Bijna 3 jaar ben ik nu de eigenaar van een Citroen Xsara 2.0HDI. Inmiddels staat er zo’n 230.000km op de teller.
Sinds een maand twee heb ik een tsjilpend geluid bij het maken van een flauwe rechts bocht. Flauwe is bijvoorbeeld het wisselen van baan op de snelweg, of inmiddels al gewoon wat corrigeren. Gister is hij net goedgekeurd dus speling op rubbers e.d. heb ik eigenlijk al uitgesloten.
Bij het rijden heb ik het volgende al getest:
- de frequentie of het volume lijken niet snelheidsafhankelijk.
- de frequentie of het volume lijken niet toerenafhankelijk.
- de frequentie of het volume lijken niet snelheidsafhankelijk. Het begint wel pas bij ca. 30 km/u.
Het enige wat ik kan achterhalen is dat het alleen bij rechtse bochten is. Als ik bijvoorbeeld bij een snelweg een klaverblad oprijdt hoor ik het aan het begin en einde, de flauwe stukken, en niet in het midden waarin sterker wordt ingestuurd. Dus wellicht afhankelijk van de uitslag van het stuur of toch druk op het een of ander.
Heb wel al verschillende verhalen gelezen over krukaspoelie maar dat lijkt me hier niet omdat het duidelijk niet toerenafhankelijk is.
Kortom, ik snap er niets meer van maar irritereer me wel mateloos aan het geluidje. Wie kan mij helpen met het vinden van de oorzaak.
Beste erik
Probleem twee weken geleden ook gehad .een soort gelijk geluid .
Oorzaak versleten lager in de achter as.
Kijk een of het achterwiel recht staat zet de auto even op de krik.
en kijk of het achterwiel .Heeft aan gelopen in de wielkast
Net deze week een nieuwe achteras op mijn xsara laten monteren
jeroen