Zoals in een ander topic te volgen….. ben ik momenteel bezig met het demonteren van mijn voortrein.
Eerst eens de hulpstuurhuizen verwijderd, hier blijkt als snel dat de zaak niet meer zo soepel loopt dan de bedoeling is.
Aan een zijde zitten nog de oude losse kogellagers, aan de andere kant een setje met vaste lagers.
De halve voortreinen zitten naar alle waarschijnlijkheid ook al een tijdje, speling is niet echt te merken of te constateren. Ik had de voortrein wel uit elkaar willen halen, echter als je alle lagers, stootrubbers, etc. bij elkaar gaat optellen kom ik tot de ontdekking dat er niet alte grote verschillen zitten tussen: zelf doen of gereviseerd kopen. Dat vind ik voor veel revisie-onderdelen gelden voor de DS. Is dat jullie ervaring ook
Spoorstangen waren al slecht die ga ik bij voorbaat al vervangen door andere.
Verder heb ik nog een set wiellagerblokken liggen, die gewoon soepel lopen. Echter wanneer merk je dat deze slecht zijn? Bij mijn originele chassis is de linkerzijde (wiellagerblok) te constateren dat deze gewoon enorm zwaar draait. Zowel links als rechts worden vervangen door de “donor”-artikelen.
Ik hoor het weer graag van jullie.





