Met Yves Frelon, van de website Nuancier DS, poekel ik al een tijdje over de ophanging van de achterbank van de berlines. De eerste jaren gebeurde dit door middel van twee pinnen aan de binnen-bovenkant van de rugleuning, die in daarvoor bestemde sleuven van de traverse voor de hoedenplank haakten.
Op enig moment verandert dit in een “nieuwe” ophanging, waarbij de traverse zelf ophangpunten heeft. De vraag is alleen, wanneer was dit omslagmoment? De bekende boeken maken geen van alleen melding van deze verandering, noch van het tijdstip. Waarschijnlijk gaat het om het modeljaar 1963. De meest recente auto die ik tot nog toe gezien heb met de “oude” ophanging (dus d.m.v. twee pinnen) is een DS19 van maart 1963.
Wie heeft (of kent) een recentere ID/DS met deze “oude” ophanging, of weet de exacte omslagdatum?
“Conduire une DS19 signifié: conduire dans un petit palais confortable et luxueux… Son confort est sans égal. C’est celui d’un avion qui ne quitterait pas le sol”
Heb je misschien voorbeelden hiervan?
Hier is een oud type rugleuning met de twee pinnen die in het traverse passen. (één zichtbaar op de foto) De omslag datum weet ik helaas niet…

Totaal aantal Berichten: 3422
- ID/DS DS 21 IE Pallas BVH
Als de jou bekende, meest recente DS19 met de oude ophanging uit maart ‘63 stamt, zal de wijziging dus op zijn vroegst in modeljaar ‘64 hebben plaatsgevonden.
Volg je hart, gebruik je hoofd.
Helaas Brian, was het maar zo makkelijk. De grotere modificaties werden inderdaad doorgaans aangebracht in augustus/september (tijdens de zomervakantie paste men dan de productielijn aan). Maar kleinere modificaties werden het hele jaar door gedaan. Dat had schijnbaar ook te maken met de contracten met toeleveranciers. Deze modificaties staan per maand omschreven in o.a. het standaardwerk van Olivier de Serres. Helaas komt de achterbankophanging daar niet in voor.
Niettemin denk ook ik dat het gaat om 1963. De vraag is: tot welke maand? Ergens tussen april en september, of zelfs nog later? De beste proef op de som vormen de ID/DS rijders met een 63-er. Wie helpt?
“Conduire une DS19 signifié: conduire dans un petit palais confortable et luxueux… Son confort est sans égal. C’est celui d’un avion qui ne quitterait pas le sol”