Met ‘op zoek’ bedoel ik dat ik niet weet waar de spiegel-ECU zich in de auto bevindt… maar bedankt voor je aanbod, Hans!
Meten is weten, klopt. Heb de motor er al eens uit gehad, maar toen had ik niets voorhanden om in die stekker te meten, er zit zo’n stekker op die je ook in je PC tegenkomt, of kwam. Van die kleine vierkante gaatjes, 2 rijen van 5 stuks. De volgende keer zet ik er meteen een nieuw spiegelhuis op, heb nog een hagelnieuwe liggen maar moet nog zoeken hoe het uit elkaar moet.
Gisteren en vandaag druk bezig geweest met het raammechaniek linksvoor… wat een klus, man…
Ging ik er helemaal vanuit dat ik een gebroken kabel zou vinden, allebei heel! Wel waren de kabels bij elkaar zo’n 15 cm te lang geworden en losgeraakt dus moest er wel wat mis zijn in het trommeltje.
Maar, het motortje linksvoor heeft een enorme kast eraan hangen, da’s toch een stuk lastiger manouvreren dan eh, rechtsachter bijvoorbeeld.
Nou ja, éénmaal het trommeltje open, blijkt dat aan beide kanten een slag van het trommeltje afgelopen is. Kabels zien er voor de rest goed uit, dus er moet wel water ingekomen zijn, opgevroren en zo de kabel eraf gedrukt hebben. De deur was op die plek ook behoorlijk nat.
Dat wordt dus toch een nieuw raamrubber, ben ik bang. De uitsparing in het rubber, die voor het middenstijltje hoort te zitten, zit nu namelijk naast het stijltje. Da’s een knap gat, wat dan overblijft.
Alles schoongemaakt en ingevet, en weer terug gemonteerd.
Goh, dat is makkelijker getypt dan gedaan.
Eruit was al lastig, maar toen zat het railtje niet aan het motortje vast. Terugmonteren, eh ... het motortje past erin ... het railtje ook ... maar tegelijk, dat wilde niet zo. Ik heb zoveel geprobeerd dat ik niet eens meer weet hoe ik het er nou in gekregen heb, hihi! Eerst het motortje geloof ik ... maar dan wel als er al een stuk rail in de deur gestoken zit ... geen idee.
Gelukkig was ik zo handig om de helft van die drukkertjes te slopen met terugmonteren: ik had het deurpaneel losgemaakt door het omhoog te duwen in plaats van naar voren te trekken, dus al die dingen zaten nog in de deur. En dan blijkt tóch dat het het handigst is als die drukkertjes in het paneel zitten, als het in elkaar moet.
Nu nog de luidspreker en de laatste schroefjes erin, dan heb ik weer een normale deur met werkend raam!
Groetjes Erik!

















Totaal aantal Berichten: 1649
Geregistreerd: 29-04-2007
- XM PRV V6.24 Exclusive serie1
- DS 3 Racing 207pk
Zo`n raammechaniek herstellen is me toch een klus . Ik heb bij mij zo`n motortje/trommel bekeken, maar ik zie nergens hoe ik dat open kan maken. Mijn ra mechaniek is er aan, het kabeltje is al gerafeld.
Met mooi weer maar eens naar kijken.
Citroën is een beetje vreemd , maar wel lekker
!



