Ervaringen met een katalysator voor een DS
pieterc
> 400 berichten
RankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 483
Geregistreerd: 22-02-2008

Gepost: 09 februari 2010 09:00 PM

Vanuit de milieucommissie van de citroen ID/DSclub hebben wij aan alle deskundigen op dit forum de volgende vraag: Welke ervaringen hebben jullie met een uitlaatgaskatalysator op een ID of DS? Wat is de beste plaats ervan en wijze van bevestiging en moeten er misschien nog aanpassingen aan de dwarsdemper voor worden aangebracht o.i.d.? We stellen deze vragen omdat we misschien gaan experimenteren met een ID/DS met kat. Alvast bedankt voor jullie reactie.

Profiel  
 
DriverD
> 10000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 10299
Geregistreerd: 22-03-2005

- GS/GSA 1220 club break
- Overig Panhard 17 break
- GS/GSA X1
- ID/DS DS23H Pallas
- ID/DS ID20F break 21 5-bak
Gepost: 10 februari 2010 01:02 AM
  [ # 1 ]

De Duitse DS-club heeft jaren geleden al beschreven hoe een -geregelde (lambdasonde)- katalysator werd gemonteerd door het bedrijf Wurm, op een DS met carburateur. Daarna beschreven ze in hun clubblad ook, in hoeverre de schadelijke stoffen in de uitlaatgassen waren gereduceerd.
Als ik jullie was zou ik bij de Duitse DS-club mijn licht op gaan steken.

Citroen!

Profiel  
 
pieterc
> 400 berichten
RankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 483
Geregistreerd: 22-02-2008

Gepost: 11 februari 2010 11:05 PM
  [ # 2 ]

We zijn van de oudere verhalen op de hoogte en hebben daar ook naar gekeken. We willen alleen leren van recentere ervaringen die met een kat bij ID/DS-sen zijn opgedaan. Daarom nogmaals deze oproep.

Profiel  
 
DriverD
> 10000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 10299
Geregistreerd: 22-03-2005

- GS/GSA 1220 club break
- Overig Panhard 17 break
- GS/GSA X1
- ID/DS DS23H Pallas
- ID/DS ID20F break 21 5-bak
Gepost: 11 februari 2010 11:30 PM
  [ # 3 ]

Dat lijkt me vrij zinloos:
1. Die Duitse katalysator-DS voldeed prima, wat zou eraan verbeterd kunnen zijn? Waarom het wiel opnieuw uitvinden?
2. Meer recente ervaringen zal je waarschijnlijk niet snel vinden.

Veel succes!

Citroen!

Profiel  
 
id20driver
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 93
Geregistreerd: 10-04-2006

- ID/DS ID 20 D super
- 2CV AZU B
Gepost: 12 februari 2010 05:35 PM
  [ # 4 ]

Hallo Pieter

Informeer eens bij BS Autotune.

Voor een DS Techniek cursus ga je naar http://www.ds-tt.nl

Profiel  
 
LeoMaa
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 2
Geregistreerd: 21-02-2010

Gepost: 21 februari 2010 12:52 PM
  [ # 5 ]

Hallo,

Het is niet de bedoeling het katalisatorwiel weer uit te vinden. De milieucommissie vraagt naar praktische uitvoeringsdetails en ervaring in het gebruik.
Bijvoorbeeld het flexstuk: dit wordt korter omdat de katalisator een stuk lengte neemt. Hiervoor zijn overigens ook delen beschikbaar via de uitlaten/ katalisatorboer.
Dan is het de vraag: de katalisator laten “zweven” tussen downpipe en demper of via rubbers ophangen.

Ik ben bang dat niet veel mensen hiermee geexperimenteerd hebben, maar iedere info is welkom.

Leo Maathuis

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 43465
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Gepost: 21 februari 2010 01:00 PM
  [ # 6 ]

Het probleem is natuurlijk dat we in Nederland geen enkele reden hebben om een kat in een DS of andere klassieker te beunen. De auto’s zijn immers allemaal belastingvrij en vrijgesteld van vrijwel elke milieu eis dan ook. Zolang het CO gehalte maar onder de 4,5 of 3,5% bijft is alles ok. Daarbij rijdt 80 to 90% op LPG. In de BRD was het plaatsen van een kat noodzakelijk om een beetje normaal tarief “wegen” belasting te kunnen verkrijgen. Met de invoering van de H-kentekens in de BRD is dat nu ook geregeld en betaal je, kat of geen kat, gewoon 190 euro belasting per jaar.