Totaal aantal Berichten: 486
Geregistreerd: 18-05-2008
- XM XM 3.0 V6 Exclusive
Ik heb zelf ook gemerkt dt complexe delen voor vrijwel dezelfde prijs gereviseerd te koop zijn als de afzonderlijke delen.
Persoonlijk bestel ik dan toch de afzonderlijke delen om het zelf te doen, mits ik het onderhavige klusje nog nooit gedaan heb. Ik wil nu eenmaal weten hoe het in elkaar zit, en hoe moeilijk het is. (Iedere Citronist heeft een zekere mate van sado-masochisme in zich IMHO, dat kan ook niet anders.)
Slechte spoorstangen had mijn witte dame destijds ook. Ik heb er nieuwe bussen in geperst met de bankschroef en vervolgens stuurde ze héél anders. Vrijwel geen speling meer. Maar jij gaat ze vervangen, ook prima natuurlijk.
Wiellagerblokken: omdat de DS van die mega-overgedimensioneerde vliegtuigtechniek wiellagers heeft, houden ze het erg lang uit zonder problemen of geluid te geven. Ook als ze eigenlijk allang vervangen of gesmeerd zouden moeten worden.
Ik zou zeggen, kies de soepelste uit je voorraad, beun er smeernippels op nu je er toch goed bij kunt (als je dat al net gedaan had). Blaf ze vervolgens vol met schoon vet en monteer ze straks op je beter-dan-nieuwe DS. (Althans daar ga ik vanuit als ik zie hoe grondig je de zaken aanpakt.)
Verder wilde ik nog een vaak gebezigde volzin hier op het forum voor jou gebruiken: GOED BEZIG!
(Nooit gedacht dat ik dat nog eens zou schrijven, maar je laat me er niet onderuit komen )
Vliegend tapijt: Citroën DSuper 1973, Bleu Delta (in restauratie)
Daily 1: Citroën Dspécial 1974, Candy Root Beer (“Thrasher” a.k.a. Hok Rod)
Daily 2: Citroën C5 X7 1.6 Ligne Business Blanc Perlé
En ik mis nog steeds m’n V6 XM…
Het draagarmstel, bestaande uit een huis waarin zich de bovenste en onderste draagarm bevinden, beide afzonderlijk gelagerd dmv conische lagers: deze kunnen uitgedroogd of daardoor versleten zijn, of door roest aangestast, door ingekomen vocht. Het beste waar te nemen bij gemonteerde draagarmhuizen en gedemonteerd wiellagerblok: de onderste draagarm kun je nu op en neer bewegen, en dit moet bij voorkeur soepel en zonder schokken gaan, zeker in het werkgebied (de stand die hij inneemt tijdens het rijden). Na verloop van jaren kunnen deze goed versleten zijn.
Om de bovenste draagarm echt goed te kunnen beoordelen moet hij vrij kunnen bewegen, dus de verbinding (afstelling) met de stabilisatorstang losmaken, evenals de veerstang, en de puntvormige aanslagrubbers. Als je twijfelt over in welke staat ze verkeren kun je een smeernippel aanbrengen in hun huis, en een goed vet inspuiten, niet teveel, anders pers je de keerringen aan de voorzijde eruit. Je kunt de lagering niet vervangen bij gemonteerde draagarmstellen, je kunt een te los zittende onderste arm eventueel wel opstellen (...)
Het wiellagerblok, bestaande uit een wiellager, heb je al goed beoordeeld. Denk eraan de bovenste en onderste fusee te controleren, dit kan het beste als het wiellagerblok met wiel nog op de wagen gemonteerd zit: je ds in de laagste stand, drukvrij, een kant van de ds met wielen los van de grond (opkrikken). De onderste fusee kun je nu checken door het wiel aan de onderkant naar binnen en buitenkant te bewegen, je mag dan geen speling voelen. (het is ook mogelijk dat je draagarm niet meer helemaal vast zit, dit kun je met je vingers waarnemen) De bovenste check je door met je gebalde vuist tegen de bovenzijkant van je band te bonken, je mag dan niets anders dan jouw bonk horen, er mag niets meetrillen.
Je spoorstangen (de verbindingsstang tussen je hulpstuurhuis en je wiellagerblok) kun je beste checken als deze gemonteerd zijn. Als je je fusees gecheckt hebt en je wiel nog los van de grond staat, met je handen je wiel kleine stuurbewegeingen laten maken, er mag slechts een zeer geringe speling voelbaar zijn.
(@CDPF: jij hebt nieuwe bussen/rubbers in je stuurstangen, de stangen die direct verbonden zijn met je stuurhuis, geperst).
Het is idd een belangrijke vraag of je onderdelen zelf wilt reviseren of dat je gereviseerde wilt kopen: dit hangt echt van het onderdeel af, en welk werk er door wie op welke manier aan gedaan is: de beslissing hangt af van de info waarover je beschikt, en wat je met je auto wil. Het is natuurlijk ook een afweging van tijd en geld, en prioriteiten.
Als je bijvoorbeeld besluit om je draagarmstellen te demonteren heeft dat beslist veel voordelen, je kunt dan gelijk de omliggende klussen doen: veercylinders reviseren, stabilisatorstang met omliggende onderdelen inspecteren en/of vervangen, hydraulische leidingen die zich daarachter bevinden inspecteren en/of vervangen, en wat je nog meer tegenkomt… Vergis je niet in de tijd dat het kost voordat alles weer gemonteerd en afgesteld op je ds zit, en naar behoren werkt: Je moet het echt leuk (blijven) vinden!
Ik hoop dat je met deze info verder kan. Succes!
SPAM schreef:Echter wanneer merk je dat deze slecht zijn?
Ik hoor het weer graag van jullie.
De conische pennen boven en onder mogen goed vast zitten, hoe losser deze hoe verder het blok aan revisie toe is.
Lagerblok in geen geval een ontvettingsbad geven, da’s nefast voor de “vintage” lagers.
succes!
Bas





Totaal aantal Berichten: 486
Geregistreerd: 18-05-2008
- XM XM 3.0 V6 Exclusive
repelsteeltje schreef:(@CDPF: jij hebt nieuwe bussen/rubbers in je stuurstangen, de stangen die direct verbonden zijn met je stuurhuis, geperst).
Klopt, ik haalde even deze twee onderdelen door elkaar, sorry.
Excuses als deze info je op het verkeerde been zette, SPAM.
Vliegend tapijt: Citroën DSuper 1973, Bleu Delta (in restauratie)
Daily 1: Citroën Dspécial 1974, Candy Root Beer (“Thrasher” a.k.a. Hok Rod)
Daily 2: Citroën C5 X7 1.6 Ligne Business Blanc Perlé
En ik mis nog steeds m’n V6 XM…
Foto’s over dit onderwerp op:
http://www.mijnalbum.nl/Album=PECX3GXE
Voorzitter stichting DS-TT
http://www.ds-tt.nl
Citroen Expert ( niet zelfbenoemd), chef-werkplaats in Citroen garage in jaren 70, met het benodigde diploma
Chef werkplaats SOS Noodgarage ICCCR 2016
Auto’s: GS birotor, ID 21 f break, DS cabrio 4deurs, Ami6 berline,
Peugeot Expert Alibi camper
Egbert schreef:Foto’s over dit onderwerp op:
Ik zie dat er in het aslager een extra vetnippel wordt gezet, zover ik heb kunnen zien zijn er al twee smeernippels aanwezig. Staan deze twee niet in verbinding met dezelfde ruimte.
Ik had namelijk een van de twee nippels willen verwijderen en dan doorspuiten met vet, zodat de oude spulleboel naar buiten wordt gedrukt…... of is dit te simplistisch??





























