Hallo bx-forumers,
Ik geloof dat ik wel 10x heb geroepen de afgelopen maanden hoe blij ik wel niet ben met mijn 1400 die me nu al bijna een jaar van hot naar her sleept zonder mopperen. Helaas begon ze vanavond toch te mopperen. Zat op de A7 en de motor begon te stotteren, mijn snelheid liep terug en ik kreeg steeds minder reactie op mijn gas. Ik ben maar zo snel mogelijk aan de kant gaan staan en mijn broer was zo tof me naar huis te slepen.
Hij opperde een probleem met de brandstoftoevoer, ook omdat de BX nu niet meer wil starten, terwijl de startmotor wel gewoon draait (zonder extra weerstand lijken te hebben). Ook na afkoelen krijg ik er geen kik meer uit. Oliepijl bleek wel laag, maar zou dat dergelijke symptomen oproepen? Koelvloeistof was op pijl. Voor ik de motor uitzette stonken de uitlaatgassen wel opvallend, dat vind ik dan weer raar. Toch iets met olie misschien?
We hebben de brandstofpomp (onder de achterbank) doorgemeten en hij geeft wel spanning. Hij maakt geen geluid als we contact aanzetten, moet dat wel? We denken aan een defecte pomp, kunnen we dat op een of andere manier testen? We hebben ook een bougie tevoorschijn gehaald en die vonkt bij starten.
Is er iemand die een idee heeft wat er aan de hand zou kunnen zijn? Excuus dat ik deze vraag hier zo ineens dump, maar ik zou echt niet zo goed weten hoe ik het aan moet pakken. Alvast erg bedankt. En ojah, de tank zat vol hoor..
Groet
Willem

Totaal aantal Berichten: 3455
- BX 16 Soupapes
- HY HY camper
- XM 2.0i 16V VSX Break
De brandstofpomp kun je testen door de leiding bij het monopointhuis los te halen en even in een flesje te steken, daar zou dan gewoon brandstof uit moeten komen lopen bij het starten.
Andere dingen die je even na kunt kijken zijn uiteraard of de auto een vonk heeft, even een bougie losschroeven en deze tegen het blok houden (zorg voor een goede tang met geisoleerde handvaten) je zou tijdens het starten een duidelijke vonk moeten zien.
Verder zijn er bij de 1.4 injectiemotoren een aantal zaken die er om bekend staan om problemen te veroorzaken na een hoog aantal kilometers:
- ontstekingsmodule
- Lambda sonde
- sleepcontacten in monopointhuis
Overigens, mocht je brandstofpomp het nog wel doen maar er komt geen benzine in de motor, dan zou je het brandstoffilter ook eens even moeten checken, deze hangt in hetzelfde rubber als de brandstofpomp zelf, je kunt ze vaak nog wel enigszins schoonmaken als je hem demonteerd, maar mocht dat het probleem zijn dan is een nieuwe de enige manier om het op te lossen, zo’n filter kost bij de dealer 30 euro maar is bij onderdelenhandelaren nog wel goedkoper te verkrijgen.
http://www.mechuccio.nl
Mijn auto’s: XM 2.0i 16V break VSX, HY Camper DA-11-30, BX 16Valve MKII 10-GB-RX
Ex: 7 BX, 1 XM, 1 ZX
Bedankt voor de snelle reactie Mechuccio! Zo de pomp testen klinkt best wel logisch eigenlijk, dat gaan we doen. Die lambda sonde heb ik vaker over gehoord, ik heb al vaker kleine storingkjes gehad (even hikken bij stationair toerental bijv.). Ook heb ik sinds ik de auto heb al last van een waarschuwingslampje naast het symbool voor ‘katalysator te warm’. Na wat onderzoek werd o.a. de lambda sonde genoemd. Daarvoor zal ik het best naar de garage moeten lijkt me, het klinkt nogal uitdagend om het injectiesysteem te gaan demonteren.
Brandstoffilter ook een goeie, bekijken we ook. Bedankt nogmaals!

Totaal aantal Berichten: 3455
- BX 16 Soupapes
- HY HY camper
- XM 2.0i 16V VSX Break
Dat gaat wel goedkomen met dat beestje!
Overigens kun je de lsmbdasonde bij jouw motor zeer gemakkelijk bekijken, de uitlaat loopt voor de motor langs en daar zit ie in geschroefd, Het is een sensor met wat stroomdraden er aan, schroef die er in ieder geval maar eens uit en kijk even hoe hij er uit ziet, als ie dik in het roet zit dan kan hij al niet meer goed meten, schoonmaken helpt dan al maar een nieuwe is eigenlijk nooit overbodige luxe. Het katalysatorlampje dat je ziet is een teken dat de injectiecomputer in een soort noodloop gaat, dat kan dus meerdere oorzaken hebben.
Een vraagje nog, heb je wel eens moeite gehad met starten? En als ie dan aanslaat, gooit ie dan een plakaat roet op de straat? Zo ja, dan is het bijna zeker de lambda sonde, als ie wel eens tijdens het rijden uitvalt waarbij de toerenteller meteen naar 0 knalt terwijl de motor fysiek wel nog toeren maakt is de ontstekinsmodule vaak de boosdoener. Als je random problemen ondervind dan is de oorzaak wat minder duidelijk maar zul je het waarschijnlijk in je monopoint huis moeten zoeken.
http://www.mechuccio.nl
Mijn auto’s: XM 2.0i 16V break VSX, HY Camper DA-11-30, BX 16Valve MKII 10-GB-RX
Ex: 7 BX, 1 XM, 1 ZX

Totaal aantal Berichten: 2485
- Xantia Turbo C.T. Activa "Merak"
Heb dat ook met mijn 1400 injectie gehad, over 9 maanden een keer of vier. Mijn oplossing als ie dat begon te doen: Als een metaldrummer op ‘t gaspedaal gaan hengsten. Ging ‘t vanzelf weer weg.
Gewoon op intuïtie, en dat werkte. Vraag me niet wat er mis was.
Over je stereo, bass op max!
http://www.youtube.com/watch?v=PbtdpnCrK7Y
http://www.youtube.com/watch?v=Kw6UWPaTUt0
Zo zou ik m’n motor willen starten. Ik kan dromen, nietwaar? http://www.youtube.com/watch?v=bEYEcVQklvY

Totaal aantal Berichten: 2779
- Dyane 6
- GS/GSA Break Club
- CX Familiale ex-ambulance
Als je de auto op het contact zet dan zou je de pomp even moeten horen zoemen. Doet ie dat niet, dan is ie overleden. Heb ik ooit ook gehad met mijn bixje. Precies dezelfde plotselinge manier van ophouden.
Ouwe meuk is leuk!
—
Exen:
Elsie, Dyane Commerciale 92-06-EL
Geeskje, GSA Special 24-GJ-LT
Liesje, GSA X1 LL-28-GD
Draakje, GSA Special GY-33-ZV
Pekeltje, GSA Pallas C-Matic GZ-63-PX
Bea, BX Deauville GF-LV-30
Hey,
We hebben inderdaad de pomp getest en hij lijkt helemaal dood. Dus nu op zoek naar een nieuwe! Bedankt voor jullie tips en antwoorden, dat heeft geholpen met het probleem lokaliseren. Als een metaldrummer op het gaspedaal hengsten, dat zal ik onthouden! Doe ik al op het stuur dus zal niet te moeilijk zijn..