Totaal aantal Berichten: 2255
- BX TZD Turbo
- BX 14 TE
- BX 19 GT
Nou ja, hou het er maar op dat ik een metertje gewoon stukken prettiger vind dan die 2 lampjes. Ik heb er voor mijn gevoel meer controle over. Ieder zijn meug…..
winnetou schreef:Nou ja, hou het er maar op dat ik een metertje gewoon stukken prettiger vind dan die 2 lampjes. Ik heb er voor mijn gevoel meer controle over. Ieder zijn meug…..
Ja, ben ik het helemaal mee eens.. stel je maar voor: je bent met 180 aan het cruisen op de autoweg en ineens gaat je dat lampie aan.. dan schrik je je natuurlijk de pleuris (ja, ik weet, het zijn 2 lampies..).
Bij een metertje zie je van “oeh, het wordt warm, toch maar rustig aan doen” (of stoppen of whatever), en dan zie je het weer zakken… naar je eigen gevoel heb je dan iets van “ik heb een gevaarlijke situatie ontlopen” (dus het te warm zijn van je motor).
trouwens, ik heb hier zo’n GTi klokkenspel liggen en die heeft wel degelijk 2 lampjes bij de koelvloeistoftemperatuurmeter (leuk scrabble woord) zitten. Een zit links, die is nagenoeg onzichtbaar, maar als je er lekker 12V op zet gaat er wel degelijk een oranje lampie branden, en verder heb je natuurlijk ook dat rode lampje aan de andere kant van die meter.
‘t olietemperatuurgedoe heeft overigens geen rood lampie. er zit daar wel leuk een rood-achtig vierkant geval, en er past een lampie in, maar zover ik weet wordt dat niet aangestuurd vanuit het vooronder. (origineel niet althans).
edit: ik vond toevallig een pic op ‘t forum
Ik ben erg blij met m’n metertjes…
Je hebt in elk geval een beetje het idee dat je kunt volgen wat er onder de motorakap gebeurt en door het samenspel tussen de 2 thermometers te volgen kun je ook een beetje zien hoe normaal alles werkt…
Daar komt voor mij nog een belangrijk punt bij (ik denk voor meerdere BX-en). Mijn BX heeft 395.000 km gelopen, en ik heb al meerdere keren koelproblemen gehad. De kvt-meter is dus puur uit voorzorg, want het koelsysteem is niet van het nieuwste soort meer. Je kan dan ook gelijk controleren of de koelfans inspringen. En dit jaar ga ik met vriendin en kind naar Zuid-Frankrijk…Met de BX. Ik kan dus niet geheel op 2, of als je de vloeistofniveaumeter ook meerekent, 3 lampjes vertrouwen die mij zeggen dat ik al een kilometer of wat met een koelprobleem rondrij en dat het maar eens tijd wordt om er iets aan te gaan doen! Hetzelfde geldt eigenlijk ook voor de olietemp-. en niveaumeter. Een metertje wat ik ook zou willen hebben-maar dat is meer voor de gein- is een turbodrukmeter. Volgens mij ook niet zo heel moeilijk te installeren
WYD schreef:Waarom willen jullie zo graag een koelvloeistofmeter hebben???
Daar heb je echt helemaal niks aan. Je kunt hooguit zien of de thermostaat open blijft staan en dus niet goed meer is.
Maar over de bedrijfstemperatuur kun je alleen maar gissen. Om dat zeker te hebben moet je een olietemperatuurmeter hebben!
Dat is maar ten dele waar.
Een diesel heeft een zodanig grote oliekoeler dat deze de olie opwarmt danwel afkoelt. Krijgt de olie het te heet dan koelt deze dus, is de koelvloeistof warm dan blijft de olie ook niet lang achter.
Ik heb een tijd gereden met beiden, en amper verschil kunnen ontdekken in tijd tussen het bereiken van de werktemperatuur van de koelvloeistof en de olie. Ok, de olie is dan nog wel wat kouder, maar vanaf een graad of 60 mag je al van “bedrijfstemperatuur” spreken. Een heel klein beetje geduld na de 80 graden en je zit aan de echte werktemperatuur.
De KV thermometer is een stuk simpeler te installeren, en geeft een prima maatstaf voor “het moment” dat je kunt aannemen dat de motor warm is.
Ich bin ein Breaker
deur63 schreef:winnetou schreef:Nou ja, hou het er maar op dat ik een metertje gewoon stukken prettiger vind dan die 2 lampjes. Ik heb er voor mijn gevoel meer controle over. Ieder zijn meug…..
Ja, ben ik het helemaal mee eens.. stel je maar voor: je bent met 180 aan het cruisen op de autoweg
en ineens gaat je dat lampie aan.. dan schrik je je natuurlijk de pleuris (ja, ik weet, het zijn 2 lampies..).
Bij een metertje zie je van “oeh, het wordt warm, toch maar rustig aan doen” (of stoppen of whatever), en dan zie je het weer zakken… naar je eigen gevoel heb je dan iets van “ik heb een gevaarlijke situatie ontlopen” (dus het te warm zijn van je motor).trouwens, ik heb hier zo’n GTi klokkenspel liggen en die heeft wel degelijk 2 lampjes bij de koelvloeistoftemperatuurmeter (leuk scrabble woord) zitten. Een zit links, die is nagenoeg onzichtbaar, maar als je er lekker 12V op zet gaat er wel degelijk een oranje lampie branden, en verder heb je natuurlijk ook dat rode lampje aan de andere kant van die meter.
‘t olietemperatuurgedoe heeft overigens geen rood lampie. er zit daar wel leuk een rood-achtig vierkant geval, en er past een lampie in, maar zover ik weet wordt dat niet aangestuurd vanuit het vooronder. (origineel niet althans).
Grappig, ik heb dat gele ding volgens mij niet op het spul (meervoud) wat ik hier heb.
Het rode blokje aan het eind van de schaal is het rode lampje.
Ich bin ein Breaker
winnetou schreef:Nou ja, hou het er maar op dat ik een metertje gewoon stukken prettiger vind dan die 2 lampjes. Ik heb er voor mijn gevoel meer controle over. Ieder zijn meug…..
Och, het sterke punt van het standaard-dashboard is ook wel dat er alleen maar wat gemeld wordt als er wat aan de hand is.
Het verschil tussen “gegevens” en “informatie”, zeg maar…
Ich bin ein Breaker
karel schreef:Grappig, ik heb dat gele ding volgens mij niet op het spul (meervoud) wat ik hier heb.
Het rode blokje aan het eind van de schaal is het rode lampje.
Ik vond net dus die foto, en daar zie je duidelijk een oranje lampje. als het lampje uit is zie je overigens helemaal niets aan de voorkant van het metertje (dus je ziet echt NIET dat daar een lampie zit).
Verder heb ik een GTi tellerblok van de sloop gehaald, en daar zat ook dat lampie (m’n eerste encounter ermee, ik baalde als een stekker, aangezien ik daar geen rekening mee heb gehouden op m’n digi dash).
Kan trouwens ook gewoon zijn dat er normaal geen lampje in zit, en het er gewoon voor de show zit (zoals olietemplampje).