Totaal aantal Berichten: 10299
Geregistreerd: 22-03-2005
- GS/GSA 1220 club break
- Overig Panhard 17 break
- GS/GSA X1
- ID/DS DS23H Pallas
- ID/DS ID20F break 21 5-bak
De 2 bestaande nippels op het wiellagerblok staan in verbinding met de fuseekogel, niet met het wiellager.
Citroen!
DriverD schreef:De 2 bestaande nippels op het wiellagerblok staan in verbinding met de fuseekogel, niet met het wiellager.
Ahh, maar pers je de keerringen dan niet naar buiten als je de vetnippel in het blok met een vetspuit gaat vullen?
Het oude vet moet toch ergens heen?





























Totaal aantal Berichten: 10299
Geregistreerd: 22-03-2005
- GS/GSA 1220 club break
- Overig Panhard 17 break
- GS/GSA X1
- ID/DS DS23H Pallas
- ID/DS ID20F break 21 5-bak
Daar zou ik wel voor oppassen, als ik deze nippels zou plaatsen.
Citroen!
SPAM schreef:
Ahh, maar pers je de keerringen dan niet naar buiten als je de vetnippel in het blok met een vetspuit gaat vullen?
Het oude vet moet toch ergens heen?
Nee daar hoef je niet bang voor te zijn.
Ik heb het nu 4 keer gedaan en weet ook anderen die het gedaan hebben. In de praktijk is de keerring al zo lek, dat het overtollig vet ( en niet te vergeten de lucht) er gewoon uit gaan. Ik spuit er een 1/2 koker vet per lager in. De eerste tijd is het wel een vette boel, want er slingert dan tijdens het rijden overtollig vet uit.
Bij mijn foto’s kan je ook zien hoe je het hulpstuurhuis kan smeren. Ook daar hoef je niet bang te zijn voor de keering, want die is van vilt.
Het smeren van de draagarmen is een ander verhaal, daarvoor kan je het beste bakolie gebruiken. En daar moet je een 2e gaatje boren om te voorkomen dat er overdruk ontstaat en de keerring er uit drukt.Deze keerring sluit in het algemeen nog perfect af. Daarom kan je er prima olie ipv vet in doen, want dat loopt er door de goede keerring niet uit. Als je daar vet in zou doen, dan komt dat niet goed bij de lagers terecht.
Voorzitter stichting DS-TT
http://www.ds-tt.nl
Citroen Expert ( niet zelfbenoemd), chef-werkplaats in Citroen garage in jaren 70, met het benodigde diploma
Chef werkplaats SOS Noodgarage ICCCR 2016
Auto’s: GS birotor, ID 21 f break, DS cabrio 4deurs, Ami6 berline,
Peugeot Expert Alibi camper






Totaal aantal Berichten: 591
Geregistreerd: 20-11-2004
- C5 2.2 HDIF TOURER Exclusive
Ik vraag mezelf dan toch af, als de gemiddelde lagers het minimaal een jaar of 20 hebben volgehouden, waarom je er dan geen nieuwe lagers ingooit en dan weer dus jaren vooruit kunt.
Het volpompen met vet is dan echt niet nodig.
Niet bedoelt om een flamewar te starten, maar om de verschillende opties tegen elkaar af te wegen. Heb zelf de lagers vervangen en dat was een relatief simpel klusje, ALS de blokken er toch onderuit zijn.
http://www.citroends.org/ds/wielophanging/wielophanging-nl.html
Edit niet goed gelezen, jullie hebben het over het wiellager, en niet over de draagarm lager blokken. Wiellager geld een beetje hetzelfde voor is alleen niet makkelijk zelf te vervangen.