Totaal aantal Berichten: 3449
- C5 2.0i 16V Break automaat Exclusive
Dat NL talige boek voor Citroen monteurs klinkt misterieus. Zou je eens een paar pagina’s willen publiceren?
Achterstallig onderhoud brengt elke Citroen op de sloop
duitse monteurs? Waar haal je dat vandaan? Tja, ‘t is al laat.
Zal van de week wat scans maken en posten….

Totaal aantal Berichten: 3449
- C5 2.0i 16V Break automaat Exclusive
inderdaad al laat. gewijzigd, dus
Achterstallig onderhoud brengt elke Citroen op de sloop

Totaal aantal Berichten: 3422
- ID/DS DS 21 IE Pallas BVH
M’thijs schreef:kun je zo eruit wippen. Ik heb een mes (gewoon uit de besteklade) tussen de kieren gezet en voorzichtig wrikken, dan komt het hele paneel los. niet enkel het toestenbor, maar ook de knoppen eromheen. Dan starten, stekker uit toetsenbord los en klaar.
Wat ook kan en minder kans op beschadigingen heeft is even de middenarmsteun eruit (drie x torx) en dan kan je van onderen af het paneel er uit duwen..
Volg je hart, gebruik je hoofd.
Vraagje: kun je de stoelen opnieuw laten vullen met schuim ofzo? Het viel me op dat ik een zere rug kreeg en dat mijn stoel toch aardig doorgezakt is… Balen, ik wil er graag wat aan doen. Iemand tips of adresjes?
Je kunt natuurlijk ook op zoek gaan naar stoelen uit een sloper die minder doorgezakt zijn…
Misschien toch een beetje meer een type 1 type… of toch type 2
Citroën XM turbo ct
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

XM 2.9 V6 Exclusive schreef:Als het goed is kun je altijd het beste peilen met warme olie dus warme bakolie. Rij eerst een km of 20 voordat de olie echt warm is en ga dan pas peilen met draaiende motor. Check het even in je instructieboekje of hier op het forum. Weet namelijk niet precies welke bak jij eronder hebt liggen. Volgens mij een ZF 4HP18. Maar kijk het eerst even na. En je olie moet redelijk rood zijn. Niet te bruin. Vervang het anders gewoon want in dat geval kun je beter het zekere voor het onzekere nemen.
Moet wel een 4HP18 zijn want de 4HP20 heeft geen peilstok.
De bakolie moet vooral helder zijn.

M’thijs schreef:nee, kleurcode = KPKMR
Zolang het maar KPK is is het OK. Alleen de drie eerste letters geven de echte kleur aan. De rest had te maken met iets anders maar niet de kleur.
Vanavond heb ik een Haynes gekocht, plus een Nl-talig boekwerk dat is bestemd voor Citroen monteurs, losse bundel, superduidelijk. Dus vanaf nu kan ik alles zelf opzoeken, of voor andere forummers e.e.a. opzoeken.
Klinkt als het werkplaatshandboek. Zou wel heel mooi zijn want die zijn schaars. Zeker die voor een Type 2.
mooie voituur hoor.
XM V6 24v Exclusive
Xsara Picasso 1.8

