Heej, ik heb ongeveer een jaar geleden een Citroen BX Turbo D uit 1992 gekocht, met enkele probleempjes aan: roest in binnenspatbord RA en koffer, slecht-startende motor (gloeibougies en water bij de diesel), interieur was een totale ramp…
Sinds november rijdt hij dus eindelijk rond, en buiten de occasionele olielekjes van de LHM, en een kapotte alternator, heb ik nog geen echte problemen voorgehad… Wel verdenk ik een stekkertje ervan om niet helemaal goed vast te zitten, want op willekeurige tijdstippen gaan 4 lampjes aan, en weer terug uit (al bleven ze wel langer branden de laatste tijd): de lampjes STOP¨, hydraulisch systeem, oliepeil en koelvloeistofpeil. En dit stekkertje heeft me veel kosten opgeleverd…
Zaterdag nl, heeft mijn motor het al rijdend begeven (helemaal vastgelopen), en de diagnose is ‘gebrek aan olie’
Nu heeft de garage waar ik aan men BX werk, nog een motor van dit type liggen, die ik kan hebben voor 200 euro
maar nu heb ik enkele vraagjes:
-Zijn er specifieke dingen waar ik op moet letten tijdens het verwisselen van de motor van een Citroen BX TD?
-Is het raadzaam om de octopussen en de drukregelaar preventief te vervangen, als de BX even motorloos is? de octopussen hebben al enkele tijdelijke reparaties achter de rug, en de drukregelaar zweet als een ijsbeer in een sauna…
-Indien jah, welke onderdelen worden aangeraden? zijn er goedkopere manieren om aan goede onderdelen te komen, of zijn originele Citroën-stukken de enige mogelijke optie?
Alvast bedankt,
Jelle (die hoopt snel zijn BX terug op de baan te hebben:p)






















Totaal aantal Berichten: 3680
Geregistreerd: 24-08-2006
- C5 2.0 16v HDi Break
Ik denk dat die lampjes niet gingen branden door een slecht contact, maar door een gebrek aan olie. Het zijn namelijk precies de lampen die gaan branden als er geen oliedruk aanwezig is.
Verder schijnt het voor het vervangen van de octopus niet veel uit te maken of de motor er nog in zit of er uit is, maar als hij toch vervangen moet worden zou ik het meteen doen als de motor er toch uit is.
Eveneens ben ik tevens ook.
Is er enige reden waarom de koelvloeistof- en de hydraulieklamp dan ook branden?























Totaal aantal Berichten: 4311
Geregistreerd: 13-02-2006
- GS/GSA Cottage Break.
- Berlingo 1.9d
- ID/DS ID19P
knäckor schreef:
Verder schijnt het voor het vervangen van de octopus niet veel uit te maken of de motor er nog in zit of er uit is
Dat denk ik wel dat het makkelijker met de motor eruit. Zeker bij een diesel.






























Totaal aantal Berichten: 11866
Geregistreerd: 06-05-2007
- Xantia TD SX
JelleDC schreef:Is er enige reden waarom de koelvloeistof- en de hydraulieklamp dan ook branden?
De STOP lamp brandt ongeveer altijd als er ergens een foutmelding is. De KVS-lamp heb ik zelf nog nooit in combi met iets anders dan STOP zien branden. Dat zou dus een brak contact kunnen zijn wat zeker niet uniek is in de kerstboom van een BX. Maar als iemand daar meer van weet laat ik me zonder meer corrigeren
Derk
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Die conclusie nam ik dus ook aan, zeker omdat bij een hydrauliekprobleem, de olie en de kvs flikkerden, en de hydrauliek en stop bleven branden…






























Totaal aantal Berichten: 11866
Geregistreerd: 06-05-2007
- Xantia TD SX
Als je dat kunt isoleren als een hydrauliekprobleem is dat wel een veeg teken. Helaas komt dat meer voor, met alle gevolgen voor het serieus nemen van de kerstboom van dien.
Als het blok ernaast staat: meteen alle eventuele roest even behandelen. Klinkt logisch, en dat is het ook, maar als je toch net rondjes onder de kap kunt drentelen is het ineens niet half zo’n ergernis
Derk
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!





