Totaal aantal Berichten: 7
- BX 1.9 Gti automaat
- BX SPORT
- C5 2.0 16V HPI
- ID/DS id 19P
hallo,,
ik heb ook een vraag. als ik mijn auto start (BX gti aut. 1991) en als hij op de juiste hoogte is valt de oliedrukmeter naar 0. waarschijnlijk dus de sensor stuk. omdat ik er niet heelveel verstand van heb vraag ik dus jullie hulp. wat is nou precies de oliedruksensor. boven de oliefilter zitten 2 tonnetjes. de enige is volgens mij de oliedrukschakelaar en de andere de sensor. welke moet ik vervangen???

Totaal aantal Berichten: 2198
- BX d
- BX trd turbo
- BX trd turbo break
- BX tzd turbo break
Hey,
op de drukschakelaar zit een bruine stekker, en op de oliedrukmeter zit als het goed is een gele stekker. De oliedrukmeter is ook de grotere van de twee.

Totaal aantal Berichten: 7
- BX 1.9 Gti automaat
- BX SPORT
- C5 2.0 16V HPI
- ID/DS id 19P
ooh oke bedankt, dus dan moet ik de grotere de drukmeter dus vervangen? en dan doet de meter op het dashboard het weer?
gr

Totaal aantal Berichten: 2198
- BX d
- BX trd turbo
- BX trd turbo break
- BX tzd turbo break
Als de rest goed functioneert zal dat het oplossen. Maar ik zou ook even de verbinding van sensor naar dashboard nalopen. Je dashboardgedeelte kan ook kapot zijn, al weet ik niet of dat vaker voorkomt.