1 van de 5
 1 2 3 Volgende >  Laatste »
   
Michiel’s CX 2500 Turbo D
Michiel1
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 103
Geregistreerd: 11-08-2008

- Xantia 2.0 16v Break
Gepost: 22 februari 2010 09:56 PM

Ik heb een kop van een 2500 D gedemonteerd, met de bedoeling om hem op mijn auto te gaan monteren.
Nu is die kop er af, en constateer ik haarscheurtjes bij de voorverbrandingskamers.

Ze hebben het alle vier, zie foto’s hieronder
Mijn vraag is eigenlijk in de eerste plaats kan dit kwaad, omdat het eigenlijk alleen de voorverbrandingskamer is, en heeft iemand ervaring met het zelf vervangen van deze kamers?

Afbeelding Bijlagen
PICT2373R.jpgPICT2374R.jpg
Klik op de thumbnail om de hele afbeelding te zien

Son como niños, pero sin como

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 43413
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Gepost: 22 februari 2010 09:58 PM
  [ # 1 ]

Het beste kun je de kop even laten afpersen. Deze koppen willen namelijk wel eens scheuren.
EDIT: dit soort scheurtjes in de voorwervelkamers heb ik vaker gezien en kunnen mijns inziens geen kwaad. Ik heb ook wel koppen gemonteerd met dit “euvel” en dat is nooit verkeerd afgelopen.

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste

Profiel  
 
Michiel1
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 103
Geregistreerd: 11-08-2008

- Xantia 2.0 16v Break
Gepost: 22 februari 2010 09:58 PM
  [ # 2 ]

De kop komt van een ongeblazen diesel, en wil ik gaan monteren op een Turbo diesel

Son como niños, pero sin como

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 43413
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Gepost: 22 februari 2010 10:00 PM
  [ # 3 ]

Dat kan prima.

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste

Profiel  
 
Evan
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2427
Geregistreerd: 18-04-2005

Gepost: 22 februari 2010 10:56 PM
  [ # 4 ]

idd, ik ben tot nu toe eigenlijk alleen koppen tegengekomen die die scheurtje wel hadden. Een daarvan zit alweer 20k km op een turboD; een stel anderen lopen rondjes op gewone diesels. Je moet je wel zorgen gaan maken als er scheuren tussen de kleppen zitten.

overigens staat in het CX werkplaatshandboek hoe je die wervelkamers kunt demonteren. Op de ouderwetse manier Smile Met een grote doorslag door het verstuivergat.

CX GTi Turbo 2 - All Black

Profiel  
 
bxsport
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 2475
Geregistreerd: 29-11-2005

- BX SPORT
- CX GTi Turbo
- SM injectie
- CX 20 Pallas
- C6 (2005-2012) 3.0 HDIF Esclusive
- CX 2.5 Prestige
Gepost: 22 februari 2010 11:04 PM
  [ # 5 ]

ja heb er zelfs zo een op mijn TRD2 gezet, die naar Evan is gegaan.

citrofilie is de leukste ziekte die er bestaat!

Profiel  
 
Evan
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2427
Geregistreerd: 18-04-2005

Gepost: 22 februari 2010 11:09 PM
  [ # 6 ]

Haha, en dat zeg je nu AL! Wink

maar zonder gekheid. Je kunt haast niet anders verwachten met een stalen “prop” in een aluminium kop. Iets moet er gaan werken…..

CX GTi Turbo 2 - All Black

Profiel  
 
bxsport
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 2475
Geregistreerd: 29-11-2005

- BX SPORT
- CX GTi Turbo
- SM injectie
- CX 20 Pallas
- C6 (2005-2012) 3.0 HDIF Esclusive
- CX 2.5 Prestige
Gepost: 22 februari 2010 11:12 PM
  [ # 7 ]

klopt maar na de kopwisseling was alles terug in orde…maar de kop was gescheurd tussen 2 kleppen.

citrofilie is de leukste ziekte die er bestaat!

Profiel  
 
bxsport
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 2475
Geregistreerd: 29-11-2005

- BX SPORT
- CX GTi Turbo
- SM injectie
- CX 20 Pallas
- C6 (2005-2012) 3.0 HDIF Esclusive
- CX 2.5 Prestige
Gepost: 22 februari 2010 11:12 PM
  [ # 8 ]

on topic nu terug!

citrofilie is de leukste ziekte die er bestaat!

Profiel  
 
Michiel1
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 103
Geregistreerd: 11-08-2008

- Xantia 2.0 16v Break
Gepost: 22 februari 2010 11:15 PM
  [ # 9 ]

OK, hoef ik me geen zorgen over die haarscheurtjes te maken dus. Bedankt zo ver.

Volgende probleem:

Hoe krijg ik nu die koperen en die andere kleine ringetjes bij de injectoren er uit?