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste

Profiel  
 
Javel
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 15
Geregistreerd: 17-12-2009

Gepost: 21 februari 2010 01:23 PM
  [ # 7 ]
waterman schreef:

Het probleem is natuurlijk dat we in Nederland geen enkele reden hebben om een kat in een DS of andere klassieker te beunen. De auto’s zijn immers allemaal belastingvrij en vrijgesteld van vrijwel elke milieu eis dan ook. Zolang het CO gehalte maar onder de 4,5 of 3,5% bijft is alles ok. Daarbij rijdt 80 to 90% op LPG. In de BRD was het plaatsen van een kat noodzakelijk om een beetje normaal tarief “wegen” belasting te kunnen verkrijgen. Met de invoering van de H-kentekens in de BRD is dat nu ook geregeld en betaal je, kat of geen kat, gewoon 190 euro belasting per jaar.

Hoe zit het met die millieu zone’s in diverse Duitse steden (waar je zo’n sticker voor moet hebben)?
Weet iemand dat?

Rene

Profiel  
 
Penny Lane
> 11000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 11896
Geregistreerd: 06-05-2007

- Xantia TD SX
Gepost: 21 februari 2010 03:31 PM
  [ # 8 ]

Niet precies, maar voor een bepaald bouwjaar is je auto geen auto maar ‘kraftfahrzeugtechnisches kulturgut’ en daarmee van die regel vrijgesteld. Ik mocht twee jaar terug met mijn roetende M-B 220D uit ‘71 in principe gewoon door hartje Erfurt walmen. Ik zal voor de grap nog even kijken of ik de leeftijdsgrens nog boven water krijg…

Nu ik erover nadenk, hebben we die discussie hier niet al eens gevoerd, over hoe dat in Duitse steden ging? Waar zou dat draadje uithangen? Was dat niet in het verlengde van dat gedoe in Mokum vorig jaar of twee jaar terug?

Derk

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 43465
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Gepost: 21 februari 2010 03:44 PM
  [ # 9 ]

Auto’s met een H-kenteken of een historisch kenteken uit andere EU landen zijn geheel vrijgesteld van ümweltplakette!

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste

Profiel  
 
Penny Lane
> 11000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 11896
Geregistreerd: 06-05-2007

- Xantia TD SX
Gepost: 21 februari 2010 03:48 PM
  [ # 10 ]

Dát was het, en blauwe platen zijn in D gewoon toelaatbaar als historisch kenteken.

 

 


Voor zover er geen rijverbod op de Ku’damm geldt mag ik daar gewoon op met de Capri Cool Hoe fout is DAT!

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
LeoMaa
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 2
Geregistreerd: 21-02-2010

Gepost: 21 februari 2010 04:53 PM
  [ # 11 ]

Hallo,

Inderdaad kan de Umweltzone in Duitsland een reden voor een katalisator zijn. Ook buitenlandse auto’s zonder blauwe platen zijn uitgezonderd. Het kriterium is 30 jaar en ouder. Wel mag de houder maximaal 700 km per jaar in de zone rijden en zij/ hij moet daar een logboek van houden.

Een reden om toch een katalisator te willen is omdat men vindt dat men - bij het greden aantal km’s de voorkeur geeft aan zo schoon mogelijk te rijden. Minder rijden helpt natuurlijk beter…

Groet,
leo Maathuis

Profiel  
 
break23m
> 7000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 7618
Geregistreerd: 03-04-2006

- C35 RD
- C3 1.4 Exclusive
Gepost: 21 februari 2010 10:20 PM
  [ # 12 ]

Tja - dan toch naar Duitsland kijken. Als er ergens een DS rondrijdt met katalysator, dan is het daar ...

Profiel  
 
DriverD
> 10000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 10299
Geregistreerd: 22-03-2005

- GS/GSA 1220 club break
- Overig Panhard 17 break
- GS/GSA X1
- ID/DS DS23H Pallas
- ID/DS ID20F break 21 5-bak
Gepost: 21 februari 2010 10:51 PM
  [ # 13 ]

@LeoMaa: Katalysator met een y aub.

Citroen!

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2025 | adverteren
Facebook