















Totaal aantal Berichten: 1526
Geregistreerd: 10-03-2009
- 2CV 2cv6 1973
- HY HY78 1964
- Xantia 1.8 16v Exclusive break 1999
gisteren besloten mn vloer in de auto eens aan een inspectie te onderwerpen. na verwijdering van de matten voor bleek de vloer daar in orde.
bij verwijdering van de matten achter, ik heb gewone matten en daaronder van die pallas schuimmatten met die ronde gaten, stuitte ik op een aan de vloerplaat geplakte teermat gevuld met isolatiemateriaal. Een soort steenwol. Nadat ik dit begon te verwijderen schrok ik me rot over de staat van de vloer; wat een roest!! na een uurtje hakken bleek de schade beperkt tot enkele kleine gaatjes.
Jammer dat ik dit niet eerder heb gedaan, ik heb de DS inmiddels reeds 3 jaar.
hebben alle DSen zon mat? zo ja da kan ik iedereen aanraden die eruit te slopen en eens naar je vloer daaronder te kijken voordat het te laat is. Ik ga nu maar eens flink met de haakse slijper met borstel te keer en zet de boel maar eens lekker in de loodmenie(echte!) met owatrol om het daarna goed in de verf te zetten.
Mooi klusje voor nu, met een halve meter sneeuw en al dat ijs hier op de wegen rijd ik toch liever niet met haar ondanks de spijkerbanden.
HY 1964 “Dubbus”,2CV6 1973"Sambalbij”
gehad: 25 eenden, DSuper5 1973, AK400 4x4 bimotor 1976, AZU 1961, AZU 1972, Traction Avant 11BL 1952, CX 2400GTI 1982, 3x Xantia berline nieuw,1x Xsara Picasso nieuw, 1x Xantia break 2.0i 16v 1996, 1 x Xantia break 1.9TD 1996, Xantia 1999 1.8i Exclusive





























Totaal aantal Berichten: 10299
Geregistreerd: 22-03-2005
- GS/GSA 1220 club break
- Overig Panhard 17 break
- GS/GSA X1
- ID/DS DS23H Pallas
- ID/DS ID20F break 21 5-bak
Die gevulde bitumen mat heeft één van mijn DS23 Pallas ook. Een DSpécial heeft die niet, volgens mij.
Verwijderen en de vloer inspecteren is een goed idee, dat blijkt. Owatrol vind ik niet zo (blijkt ook uit onafhankelijke tests).
Citroen!












































Totaal aantal Berichten: 25738
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Echte loodmenie!! YESS kan je dat meenemen als je naar NL komt?
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
yes, echte ouderwetse loodmenie MET lood, er is niets beters!
jammer voor alle Nederlanders dat we van die millieu moraalridders hebben als regering.
id19b 1970, gris d’anjou,zwart dak met schuifdak Coenen, aftermarket airco ( project console gevraagd!, zwart sky int.
Echter niet jammer voor de mensen die er beroepsmatig jarenlang dagelijks mee moesten werken,(Wel jammer dat de hobbyist het niet meer kan kopen)die houden aan het eind van de rit toch iets meer gezondheid over denk ik. Trouwens Belgie heeft “the real stuff” ook nog wel eens op de planken.
















Totaal aantal Berichten: 1526
Geregistreerd: 10-03-2009
- 2CV 2cv6 1973
- HY HY78 1964
- Xantia 1.8 16v Exclusive break 1999
ha, ik koop mn echte loodmenie gewoon in Rotterdam hoor. Bij het bunkerschip op het noordereiland. Ook zaterdag open.Hang het niet aan de grote klok maar daar kun je het in 2 literblikken gewoon nog kopen. Ik meng het altijd met 10% owatrol, vloeit het mooi uit. Droogt wel iets langer. Owatrol is super goed spul, ik heb er reeds vele jaren ervaring mee, maar je kunt het het best kombineren.dus door de loodmenie en door de verf mengen.Alleen owatrol (noors product by the way) beschermd ook goed , ook daar vele jaren ervaring mee.Owatrol kruipt ook tot zon 5 cm omhoog. ik gebruikte het veel in eendenchassis in het verleden. Je kunt het ook gebruiken om oude tectyllagen onder je auto die hard zijn geworden weer zacht mee te maken. Ik heb 10 jaar geleden de onderkant van mn HY met owatrol ingespoten over de oude tectyl heen en er is geen spoortje roest te vinden.Beide producten komen overigens uit de scheepvaart en daar weten ze heus wel de beste middelen tegen roest. Echte loodmenie is daarom ook altijd op het bunkerschip te koop gebleven. er is geen goed alternatief. Overigens is het ook altijd gewoon in Belgie te koop geweest.
HY 1964 “Dubbus”,2CV6 1973"Sambalbij”
gehad: 25 eenden, DSuper5 1973, AK400 4x4 bimotor 1976, AZU 1961, AZU 1972, Traction Avant 11BL 1952, CX 2400GTI 1982, 3x Xantia berline nieuw,1x Xsara Picasso nieuw, 1x Xantia break 2.0i 16v 1996, 1 x Xantia break 1.9TD 1996, Xantia 1999 1.8i Exclusive






