repelsteeltje schreef:waarschuwingslampje
Ik verdenk je oliedrukzender, een onderdeeltje van 12 euro. Deze zit gemonteerd aan de linkerbuitenkant van je blok, onder de benzinepomp. Deze kunnen kapot gaan en op die plek olie lekken. Hij blijft wel signaal geven, maar gaat steeds harder lekken.
Afgeleide vraag: als je olielampje wel aan- en uitgaat bij het starten (of met de STOP-knop natuurlijk , kan je oliezender/drukverklikker dan toch kapot zijn ? Heb opeens veel olieverlies gekregen, vandaar de vraag.
[Break 20 Familiale ‘71]
















Totaal aantal Berichten: 1533
Geregistreerd: 26-06-2006
- Traction Avant 11BL
- ID/DS 23IE Pallas mech
- (Grand) C4 Picasso 1.8 Ambiance
De oliezender kan lek zijn, weet ik nu helaas ook uit ervaring:
http://www.citroen-forum.nl/index.php/forums/viewthread/202936/
Du pain, du vin et… Citroën!
Citroen-forum.nl: ...omdat je Citroën nooit af is!
Hee ok dankje camembert. Maar dan blijft de vraag: kun je gevaarlijk veel olie verliezen (of dat nu door een lek aan het zendertje komt, weer wat geleerd!, of door iets anders) en dat je geen waarschuwingslampje krijgt omdat de zender (het meet/zendgedeelte dus) stuk is…terwijl het lampje zelf het in andere gevallen wel doet ? De vraag is meer elektrisch- dan olie-achtig zal ik maar zeggen
[Break 20 Familiale ‘71]












































Totaal aantal Berichten: 25737
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
NOPE! als je de draad los trekt = niks zenden = lamp uit! Daarom moet ie aan gaan als je contact aanzet en niet start. Als test!
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Aha thx bogaard. Kortom: die zender doet het waarschijnlijk gewoon veel te laat net als andere waarschuwings/STOP-gevallen. Ik was in korte tijd al zoveel verloren dat de peilstok niks meer aangaf, maar het lampje was nog niet aan. Terwijl hij wel aan- en uitging bij contact/starten. Net op tijd bij geweest dus. Eigenlijk kun je er bijna net zo goed een bout in draaien ipv dat zenderding aangezien het nog een lekrisico is ook.
[Break 20 Familiale ‘71]
Dat klopt, de aanzuiging van de olie vindt plaats ergens onder in de motor en zolang daar olie is heb je oliedruk na het starten en dus gaat het lampje uit. Maar als er zo weinig olie aanwezig is zal dat bij zware belasting veel te heet worden en een groot deel van de smerende werking verliezen. Daarom zit er een flinke hoeveelheid olie in zo’n motor, zodat het niet te heet wordt. Het wordt niettemin veel heter dan de koelvloeistof en een 2CV, bijgenaamd lelijke eend heeft daarom een oliekoeler.












































Totaal aantal Berichten: 25737
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
bij laag olie pijl zal je in bochten gewaarschuwd worden door een knipperend lampje..
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
















Totaal aantal Berichten: 1533
Geregistreerd: 26-06-2006
- Traction Avant 11BL
- ID/DS 23IE Pallas mech
- (Grand) C4 Picasso 1.8 Ambiance
bogaard77 schreef:bij laag olie pijl zal je in bochten gewaarschuwd worden door een knipperend lampje..
“waarschuwing” melding of “te laat” melding?
oftewel: is het kwaad al geschied, of ben je nog op tijd?
Du pain, du vin et… Citroën!
Citroen-forum.nl: ...omdat je Citroën nooit af is!






















Totaal aantal Berichten: 3422
Geregistreerd: 12-01-2008
- ID/DS DS 21 IE Pallas BVH
Waarschuwing, maar wel een laatste moment waarschuwing. Zodra je uit de bocht bent wordt er wel weer aangezogen en heb je dus weer wat smering. Maar ik zou dan niet meer rustig een uurtje naar huis tuffen, maar gelijk de auto aan de kant zetten.
Volg je hart, gebruik je hoofd.












































Totaal aantal Berichten: 25737
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
precies. Bijvullen!
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Een klassieker bezitter/rijder heeft de juiste olie bij zich omdat die langs de weg niet te koop is. Ik heb altijd 5 liter olie mee en 5 liter koelvloeistof, alsmede een blik DOT 4 en een blik ATF. En een CO2 blusser van 6 kg voor als er onder de motorkap iets begint te roken.
Uiteraard heeft de DS rijder geen DOT4 en ATF nodig maar LHM oid.














































Totaal aantal Berichten: 43461
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
DOT4 zou ik alleen in mijn auto doen als ik zeker wist dat het gehele remsysteem dot4 geschikt is. Voor nood? altijd dot3..
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Ik volg dit draadje, maar heb een vraag.
wat is DOT 3 en DOT 4? En waarvoor dient dit.
Ik kan het namelijk niet plaatsen.





















Totaal aantal Berichten: 2780
Geregistreerd: 09-03-2008
- Dyane 6
- GS/GSA Break Club
- CX Familiale ex-ambulance
Da’s de remvloeistof.
Ouwe meuk is leuk!
—
Exen:
Elsie, Dyane Commerciale 92-06-EL
Geeskje, GSA Special 24-GJ-LT
Liesje, GSA X1 LL-28-GD
Draakje, GSA Special GY-33-ZV
Pekeltje, GSA Pallas C-Matic GZ-63-PX
Bea, BX Deauville GF-LV-30





























Totaal aantal Berichten: 10299
Geregistreerd: 22-03-2005
- GS/GSA 1220 club break
- Overig Panhard 17 break
- GS/GSA X1
- ID/DS DS23H Pallas
- ID/DS ID20F break 21 5-bak
Voor auto’s zonder hydropneumatiek…..
Citroen!