Totaal aantal Berichten: 581
- ID/DS DS21H
- ID/DS ID21F
- Traction Avant 11BL
Vandaag de DS ontwaakt uit haar winterslaap. Zonder problemen starten, omhoog komen en een fijn stukje gereden. Bij thuiskomst helaas toch een klein probleempje dat zich de kop op stak. De laatste keer dat vandaag (om in de schuur te rijden) de eerste versnelling ingeschakeld moest worden (bij Hydraulique), gekraak….voordat die pas in de versnelling ging. Duidelijk (naar mijn idee) dat er niet voldoende ontkoppelt wordt en zodoende dus enig gekraak uit de versnellingsbak merkbaar is. BIj het inschakelen van de tweede versnelling komt dit gekraak niet voor.
Heeft iemand enig idee waardoor dit onvoldoende ontkoppelen veroorzaakt kan worden (waarom wel een probleem in de eerste versnelling en niet in de tweede (synchronisatie?)), en of dit wel een ontkoppelingsprobleem is?
Hoor graag van jullie.
Als een kind naar zijn auto vraagt dient het niet te zeggen, papa geef mij mijn auto, maar papa geef mij mijn citroën

Totaal aantal Berichten: 10632
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Ik zou eerst kijken of de afstelbout van de koppeling (zeskant 14, onder de waterpomp) bijgesteld moet worden.
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.

Totaal aantal Berichten: 230
- ID/DS DS 21 Pallas BVH
En even de afstelling van het toerental voor het lage stationair en de afstelling van de centrifugaalregelaar controleren.
Zodat ie bij het indrukken van de remknop ook gaat ontkoppelen.
Gr Bjorn

- ID/DS DS21H
- ID/DS ID21F
- Traction Avant 11BL
@ Bjorn
Dank voor je reactie, maar, niet om al te eigenwijs te doen, even een vraag zodat ik het goed begrijp, maar wat heeft de afstelling van de centrifugaalregelaar te maken met het slecht ontkoppelen?
Als een kind naar zijn auto vraagt dient het niet te zeggen, papa geef mij mijn auto, maar papa geef mij mijn citroën

Totaal aantal Berichten: 10299
- GS/GSA 1220 club break
- Overig Panhard 17 break
- GS/GSA X1
- ID/DS DS23H Pallas
- ID/DS ID20F break 21 5-bak
Instelling van centrifugaalregelaar regelt toerental van koppelen/ontkoppelen.
Citroen!

- ID/DS DS 21 Pallas BVH
Die bepaalt samen met de afstelling van de koppeling het moment (toerental) waarbij de koppeling begint aan te grijpen.
Als een van de 2 bovenstaande of het lage stationair te hoog staat afgesteld , of het toerental niet eens verlaagd bij het indrukken van de rem dan grijpt de koppeling al aan zonder dat dit de bedoeling is.
Dit zou de oorzaak kunnen zijn van het gekraak en dat is het beste te horen bij het inschakelen van de 1e versnelling.
Een klik is normaal maar geen brrrrrrrr-tak
Gr Bjorn

- ID/DS DS21H
- ID/DS ID21F
- Traction Avant 11BL
TOch nog een extra vraag;), in het kader van, nu ga ik misschien niet alleen het probleem oplossen, maar ook nog eens iets leren haha.
Het probleem doet zich voor op het moment dat ik de eerste versnelling inschakel. Tussen het moment dat de selecteur in zijn één druk en het moment dat de versnelling dus ingeschakeld is, vindt het kraken plaats. Daarna….geef ik gas en rijdt de auto zonder problemen weg (ik dacht altijd dat op het moment van ingeschakeld zijn van de versnelling en daarna, het gasgeven en wegrijden de centrifugaalregelaar pas zijnw erk gaat doen, maar is dit dan niet zo?, is die al bezig op het moment dat ik de selecteur beweeg?)

- ID/DS DS 21 Pallas BVH
Zo hoort het te zijn ,omdat bij het inschakelen van de versnelling met ingetrapte rem de koppeling geheel vrij hoort te komen.
Maar door de in voorgaande berichten genoemde problemen kan het zijn dat de koppeling al aangrijpt voordat het de bedoeling is.
Dit gebeurd bijvoorbeeld ook als je de 1 inschakeld zonder de rem in te trappen krijg je ook een leuk effect.
Maar weet je zeker dat het gekraak uit de versnellingsbak komt en het niet het blok hydraulique is wat je hoort , dat kan ook min of meer een ratelend/klapperend geluid maken doordat er lucht in zit.

- ID/DS DS21H
- ID/DS ID21F
- Traction Avant 11BL
We denken wel de versnellingsbak, maar ontluchten, stond ook eigenlijk als eerste op ons lijstje om even te doen.

- ID/DS DS 21 Pallas BVH
ja je hebt het over kraken bij het inschakelen van de 1e versnelling vandaar dat ik aan de afstelling van de halfautomaat dacht of een defect in die richting.
Maar om met ontluchten te beginnen (kleine circuit - centufugaalregelaar - gasklepafslag/Linker voorrem - rechtervoorrem en dan ook maar even de achterremmen) en de rest van het systeem ontlucht vanzelf door even alle standen van bediening door te lopen.
Veel hiervan is overbodig maar kan zeker geen kwaad na een winterslaap.
Gr Bjorn
als je van neutraal naar een versnelling gaat, hoort de auto ontkoppeld te zijn. (zoals hierboven gesteld) dat geldt voor al de versnellingen. Als je stilstaat, en je zet het din in 2. kraakt ie dan ook? en bij drie en vier? de achteruit?
Als het alleen in de 1 is, dan is je synchromeshring wellicht overleden.(als je stationair toeren niet te hard staat afgesteld)
Ik zou eerst eens kijken of er olie op de bak zit, of die vernieuwen.
grt.
.komma

- ID/DS DS21H
- ID/DS ID21F
- Traction Avant 11BL
@ Dirkman,
BIj het inschakelen van de 2/3/4 kraakt er niks. Alleen bij het inschakelen van de 1, de achteruit niet geprobeerd.
Ik was persoonlijk altijd in de veronderstelling dat de 1 juist niet gesynchroniseerd is….
Vanaf modeljaar 1966 ( geleverd vanaf september 1965 ) zijn de versnellingsbakken volledig gesynchroniseerd.

Is in dit draadje een antwoord van driverD zomaar verdwenen?
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.

Totaal aantal Berichten: 3422
- ID/DS DS 21 IE Pallas BVH
Ik mis ook een reply. Iets met dat de 1 niet gesynchroniseerd is.
Volg je hart, gebruik je hoofd.

Precies!