Totaal aantal Berichten: 3385
- C5 Break 2.0-16V
M’thijs schreef:Vraagje: kun je de stoelen opnieuw laten vullen met schuim ofzo? Het viel me op dat ik een zere rug kreeg en dat mijn stoel toch aardig doorgezakt is… Balen, ik wil er graag wat aan doen. Iemand tips of adresjes?
Of misschien de lendesteun aandraaien? Kijken of dat iets brengt. Klinkt misschien een beetje onnozel maar ja als je het niet weet sta je straks veel geld te betalen voor nieuwe leren stoelen en had het simpel opgelost kunnen worden.
tja, maar ik heb geen lendesteun!
Iemand een tip of do-it-yourself-drivingseat-renewing-manual?
gewoon het schuim uit een bijrijdersstoel halen halen dat in je huidige stoel frutten. Ben je weer een middagje zoet
Ouwe mopperkont
Let op, de letters achter KPK kunnen ook een nuanceverschil aangeven in de lak. Zo is KPK (Bleu Mauritius) er in zowel een metallic als een parelmoer variant geweest!
De D van KPK(D) staat voor dupont, de leverancier van de verf!
Hier nog wat extra toevoegingen die achter de kleur kunnen staan:
...cS zonder blanke lak, gewoon geverfd, wordt dus ook dof.
...cR Vernis Ofwel twee lagen: kleurlaag met blanke laklaag eroverheen
...MS - zonder blanke lak (oftwel: wordt dof)
...MR Vernis Ofwel twee lagen: kleurlaag met blanke laklaag eroverheen
Een voorscherm moet je met demonteren alleen af en toe even uitkijken met het onderste stukje. Hier wil wel eens wat kit tussen zitten. Waar die helemaal onderaan bij de kriksteun zit dus. Dit dan even voorzichtig met een plamuurmesje doorsteken. Kan anders verbuiging van je scherm veroorzaken!
Wat is precies doorgezakt? Rugleuning of zitting? De zitting kun je namelijk zonder problemen losklikken op beide voorstoelen en omwisselen! Even vooraan de 2 klemmen los klikken, die om een dwarsstang zitten en je kunt het zitkussen er zo uit tillen..
En anders zou ik gewoon een ander setje stoelen zoeken! Let wel dat sommige xm interieurs eenmaal van zichzelf erg zacht zijn! Ik heb interieurs gehad die helemaal verhard waren, maar mijn multimedia’s en mijn type 3 v6.24 hebben allebei van zichzelf al een heel zacht soort schuim. Het type 1 interieur dat ik heb staan daarentegen heeft weer heel hard schuim!
Dat een 4HP20 geen peilstok heeft is niet waar. Deze is halverwege de productie van de bak wel verdwenen, maar de eerste 4HP20’s hebben wel degelijk een peilstok heb ik mij laten vertellen!
Een TCT heeft echter nooit een 4HP20 gehad. Deze bak hing alleen achter de ES9J4 (laatste type v6). Alle andere motoren hebben alleen de 4HP18 gekend..
Dank je voor je uitgebreide reactie. Ben benieuwd naar de voorschermen van mijn naamgenoot en de kleurcode ervan! Heeft iemand ook een goede grill type 2?
Het is vooral de rugleunig die slap is. Ben zelf ruim 1.90 en dan is een lendesteun wel prettig, nu is het wel erg slap, had toch meer verwacht van het beroemde comfort van de XM stoelen!
Mijn versnellingsbak is prima, het haperen dat ik af en toe heb wijt ik vooral aan de combi van lpg/ontsteking/afstelling.
Heb momenteel de accu los, morgen klem er weer op. Bij mijn Xantia resette daardoor het motormanagement waardoor die stukken beter liep! Ben benieuwd of het bij de XM ook werkt…
Dirk de Pirk schreef:-Is iemand bekend met een krakend/trillend/snerpend geluid ergens uit de middenconsole of bij de bijrijders airbag? Ik hoor iets trillen/resoneren, enkel in een bocht naar links. lijkt op klepje van asbak o.i.d. maar ik kan niks vinden!
Uitlaat?
Heb het gevonden! Nu alleen nog de oplossing….
Het is het pookje waarmee je de wagenhoogte kan veranderen. Die trilt inwendig in het machanisme. Als ik ‘m omhoogtrek trilt ie al minder, als ik ‘m net een franctie verstel, is het trillen nagenoeg weg.
Wat is daar aan te doen? Kan moeilijk het mechanisme vervangen (zal wel een losse veer inzitten ofzo) want dan moet de hele middenconsole eruit!
Zijn er andere Xm’s en hun eigenaren die dit kwaaltje kennen?