Totaal aantal Berichten: 591
Geregistreerd: 20-11-2004
- C5 2.2 HDIF TOURER Exclusive
Gert-Jan Brink schreef:hebben alle DSen zon mat?
Heb verschillende ID’s opgeknapt en ben nu bezig met een pallas, en heb er tot nu toe nog geen enkele gezien zonder deze geluidsisolatie. Ben eerlijk gezegd nog nooit verregaande roest onder die matten tegengekomen. Maar je advies is natuurlijk wel een goede, wil je met je ds blijven rijden dan is het niet onverstandig om de teerzooi eens schoon te maken en opnieuw te lakken. Over de manier waarop dat lakken (antiroestbehandeling) moet worden gedaan zijn zoveel mensen zoveel meningen, is een complete discussie op zich
Hebben ze Owatrol toevallig ook op het bunkerschip?
ZX 1.4 break ‘95
heb het inderdaad ook een jaartje geleden gedaan. alles eruit, matten, stoelen, tank eruit…
daarna met de fohn en plamuurmes alle kek eraf halen.
Als die kek er makkelijk afkomt is dat fijn. maar meestal is het daaronder dan flink geroest das minder fijn. Uiteindelijk viel de schade mee. Staalborstel-slijptolletje eroverheen en een nieuwe laag anti roest bende eroverheen. Voelt altijd toch maar weer heel goed als het gedaan is





























Totaal aantal Berichten: 10299
Geregistreerd: 22-03-2005
- GS/GSA 1220 club break
- Overig Panhard 17 break
- GS/GSA X1
- ID/DS DS23H Pallas
- ID/DS ID20F break 21 5-bak
Voor je Owatrol gaat kopen:
“ik heb al eerder bericht van een zeer uitgebreide en langdurige (3jaar) test uit oldtimer-markt (i.s.m. universiteit oldenburg), daarbij kwam owatrol (puur, aangebracht volgens gebruiksaanwijzing) als zeer slecht (laatste plaats van 19 geteste produkten) uit de bus.
Het goedje was na 3 jaar helemaal weggespoeld.
Testwinnaar was (zoals altijd) Mike Sander’s, dat is een vet zonder oplosmiddelen, net als nummer 2 (siegafett). Waar owatrol verdween, waren de vetprodukten steeds verder doorgedrongen. Het eerste normaal verkrijbare goedje was Teroson HV 400 (3e plaats) , een wasachtig produkt zoals tectylML. Tectyl ML kwam er ook niet best vanaf en eindigde met ‘mangelhaft’ op de 11e plaats.
De test is te lezen in ‘Sonderheft’ 35 : Rostschutz “
Aldus gelezen op het 2CV-forum. I rest my case.
Citroen!
















Totaal aantal Berichten: 1526
Geregistreerd: 10-03-2009
- 2CV 2cv6 1973
- HY HY78 1964
- Xantia 1.8 16v Exclusive break 1999
Owatrol verkopen ze inderdaad ook op het bunkership. Je kunt het inderdaad beter niet puur gebruiken of je moet de behandeling om de paar jaar herhalen. Maar in combinatie met verf , menie of zoals ik beschreef om oude uitgedroogde tectyl weer zacht te maken is het ideaal. En het is zonder meer oververfbaar en veel antiroestmiddelen zijn dat niet.
Over het verwijderen van die bitumenmatten, das nu een goede tijd van het jaar, mijn ervaring is dat het juist nu het koud is ,zich gemakkelijker laat verwijderen dan wanneer het warm en kleverig is.
je hakt het nu redelijk makkelijk weg.
HY 1964 “Dubbus”,2CV6 1973"Sambalbij”
gehad: 25 eenden, DSuper5 1973, AK400 4x4 bimotor 1976, AZU 1961, AZU 1972, Traction Avant 11BL 1952, CX 2400GTI 1982, 3x Xantia berline nieuw,1x Xsara Picasso nieuw, 1x Xantia break 2.0i 16v 1996, 1 x Xantia break 1.9TD 1996, Xantia 1999 1.8i Exclusive