID20F break 21 5-bak
De voorraadbollen krijgen nog wel eens aandacht bij onze auto’s. De hogedrukregelaars zijn een beetje de stiefkindjes, controleert iemand wel eens werking en drukken ervan?
Citroen!












































Totaal aantal Berichten: 25739
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Ik. Te lage druk.
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Nog nooit gezien zo’n plofbol. Gelukkig was je inmiddels thuis toen het gebeurde.
Ennuh foto’s van je nieuwe aanwinst zijn welkom op het forum.














































Totaal aantal Berichten: 43466
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
DriverD schreef:De voorraadbollen krijgen nog wel eens aandacht bij onze auto’s. De hogedrukregelaars zijn een beetje de stiefkindjes, controleert iemand wel eens werking en drukken ervan?
Ik heb ook al een nieuwe op mijn sm gezet. Van de originele klopte niets meer van de afregeldruk. Veels te laag. Die geklapte bollen heb ik vaker gezien. Altijd ging het om een voorraadbol.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste





























Totaal aantal Berichten: 10299
Geregistreerd: 22-03-2005
- GS/GSA 1220 club break
- Overig Panhard 17 break
- GS/GSA X1
- ID/DS DS23H Pallas
- ID/DS ID20F break 21 5-bak
Da’s logisch: De voorraadbol zit in het primaire (kleine) circuit. Die gaat er dus als eerste aan als de bovendruk niet afgeregeld wordt.
Citroen!





















Totaal aantal Berichten: 2967
Geregistreerd: 15-01-2007
- ID/DS DSuper LPG 4bak Méchanique
De veerbollen aan de wielen worden afgeregeld door het wagengewicht. Alleen in de hoogste stand van de handhoogtebediening staan ze onder de volle werkdruk van de HD-regelaar. Dat is nooit tijdens het rijden. De voorraadbol is dus de sigaar…en mogelijk de remaccu, lijkt me.