Son como niños, pero sin como

Profiel  
 
Evan
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2427
Geregistreerd: 18-04-2005

Gepost: 22 februari 2010 11:19 PM
  [ # 10 ]

Ik neem meestal een RVS spaak, buig daar een haakje aan het eind en probeer ze daarmee eruit te trekken. Dit gaat meestal goed, en anders kun je met een klein beiteltje die koperen ringen klieven waarna ze er ook uit te werken zijn. Pas wel op dat je niet in het aluminium van de zitting van die koperen ring komt.
Overigens doen ze bij dieselservice stations alleen die koperen ringen vervangen als ze te plat geworden zijn, hoorde ik laatst van een monteur daar…..

CX GTi Turbo 2 - All Black

Profiel  
 
algra
> 600 berichten
RankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 611
Geregistreerd: 22-08-2006

Gepost: 23 februari 2010 12:06 PM
  [ # 11 ]

het risico wat je loopt is dat er een stukje vanaf knapt en in de cyl valt ,met alle gevolgen van dien
ook willen ze nog wel eens los gaan zitten door die scheurtjes, en uitendelijk je koppakking gewoon lek hameren
waarom niet een paar nieuwe laten plaatsen ? zo duur is dat nu ook weer niet
eigenlijk moet je eerst de kop vlakken en daarna de nieuwe kamers plaatsen, ze horen nl een fractie uit te steken

koperen ring en brandplaatje altijd vernieuwen en de verstuivers met de juiste spanning vast draaien
juist door het gerommel met oude ringen loop je een verhoogd risico op het ontstaan van die scheurtjes
[ook vaak temp te hoog is een ontsaans oorzaak en slechte verstuivers]

kop uitwisselen met turbo diesel is inderdaad geen probleem ,is zelfs nog beter
voor de turbo intercooler gebruikte men ‘versterkte’koppen waar teveel spannigsverschil in optreed waardoor ze scheuren, kromtrekken etc

koppen van 79 tot 81 zijn het mooist , hebben mooier/beter afgewerkt/bewerkt inlaatkanaal

de verstuivers zit verschil in voor alle 3 de uitvoeringen 2500 / 2500turbo/ 2500turbo intercooler

                          salut

Profiel  
 
bxsport
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 2475
Geregistreerd: 29-11-2005

- BX SPORT
- CX GTi Turbo
- SM injectie
- CX 20 Pallas
- C6 (2005-2012) 3.0 HDIF Esclusive
- CX 2.5 Prestige
Gepost: 23 februari 2010 01:40 PM
  [ # 12 ]

die scheurtjes zijn her heel snel terug hoor volgens mij heeft het geen zin ze te vervangen… na 3OOOOkm heb je ze terug..

citrofilie is de leukste ziekte die er bestaat!

Profiel  
 
algra
> 600 berichten
RankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 611
Geregistreerd: 22-08-2006

Gepost: 23 februari 2010 04:59 PM
  [ # 13 ]
bxsport schreef:

die scheurtjes zijn her heel snel terug hoor volgens mij heeft het geen zin ze te vervangen… na 3OOOOkm heb je ze terug..

 

 

 


wat raar ik heb er behoorlijk wat gezien , zonder scheurtjes, met meer dan 250000 op de klok
[historie bekend]
je moet gewoon zorgen dat de boel goed staat afgesteld
en het koelsysteem goed in orde
op zich kunnen ‘kleine’ scheurtjes niet zoveel kwaad , maar het heeft een oorzaak dat ze scheuren
bovendien lijkt op de rechter foto wel of die helemaal door is

                        salut

Profiel  
 
Evan
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2427
Geregistreerd: 18-04-2005

Gepost: 23 februari 2010 06:08 PM
  [ # 14 ]
algra schreef:

voor de turbo intercooler gebruikte men ‘versterkte’koppen waar teveel spannigsverschil in optreed waardoor ze scheuren, kromtrekken etc

Dit is ook een discussiepunt wat maar blijft terugkomen en niet op duidelijke bewijzen is gestoeld. Ik heb al meerdere Turbo 1 koppen gezien die scheurden. daar zouden geen “ribben” inzitten. Feit is als je een CX (turbo) diesel regelmatig (koud) hard op zijn flikker geeft de koppen een keer gaan scheuren (tussen de kleppen) en dan krijg je waterlekkage….

CX GTi Turbo 2 - All Black

Profiel  
 
Michiel1
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 103
Geregistreerd: 11-08-2008

- Xantia 2.0 16v Break
Gepost: 24 februari 2010 09:39 PM
  [ # 15 ]

Vandaag nog even met de kop bij een revisiebedrijf geweest, hun oordeel is ook dat het geen kwaad kan, en ik me geen zorgen hoef te maken. Dat ga ik dan ook maar niet doen.

Klepseals zijn ook vervangen, en de ringetjes bij de injectoren zijn er allemaal uit. Komend weekeind gaat de kop van de Turbo eruit, en ga ik zien hoe ver ik kom met het monteren van deze. Ik hou jullie op de hoogte!

Son como niños, pero sin como

Profiel  
 
 
1 van de 5
 1 2 3 Volgende >  Laatste »
 
© Citroën-Forum 2003 - 2025 | adverteren
Facebook