Totaal aantal Berichten: 290
Geregistreerd: 13-04-2009
- XM EXLUSIVE V6
- XM 3.0 V6 24V Exclusive
- XM V6 3.0/24 Exclisive
- C5 linge business
- C5 EXCLUSIVE 3.0/24
@citrophile
Ik heb dit wel eens gedaan hoor…...... in het midden zit de afdekplaat vast, lijkt op een popnagel.
Vervolgens bij de plaatselijke bromfietsboer een kabel gehaald met nippeltjes en de zaak hersteld.
.......... Het raam heeft nog nooit zo soepel gelopen.
Groet,
Kees.
Het raammechaniek zélf valt wel mee. Erin en eruit, dat is lastig! Citrophile, heb jij die verstevigingsbalken al in je deuren zitten? Die maken het iig een stuk lastiger.
De LV motor is echt anders, die heeft geen popnagel in het midden. 2 stuks aan de rand van het huis, en dan nog eens 2 ogen aan de andere kant.
Gelukkig is daar een zeer subtiele methode voor om het open te maken ...
Uitboren die handel dus, en weer dichtmaken met bouten en moeren. Ik zou wel nyloc moeren (die moeren met dat - vaak blauwe - nylon randje erin) nemen, of de boel met loctite behandelen zodat het niet uit elkaar trilt terwijl je lekker van je XM-rit aan het genieten bent.
Groetjes Erik!
Lampie schreef:... zodat het niet uit elkaar trilt terwijl je lekker van je XM-rit aan het genieten bent.
Foei! Een contradictius in terminus: een trillende XM
Wim,
Disciplus Simplex
wimb schreef:Lampie schreef:... zodat het niet uit elkaar trilt terwijl je lekker van je XM-rit aan het genieten bent.
Foei! Een contradictius in terminus: een trillende XM
Dat is toch eens in de paar maanden, als de vering weer eens vast staat in de harde stand
De “spiegel-ecu"zit in je bijrijders deur, achter de panelen. Het is een klein zwart kastje
Ouwe mopperkont
MaartenH schreef:Dat is toch eens in de paar maanden, als de vering weer eens vast staat in de harde stand
Grapjas
Wim,
Disciplus Simplex
wimb schreef:Lampie schreef:... zodat het niet uit elkaar trilt terwijl je lekker van je XM-rit aan het genieten bent.
Foei! Een contradictius in terminus: een trillende XM
Okee okee zodat het niet uit elkaar _rammelt_ dan?
Groetjes Erik!
Ook niet. Jij moet billenkoek gaan krijgen…
Als je nou had geschreven: “Zodat het niet lostrilt omdat je de deur dicht gooit.”
Wim,
Disciplus Simplex
Dus jij wilt zeggen dat jouw XM alle klinkers en hobbels / richels vlakstrijkt zodat het is alsof je over vers asfalt rijdt?
Dan moet ik toch eens bij een specialist gaan kijken ... een goede ... maar ben bang dat de enige oplossing een DS-onderstel is ...
Groetjes Erik!

















Totaal aantal Berichten: 1649
Geregistreerd: 29-04-2007
- XM PRV V6.24 Exclusive serie1
- DS 3 Racing 207pk
Of harder (dan origineel) opgepompte hydractivebollen , een DS onderstel is dan niet nodig
.
Citroën is een beetje vreemd , maar wel lekker
!
Lampie schreef:Dus jij wilt zeggen dat jouw XM alle klinkers en hobbels / richels vlakstrijkt zodat het is alsof je over vers asfalt rijdt?
![]()
Dan moet ik toch eens bij een specialist gaan kijken ... een goede ... maar ben bang dat de enige oplossing een DS-onderstel is ...
Ach so, auf diesem Fahrad Ik vind de dame een kilometervreter. Dus snelweg. Daar vind je weinig van dat soort fenomenen. En verder is de Gooise matras toch al een stuk zachter.
Wim,
Disciplus Simplex
Citrophile schreef:Of harder (dan origineel) opgepompte hydractivebollen
, een DS onderstel is dan niet nodig
.
mwah, zou het heel veel schelen als je er een paar bar bij stopt ?

















Totaal aantal Berichten: 1649
Geregistreerd: 29-04-2007
- XM PRV V6.24 Exclusive serie1
- DS 3 Racing 207pk
Dat scheelt zeker, de hydractivebollen bepalen het comfort. De normale veerbollen de sportstand.
Toen een collega nog zijn BX had, pompte hij zijn veerbollen met 10bar extra dan origineel. Dat leek net een CX qua vering .
Met mijn XM ga ik de hydractivebollen ook harder oppompen, het comfort is niet slecht maar kan toch beter. Daarbij tast je de sportstand niet aan .
Even voor de duidelijkheid, de XM vering zal nooit zo zacht worden als die van een DS. Dat was meer als antwoord op Lampie.
Citroën is een beetje vreemd , maar wel lekker
!