Totaal aantal Berichten: 2198
Geregistreerd: 21-08-2007
- BX d
- BX trd turbo
- BX trd turbo break
- BX tzd turbo break
De retourbundels zijn te vervangen met de motor nog in de wagen, maar het is geen pretje. Dit scheelt echt een hoop gevloek als de motor er niet meer in ligt.
En wat is de beste optie: bundels bij Citroën bestellen, of is er een goedkopere optie?





















Totaal aantal Berichten: 2198
Geregistreerd: 21-08-2007
- BX d
- BX trd turbo
- BX trd turbo break
- BX tzd turbo break
Ik zou even met Hegru bellen in Veldhoven, die hebben dat wel liggen voor schappelijke prijzen (relatief gezien).






















Totaal aantal Berichten: 3680
Geregistreerd: 24-08-2006
- C5 2.0 16v HDi Break
Ik heb gisteren een reactie getypt, waar die nou gebleven is is me een raadsel…
Maargoed. Als je je contact aanzet zonder de motor te starten, dan gaan STOP, oliedruk, koelvloeistofniveau en hydrauliekdruk/-vloeistofniveau branden. Dat werkt door middel van een oliedrukschakelaar; staat het contact aan maar is er geen oliedruk, dan gaan die lampen branden zodat je kan zien dat ze het doen. Aan de andere kant, als je rijdt en er is plots geen oliedruk meer in de motor dan gaan die lampen ook branden.
Ik gok dat je al een tijdje een hydrauliekprobleem had, waardoor je hydraulieklampje brandde, en dat het flikkeren van de andere lampjes kwam door het tekort aan olie.
Eveneens ben ik tevens ook.
Voila, de motor zit erin… de donor is een peugeot 205 TD met 160.000km, en ik heb wel zowat alles moeten overbouwen, maar op enkele details na werkt het nu terug… Ook zijn ineens koppeling, distributieriem, spanrollen, enkele dichtingen, ... mee vervangen, en zijn alle retourleidingen vernieuwd.
Er zijn enkel nog een paar probleempjes
-de motor siddert en beeft bij stationair toerental, klinkt als een tractor, en het vermogen is helemaal zoek… dus waarschijnlijk staat de pomp niet goed afgesteld…
-de poulies van krukas en alternator staan blijkbaar niet op 1 lijn, wat me in combinatie met een te strakke riem, een telefoontje naar de wegenwacht en een nieuwe riem gekost heeft… Ook blijkt dat de koolborstels hun beste tijd gehad hebben, alternator schommelt tussen 11.5 en 13.5 V… of zou dit een gevolg kunnen zijn van het uitzonderlijk zwaar trillen van de motor?
Dit weekend proberen het afstelprobleem te vinden, zodat de BX terug als een naaimachientje draait…

























Totaal aantal Berichten: 6201
Geregistreerd: 23-03-2007
- C1 1.0 Collection
- Overig Toyota Auris Hybrid Touring Sports
Lijkt erop dat je pomp niet op tijd staat. Gaat ie behoorlijk van trillen.
Ja,mij lijkt het dat ze te laat staat, spuit niet genoeg in dus onvolledige verbranding, en op hogere toeren is de inspuiting ronduit te laat om vermogen te ontwikkelen… Zaterdag proberen ze op het gevoel juist te zetten…


Totaal aantal Berichten: 19
Geregistreerd: 28-03-2006
- BX 1.4 k1g
- Xantia 1.9td type2
het oplichten van de controlelampjes wordt veroorzaakt door het oliedrukcontact.
ik heb daar ook eens problemen mee gehad (zie draadje over dashboardlichtjes).
zie ook de hieronder vermelde tekst vanop http://www.tramontana.co.hu/citroen/index.php
“The oil pressure switch, on the other hand, is supposed to light up everything else: this is what happens when you turn on the ignition but do not start the car yet.”
grtz
sam