Vroeg me ineens af (en deed natuurlijk eerst pogingen via forumserach ..In moderne auto’s sla je met een veiligheidshamertje je ruit tot brokjespulp die je er uit kunt drukken..hoe zit dat met die 30-40 jaar oude ruiten in onze wagens? Krijg je dan een regen van glassplinters (naar je toe?) of heeft dat ook al diezelfde eigenschap ?
[Break 20 Familiale ‘71]





























Totaal aantal Berichten: 10299
Geregistreerd: 22-03-2005
- GS/GSA 1220 club break
- Overig Panhard 17 break
- GS/GSA X1
- ID/DS DS23H Pallas
- ID/DS ID20F break 21 5-bak
DS heeft ook gehard glas, net als tegenwoordig (zijruiten). Dat verbrokkelt, net als bij de auto-beglazing van nu.
Citroen!
Thanx DriverD. Nieuwsgierig nog..de voor/achterruit dus niet, en is dat dan vanwege de kromming die daar in zit?
[Break 20 Familiale ‘71]









Totaal aantal Berichten: 839
Geregistreerd: 11-02-2007
- ID/DS DS21 Pallas BVH
- ID/DS DS 23 IE Pallas BVH
voorruit is gelamineerd en blijft daardoor bij breuk langer intact, maar daar ik redelijk vaak zaken uit mijn handen laat vallen kan je zeggen dat uiteindelijk alles dezelfde vierkante brokjes geeft.





























Totaal aantal Berichten: 10299
Geregistreerd: 22-03-2005
- GS/GSA 1220 club break
- Overig Panhard 17 break
- GS/GSA X1
- ID/DS DS23H Pallas
- ID/DS ID20F break 21 5-bak
Achterruiten zijn -net als de zijruiten- gehard. Voorruit is soms gelaagd, maar bij de DS vind je ook nog wel geharde voorruiten.
Citroen!
Gelaagd glas bestaat uit twee lagen normaal glas met een laag kunststof er tussen. Dat zal gewoon scheuren net als elk ruit in een woning, maar de kunststof houdt het bij elkaar. Met zo’n punthamertje kun je er op slaan, maar het enige wat je bereikt is een pit of een scheurtje.
De zijruiten zijn van gehard of getemperd glas en dat knalt in een keer tot duizenden kleine brokje die je er zo uitslaat.
Na mijn lascursus nu opeens een glascursus. Voor jullie gesneden koek misschien..voor een leek niet. Dank heren. Ik vraag me af of je hier allemaal aan denkt als je die hamer ooit moet gebruiken maar vind het toch wel goed om te weten.
DriverD schreef:Voorruit is soms gelaagd, maar bij de DS vind je ook nog wel geharde voorruiten.
Is een geharde vooruit nog ergens aan herkenbaar..en was dat b.v. alleen bij bepaald type of vanaf een modeljaar (kan intussen al eens omgeruild zijn natuurlijk) ?
[Break 20 Familiale ‘71]
Een geharde ruit herken je met een polaroid zonnebril, je ziet dan heel duidelijk een aantal strepen die van kleur verschillen met de rest. Bij een gelaagde ruit zie je niets.





























Totaal aantal Berichten: 10299
Geregistreerd: 22-03-2005
- GS/GSA 1220 club break
- Overig Panhard 17 break
- GS/GSA X1
- ID/DS DS23H Pallas
- ID/DS ID20F break 21 5-bak
Op een gelaagde voorruit vind je “Triplex” of “Laminated”.
Citroen!